Gjest Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Synes det varierer eldig jeg. Både på størrelse og type. Generelt koker jeg mellomstore poteter i ca 20-25 minutter, da er de helt gjennomkokt.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 bruk en gaffel og stikk i de for å kjenne om de er ferdigkokte.. de skal kjennes litt "myke ut"..
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Kommer an på hva slags poteter og hvor store de er. Jeg deler mine ned i terninger for å spare tid, da tar det som regel 10 min. Sjekker dem med en gaffel.
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 Hehe,dette er et innlegg jeg kunne skrevet:p Men om jeg tar en smørekniv og dytter inn i en potet,kjenner jeg vanligvis om den er myk nok:-)Selv om jeg noen ganger tar feil... Jeg er en katastrofe på kjøkkenet;o)
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 Takk for seriøse svar alle sammen! =) Haha, jeg er nok en liten naturkatastrofe på kjøkkenet jeg også, jeg kan ikke engang koke ris! HI.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #7 Skrevet 19. juli 2009 Til de er ferdige! En strikkepinne i dem avslører det! Men koketida kan være alt fra 16-17 minutter til over timen. Alt etter potetslag (betyr mest!), størrelse, varme og vannmengde.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #8 Skrevet 19. juli 2009 Koke ris? Ingen problemer om du gjør slik: 1 liter vatn kokes opp med 1/2 ts salt. Ha i 1/2 liter ris (jeg bruker alltid basmatiris kjøpt på en innvandrerforretning). Kok i 18-20 minutter. Sil av overflødig vann (om det er noe) ved å holde grytlokket NESTEN tett mens du hvelver gryta over vasken. Rør rundt og sett til "avdamping" 1-2 minutter på komfyren. Uten lokk og på KALD plate.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #9 Skrevet 19. juli 2009 Mission success! Jeg fikk gode poteter nå, hehe =) Takk for tips om riskoking, jeg skal se om jeg klarer å følge den oppskrifta uten at risen blir grøtete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå