Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Min bestemor ligger på sykehus med alvorlig hjertesvikt forårsaket av en alvorlig kols. årsaken til at hun ble lagt inn var lungebetennelse, men den skal være i retur nå. Hun ble flyttet fra intensiv til avd i går da det ikke var mer å gjøre. Vi i familien har fått beskjed om at det nå kun er å vente på døden, og det er avsluttet all annen behandling enn smertestillende. I går satt jeg vake, og da hadde hun under 60 i oksygen metning, men etter morfin steg den til 80. Vi var redde for at hun ikke skulle overleve natten, men dagen kommer, og damen er bedre enn på lenge. Sykepleierene mener at det ikke er snakk om den bedring som ofte inntreffer før døden, men at det faktisk har snudd riktige veien. Er det noen helsearbeidere her på forumet som har opplevd noe av det samme med sine pasienter?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Jeg er lege på en hjerteavdeling,og kan nok bare svare det en hvilken som helst annen lege ville svart deg....nemlig at dette kan ikke sies noe om over nettet dessverre. Det er selvfølelig en mulighet for at hun er i bedring,og det er klart jeg har sett at tilstanden overraskende har snudd hos pasienter som jeg trodde vi ikke kunne gjøre mer for. Jeg synes du skal be om en samtale med pasientansvarlig lege hvis dere er usikre. De har en helt annen oversikt over hennes helsetilstand enn sykepleier på posten har. Masse lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 Sykepleiere vet ofte mye mer enn legene når det gjelder tilstanden til pasienten......
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Hehe;-) Der tar du feil. Men dessverre en del sykepleiere som tror de vet det(og det er erfaringsmessig ikke de dyktige sykepleierne). Og jeg snakket om den medisinske tilstanden,selvfølgelig...ikke om pasienten har sovet godt og spist middag. #2
HvittHus Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 Jeg er klar over at ingen kan si noe om hennes tilstand, men det er hyggelig å høre om pasienter hvor man har opplevd spontan bedring. Legen hennes kan desverre ikke si oss noe fra eller til. Siden bestemor var "oppgitt" har det ikke blitt utført behandling eller undersøkelser av henne, så de er like usikre på hva som skjer som oss;-)
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #6 Skrevet 2. mai 2012 har også en som ligger med hjertesvikt og kols,synes vi har fått vite utrolig lite ,skulle så gjerne vist så mye mer
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #7 Skrevet 2. mai 2012 I så fall er svaret mitt: Ja,jeg har flere ganger opplevd at pasienter jeg var sikre på kom til å dø innen får dager(også KOLS og hjertesviktpasienter) - plutselig ble bedre,og i stand til å forlate sykehuset:-) #2
HvittHus Skrevet 2. mai 2012 #8 Skrevet 2. mai 2012 Tusen takk for svar:-) Jeg er veldig usikker på hva jeg ønsker utfallet skal bli. På den ene siden ønsker jeg selvfølgelig at hun skal friskne til, men på den annen side er det lite verdighet over det livet hun nå lever:-( Hun røyker, så surstoff hjemme er uaktuelt, og det innebærer at hun ikke klarer å bevege seg uten å få store pusteproblemer. Inn og ut av sykehus med lungebetennelse og hjertesvikt. Kols er virkelig en drittsykdom, men hennes generasjon viste jo ikke bedre, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #9 Skrevet 2. mai 2012 Sykepleiere vet ofte mye mer enn legene når det gjelder tilstanden til pasienten...... Jeg er intensivsykepleier selv og veldig uenig med deg om det utsagnet. Legen skal ha kontroll over hele pasientens tilstand, deler av dette får den vite gjennom informasjon fra sykepleiere men mye annet får de vite gjennom anamnese, prøvesvar, undersøkelser og faglitteratur etc. Dessverre er det sikkert mange sykepleiere som tror de er mini-leger, da burde de tatt et annet studie. Sykepleiere skal ha et annet fokus enn legene og de som faktisk ikke kan se forskjellen bør kanskje finne seg noe annet å gjøre...
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #10 Skrevet 2. mai 2012 Sykepleiere vet ofte mye mer enn legene når det gjelder tilstanden til pasienten...... Jeg er intensivsykepleier selv og veldig uenig med deg om det utsagnet. Legen skal ha kontroll over hele pasientens tilstand, deler av dette får den vite gjennom informasjon fra sykepleiere men mye annet får de vite gjennom anamnese, prøvesvar, undersøkelser og faglitteratur etc. Dessverre er det sikkert mange sykepleiere som tror de er mini-leger, da burde de tatt et annet studie. Sykepleiere skal ha et annet fokus enn legene og de som faktisk ikke kan se forskjellen bør kanskje finne seg noe annet å gjøre... Og der fikk jeg nok en gang bekreftet at spesialsykepleiere er i en helt annen liga enn sine kollegaer uten videreutdannelse! Finnes ikke noe bedre enn å samarbeide om en pasient med en dyktig sykepleier på intensiv/overvåkningspost:-) #2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå