Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Er det mulig å få foreldreansvar alene for et barn uten at far skriver under på det? Han har nesten ingen kontakt med barnet, og vil bare ha foreldreansvar så han kan gjøre ting litt vanskeligere for meg..
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Vel, om dere har felles foreldreansvar nå vet jeg ikke. Men jeg flyttet da jeg var gravid og fikk det automatisk alene (bf ville ha det, men da skrev jeg ikke under og for at de skal være gyldig må begge skrive under på det ellers tilfaller det den barnet bor hos...). I mitt tilfelle var det en riktig avgjørelse, bf har ikke sett datteren sin på 4mnd (og jeg har tilbudt han, laget avtaler osv...), ingen julepresang, ingen dåpspresang - han kom ikke i dåpen heller (han er rett og slett ikke interresert..).
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #3 Skrevet 21. februar 2010 Han har foreldreansvar fordi vi bodde sammen når barnet vart født. Her også går det flere måneder mellom hver gang de ser hverandre, og som oftest er det jeg som tar initiativet..
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Jeg skrev heller ikke under, og bf har sett datteren sin to ganger på 6 mnd så er veldig fornøyd med at jeg ikke gjorde det. Samme som deg du ingen jule eller dåps presang.. ingen ting.. uten om masse meninger og alt for å prøve å gi meg dårlig samvittighet. men ansvar eller se hun gjør han alike vel ikke.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 innkall til møte hos familievernkontoret å si der at du vil ha foreldreansvaret alene. Om han sier nei blir det runder med diverse kontorer også tilslutt i retten om det ikke løser seg. Der dømmes det aldri delt foreldreansvar, så da går det automatisk til den barnet bor hos!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Joda det dømmes delt [FELLES] FORELDREANSVAR i retten. Derimot dømmes det ikke DELT BOSTED [daglig omsorg]. Dersom far har foreldreansvar, skal det mye til for at han mister det. Det må i så fall være til skade/særlig ulempe for barnet at det er felles. Foreldreansvar har ikke så mye å si for utøvelsen av omsorg i det daglige. Bostedsforelder kan treffe ganske mange beslutninger uten den andre forelderens samtykke selv om foreldreansvaret er felles.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå