Gå til innhold

Pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lager dere det beste pinnekjøttet og kålrabistappe? Jeg vet at kjøttet skal ligge i vann over natten, men siden jeg aldri har laget det før aner jeg ikke hvordan resten skal gjøres :P

Hvilken produsent er best med pinnekjøtt? Vi foretrekker røkt vi da..

Jeg har også funnet mange oppskrifter på kålrabistappe på nettet, men hvilken er best? Hva er DIN måte å gjøre det på?

Håper på at noen barmhjertige sjeler vil fortelle meg den beste måten å gjøre det på :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn gjør JEG det :)

Vann ut pinnekjøttet i ca 30 timer. Skift vann før du koker det.

De fleste oppskrifter sier at man skal bare ha i litt vann i kasserollen, men jeg pleier å ha i vann så nesten alt kjøttet er dekt. Blir masse smak av kraften likvel! (Jeg bruker ikke bjørkepinner i bunnen!)

Kokes/trekkes til kjøttet faller fra beina. (ca 3 timer)

Legger kjøttet på en foliekledd langpanne, og setter det under grillen så det tørker litt/lett stekt.

Stappa; Kok kålrabi i passe store biter. Moses sammen med noen poteter, krafta fra ribbekjøttet, fløte, smør, salt og pepper.

Jeg synes at pinnekjøtt er så saba dyrt, så kjøper om det er på tilbud.

Sist kjøpte jeg til 129 kr/kg på rimi, supergodt, og masse kjøtt på beina!

Server med poteter, tyttebærsyltetøy og øl/munkholm.

Mmmmm... Favorittmaten min <3

Skrevet

Jeg finner bjørkekvister i skogen..

Kjøttet ligger i vann ca ett døgn, og vannet skiftes ut noen ganger.

Jeg legger kvistene nederst i bunnen på kjelen, dekker de med vann. Så legger jeg kjøttet oppå det, og damkoker kjøttet i ca 3timer.

Stappa, kok kålrot, mos de sammen med smør, melk og litt kraft fra kjøttet, salt og pepper...

Ferdig.. =D

Skrevet

Jeg vanner kjøttet ut i minst 24 timer(bytter vann en gang, sånn omtrent halvveis), legger bjørkepinner i et rutemønster i bunnen av kasserollen(3 lag med kjøpingspinner), legger på litt kjøtt for å holde pinnene på plass, og fyller på vann til alle pinnene er dekket. Deretter legger jeg på resten av kjøttet, legger på lokk, koker opp vannet og skrur ned varmen, sånn at kjøttet dampes. Slik står det i 2,5-3 timer.

Kålrabistappe lager jeg enten av kålrabi, litt potet, en skvett fløte og sper med kraft fra pinnekjøttet. Eller så kjøper jeg ferdige poser, og bruker bytter endel av væsken ut med kraft. Serverer forresten betasuppe til, i stedet for saus, noe som har slått veldig godt an i familien min! :)

Liker veldig godt Hansens røkte pinnekjøtt! :)

Skrevet

Jeg vanner ikke ut kjøttet så lenge, legger det i vann rett før jeg legger meg dagen før det skal spises, bytter vann om morgenen. Jeg damper det på metallrist (det her jeg i hus, bjørkekvister gir ikke ribba noe som helst så det er like greit med rist), vann til rett under risten. Dampes under tett lokk minimum 1 time lenger enn angitt på pakken. Deretter settes kjøttet under grillen (i langpanne) i 5 min før servering.

Kålrotstappe lager jeg av 1 stor potet og 1 stor gulrot til hver rabbe. Koker grønnsakene møre og moser de sammen med smør. Tilsetter kraft fra ribba og en fløteskvett, krydrer med salt, pepper og muskat.

Jeg serverer pinneribbe med kålrabistappe, rødkål, poteter og kraften fra ribba.

De fleste produsenter har både godt og dårlig kjøtt, pris og kvalitet har svært lite med hverandre å gjøre. Om du skal ha røkt ribbe er det vesentlig at den ikke er for mye røkt, jeg synes Henriettes er god...

Skrevet

Tusen takk for svar dere kloke damer!!:) Her var det mange tips å hente. Det ble så vi kjøpte røkt pinnekjøtt av kløverkjøtt. Har vært fornøyd med deres andre produkter, så håper vi blir fornøyd med dette og :) Skal legge kjøttet i vann ganske så straks :)

Nok en gang, tuuuusen takk for svar!! :-D

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...