Gå til innhold

Hvor lenge skal man koke poteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, dette er et seriøst spørsmål. Haha.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det varierer eldig jeg. Både på størrelse og type. Generelt koker jeg mellomstore poteter i ca 20-25 minutter, da er de helt gjennomkokt.

Skrevet

bruk en gaffel og stikk i de for å kjenne om de er ferdigkokte.. de skal kjennes litt "myke ut"..

Skrevet

Kommer an på hva slags poteter og hvor store de er. Jeg deler mine ned i terninger for å spare tid, da tar det som regel 10 min. Sjekker dem med en gaffel.

Skrevet

Hehe,dette er et innlegg jeg kunne skrevet:p

Men om jeg tar en smørekniv og dytter inn i en potet,kjenner jeg vanligvis om den er myk nok:-)Selv om jeg noen ganger tar feil...

Jeg er en katastrofe på kjøkkenet;o)

Skrevet

Takk for seriøse svar alle sammen! =)

Haha, jeg er nok en liten naturkatastrofe på kjøkkenet jeg også, jeg kan ikke engang koke ris!

HI.

Skrevet

Til de er ferdige! En strikkepinne i dem avslører det! Men koketida kan være alt fra 16-17 minutter til over timen. Alt etter potetslag (betyr mest!), størrelse, varme og vannmengde.

Skrevet

Koke ris? Ingen problemer om du gjør slik:

1 liter vatn kokes opp med 1/2 ts salt. Ha i 1/2 liter ris (jeg bruker alltid basmatiris kjøpt på en innvandrerforretning). Kok i 18-20 minutter. Sil av overflødig vann (om det er noe) ved å holde grytlokket NESTEN tett mens du hvelver gryta over vasken. Rør rundt og sett til "avdamping" 1-2 minutter på komfyren. Uten lokk og på KALD plate.

Skrevet

Mission success! Jeg fikk gode poteter nå, hehe =)

Takk for tips om riskoking, jeg skal se om jeg klarer å følge den oppskrifta uten at risen blir grøtete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...