Gå til innhold

Er det rasistisk av meg å ville ha et barn som er hvit?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En rasist mener han /hun er bedre enn andre på bakgrunn av rase. Du er derfor ikek mer rasist enn den som ønsker seg jente eller gutt for den del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil påstå at hvis du føder et barn selv, vil du bli like glad i det om det har en liten "skavank", som om du får et helt friskt barn.. Og derfor burde du også kunne bli like glad i et mørkt barn som i et hvitt barn.. Vil ikke påstå det er rasistisk.. Men alle like mye verdt og betydningsfulle om de er svart, hvite eller gule.. Og et barn er et barn uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er rasistisk, men ærligt sagt! Inor Adopt der får du adoptere fra nordiske eller europeiske land.

 

Selv har jeg slitt i mange år med å bli gravid, men ikke blitt klar for adopsjon nettopp pga den problemstillingen.

 

Jeg vil og ha et barn som ligner på meg, men jeg er sikker på at om man adopterer en "annerledes" unge, vil man bli like glad i denne, men jeg er ikke kommet så langt ennå...

 

ønsker deg lykke til uansett, og håper du finner ut av det

 

Stor og varm klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt på motivasjonen. Om det er fordi du ikke vil at barnet skal vite om at det er adoptert fordi det ville vært for vondt å finne ut av skjønner jeg det godt, men husk nå på at de fleste barn som er adoptert i norge er utenlandske og ser utenlandske ut. De klarer seg som oftest fint selv om de vet de er adoptert og de har i de fleste tilfeller et like godt forhold til adoptivforeldrene som andre unger har til sine biologiske foreldre. Hvis du nevner for adopsjonsbyrået at du aller helst vil ha et hvitt barn ender du antagelig opp på "uegnet"listen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mangen kan tolke det som rasistisk.. Men jeg skjønner jo at du gjern vil ha en som er i samme hudfage som deg selv.. Jeg tror jeg kansje kunne tengt litt det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er rasistisk og overflatisk. Vil ha det barn som ligner på oss; den holder ikke. Da vil du jo nesten ikke vedgå at du har adoptert. Jeg synes ikke folk skal kunne velge verken rase eller kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke hudfarge vil bety noe særlig når dere får barnet, jeg ville ikke fokusert på det. Jeg er ikke adoptivmor, men har et barn med annen hud og hårfarge enn meg selv, så i andres øyne kunne han vel likesågodt vært adoptert. Dette bryr jeg meg ikkeno om, om likhetene ikke viser seg i utseendet så vil de sikkert vise seg i personlighet og væremåte etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"det er greit dersom dere tenker på at et barn med en annen hudfarge vil bli mobbet..." Noko slikt har eg lese i desse innlegga. Kva er dette for tull??? Er det GARANTERT at dersom du er kvit så vert du ikkje mobba på skulen???? NEI!!!!!!!!!!!!!! Eg syns ikkje det er noko godt argument i denne diskusjonen. Det vert sett fram som om dersom du er farga i huda så er du GARANTERT å verta mobba, og dersom du er kvit så slepp du unna. Det er feil! Eg veit om mange farga born som ikkje vert mobba, og mange kvite (norske eller utanlandske) som VERT mobba. Fargen på huda avgjer ikkje om ein vert mobba eller ikkje.

Einaste gongen du er 100% garantert at du ikkje får eit farga barn er når BÅDE mor og far er kvite og dei klarer å laga eit barn sjølv!

Dersom du får adoptera ein kvit unge.......kva om han har downs eller andre psykisk utviklingshemmingar? Kva med arvelege sjukdomar. Kor skal grensa gå? Ingen er garanterte noko av dette.

Til slutt eit spørsmål: Er det ein menneskerett å få barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett endel svar du har gitt i ulike tråder her inne på BIM. Du er bare ute etter å krangle! Hjelpe meg for en verdensmester du er!!! Prøv å forstå at vi mennesker er veldig ulike, og har forskjellige ønsker og behov. Du har såret meg enormt ved flere av innleggene dine. Du er så bastant at det gjør vondt. Hold deg inne på kranglesidene om du ikke kan skrive finere til oss. Virker som du er sint på alt og alle rundt deg. STAKKARS DEG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje sant, og det er på INGEN måte for å såra nokon at eg skriv det eg skriv. Eg har vel like rett til å skriva meininga mi slik som alle andre? Og: Kva er det som irriterer deg og sårer deg så? Då må eg verkeleg beklaga det på det sterkaste!!!!

du kan spør ALLE som er rundt meg om eg er sint og sur....det er eg ikkje. Eg treng ikkje at nokon syns synd om meg for eg har det ikkje vondt på nokon måte!!!!! Eg må jo sei at det er MANGE som står fram som verdensmestrar her inne.....og som ein annan sa i ei anna lenke.....de er temmeleg feige som står fram som anonyme. Kva er de redde for sidan de ikkje kan stå fram med nicket? Vel, den var kanskje usakleg, men eg trur det ligg like mykje på den som LET seg såra. Ein vel sjølv eigne reaksjonar. Dersom du vert fornærma.....ja, så er jo det faktisk ditt valg! Eg VEIT at eg skriv det eg skriv fordi det er mi meining, og ein har lov å stå for eigne meiningar...eller????????

Ang. det med å velja sin eigen reaksjon.....det kan du jo snakka med kva fagfolk du vil. Ofte vel ein sjølv sine eigne reaksjonar. "Det onde i livet kommer av seg selv. Det gode må en velge. Å leve er å velge"... Eit godt og sant ordtak!!!!! Så: Det er ganske frekt av deg å stå fram som ein besser-wisser som trur du kjenner meg. DET GJER DU PÅ INGEN (!!!!!) MÅTE!!!!!!!!!!!! Og eg KAN verta sint når eg VEL det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal gje deg rett i det at folk ER forskjellige, det er eg fullstendig klar over. Er du? - sidan du ikkje kan "godta" meg og mine uttrykk.

Eg må no ein gong sei at eg har ALDRI vore ute etter å såra nokon. Har kjent på den sjølv når eg har lese nokre innlegg, men eg gidd ikkje kommentera det for eg veit at folk ikkje skriv det dei skriv for å såra nokon!

 

Du har kanskje ikkje vore inne og lese ALLE mine innlegg der eg er ganske flink til å ordna opp i misforståelsar som har oppstått i innlegg? Har du nokon gong voore inne på andre lenker og lese det eg har skrive der? T.d. når eg har vist mi store glede med dei som finn ut at dei er gravide, at eg har vore inne og "trøysta" og delt mine erfaringar med dei som har det vondt og er kvalmne? Så: Eg har skrive MYKJE fint, og fått takk for det óg!

Igjen: beklager så mykje!!! Men like vel meiner eg at eg har like stor rett til å sei mi meining som alle andre..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

syns ikke det er rasistisk nei men som ny-som-mor skriver så ville jeg ikke tenkt på det med mobbing pga hudfarge. Alle kan bli mobba og det er jo ganske så 80-talls å mobbe noen pga hudfarge og det tror jeg selv barn får med seg i en viss alder. I Norge har vi jo mange som barn kan se opp til mennesker med ulike hudfarger både innenfor musikkbransjen og sporten og tilogmed noen av dagens barne-tv verter har mørk hudfarge. Tror dette var mer vanlig å bli mobba for når vi var barn og det ikke var så vanlig med ulike hudfarger.

Jeg ville reist litt rundt i verden og sett barn fra forskjellige verdensdeler i sitt hjemland, de er helt nydelige uansett og det med hudfarge blir helt uviktig! Jeg er gravid nå men har alltid ønske å adoptere 1 eller 2 barn som de to siste. (vil ha tilsammen 4 barn..hehe)

 

Før tenkte jeg at jeg ikke ville adoptere fra Asia rett og slett pga at jeg synes de er penere i f.eks SørAmerika og Afrika. Tidligere i år var jeg på jorda rundt tur og var da blant annet i mange land i Asia. Tror aldri jeg har sett så mange nydelige unger som i Vietnam! Så nå er jeg helt snudd. Ikke det at jeg nødvendigvis vil adoptere derfra men nå er jeg åpen for alt. Jeg tror du er litt umoden (som jeg også var før) i din tankegang og håper at du vil finne ut av dette etterhvert :) Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for set er i all fall éin her inne som tok poenget mitt (Lala82)!!! Eg har fått så mykje "pepper" her inne at det bare eksploderte for meg i går, noko som kjem fram i dei to siste innlegga mine. Eg trekker ikkje tilbake noko av det eg sa, men eg vil igjen minna på at det eg skriv her inne på BiM er IKKJE for å såra nokon. Eg stiller kanskje spørsmål og skriv ting som folk reagerer på. Det er flott, for då viser det at det eg skriv har sanninga i seg og får folk til å tenka. Kvifor skulle ein ellers reagere dersom ting ikkje treff punkt inni oss og me reagerer. Det eg vart så sinna for i går var IKKJE fordi det anonym skreiv var sant, men fordi ho står fram og trur ho kjenner meg og påstår at eg aldri oppmuntrar nokon i det eg skriv. Det syns eg er urettferdig og ein KRAFTIG skjevebom!!

Vel, nok om det no.

 

Eg vil berre ønska alle dykk lykke til som vil adoptera. Eg har høyrt at prosessen med barnevernet kan vera ganske tøff (det varierer nok frå kommune til kommune). Det seier eg ikkje foor å skræma, men for å sei at de må ikkje gje opp. Gå for det de vil! De klarer det!!!!! Så tenk kor heldige desse borna er som får ein ny og god start på livet der dei kan ha det godt på ALLE vis!!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du reagerte så voldsomt i går må jo bety at jeg traff et ømt punkt hos deg også, hvorfor skulle du ellers reagert? Og ja, jeg har sett at du har skrevet fine innlegg også, men det er maaaaaange av dem som er så bastante. Har sett det flere plasser uten å kommentert det, og selvfølgelig skal du få ha egne meninger. Men skulle bare ønske at du kunne trå litt mer varsomt. Husk at selv om du ikke er så følsom, så er det mange her inne som er i en vond situasjon og er litt svakere enn deg. Vanligvis står jeg alltid fram med nicknavnet mitt, men orker ikke å bli anngrepet av en med så mange utropstegn og spørsmålstegn og store bokstaver som deg.....

 

Men det var ikke det denne tråden skulle handle om så jeg kommenterer ikke noe mer her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting av det eg har skrive er meint som angrep! Så kva skal til for at du forstår det at eg ikkje har meint å angripa nokon? Eg kan vere enig i at utropsteikn kan virka voldsomme, og eg skal ta meg saman! Men, som du seier så er ikkje dette linken til å sidkutera dette. Eg bare ber om eit svar på dette..... Eg kjem til å stå fram med det eg meiner, men eg skal prøva å sei det på andre måtar; utan så mange utropsteikn. EG BEKLAGER STERKT AT EG HAR SÅRA DEG; DET HAR AAAAAAAALDRI VORE MEININGA!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er i orden :-) Tror på deg når du sier at du ikke mener å angripe noen.

 

Lykke til med svangerskapet, ser at du er gravid.

 

Selv etter uendelig mange SA skal vi nå endelig igang med adopsjon, og da er det mange spørsmål som dukker opp. Og vi har faktisk mulighet til å velge hvilken del av verden vi ønsker, uten at det er rasistisk. Vi ønsker Asia, fordi vi er enige begge to at det er et fint folkeslag. Men har han lys eller mørk hud spiller ingen rolle, bare vi kan få et barn å være glad i. Og fører det at han er adoptert til at han blir mobbet, skal vi støtte han så godt vi kan. Er helt enig med deg, ny-som-mor, at det ikke bare er adopterte som blir mobbet pga hudfargen sin. Hadde en bror som ble slått og sparket hver dag på skole for den han var. Ikke noe galt med han, en pen og stille gutt. Men noen "tøffe" gutter klarte ikke å la være å plage ham....

 

Så jeg vet at alle kan bli utsatt for det. Håper likevel at vi kan klare å støtte barnet vi en gang kanskje får, til å møte det som måtte komme med hevet hode.

 

Jeg skal ikke elske barnet for det det gir meg eller for hvordan det er, men elske det fordi det er vårt barn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, og eg har ALDRI meint noko anna!

Eg vil verkeleg ønska deg og mannen din lukke til med adopsjonen!!!!! (får eg lov å bruka dei no? hehe)

Eg er sikker på at barnet dykkar vert elska pga den han/ho ER og ikkje pga kva han/ho gjer. Det å gje dei ein god plattform frå dei er små veil vera med å gjera dei sterkare når dei vert store, og ikkje minst la dei få vita, og kjenna, kor fantastiske dei er uavhengig kva hudfarge dei har eller om dei har "avvik" i form for syndrom, psykiske vanskar osv. Alle er ein verdifull gave som me som fooreldre har vorte så heldige å sett som føresette for. Eg er sikker på at de vil gjera ALT som står i dykkar makt til å fylle den gode foreldrerolla. Så er det viktig å vita at ingen er perfekte foreldre, men alle kan gjera det beste dei kan for borna sine slik dei veks opp og kjenner seg elska og verdsette for den dei er.

Får verkeleg håpe de får det barnet de lengtar etter!!!!

MASSE lykke til!

 

...og ja, eg er gravid....hehe...og ganske hormonnell til tider, utan det skal vera nokon unskyldning, men ting vert sagt på måtar ein ikkje hadde tenkt på forhånd...så at du godtek unskuldinga mi betydde MYKJE for meg. Tusen takk igjen!!!! Så...ver så snill å ver min "gode" vaktar i framtida, og minn meg på det igjen dersom eg vert for "ivrig" og virker sårande..... OK? Takk igjen. Må gå og lage risgraut til middag....merkeleg kva ein får lyst på på ein torsdag, til middag når ein er gravid... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har blitt litt bedre kjent med deg nå, så neste gang blir jeg nok ikke såret. Vet jo at du mener det godt :-) Så beklager at jeg angrep deg, for det gjorde jeg sikkert når jeg beskylte deg for noe du ikke har ment....

 

Kos deg med risgrøten, hm, det hørtes godt ut. Tror jeg vil ha det i morgen, for idag er det høstgryte hos oss:-)

 

Så forresten en nydelig adoptert gutt i dag fra samme land som vi skal adoptere fra. Gjett om jeg gleder meg til å få en selv. Nå er jo alle følehorna ute hver gang jeg hører om eller ser en adoptert. Og han gutten liknet på moren og faren. Helt rart det der......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud, er vel for pokker ikke rasistisk og ville ha et hvitt barn... eller et barn som smelter litt in i familien... du bør seriøst tenke litt før du skriver noe du, anonym 12.54...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, eg kjenner meg igjen! Det er vel spanande.....! Ikkje tenk på det som har vore. Eg trur me har begge sagt ting og skulda kvarandre for ting som ikkje var riktige. Eg har lagt alt bak meg, og det må for all det du og gjera! Eg er ikkje typen som går og tenker vonde tankar etter ting er blitt lufta ut.

 

Risgrøten var veldig god! Veit du kor lang tid det vil ta før de får henta barnet? Kor langt i prosessen har de kome? Eg vil GJERNE vita litt om korleis det går.... :) Sjølv går eg og venter på at kvalmen skal gje seg og at eg får mage og skal kjenna liv.....

 

Det at eit adoptert barn likner på adoptivforeldrene er ganske merkeleg, men det er jo fakta! Det som skjer har eit "fint" namn. Det same skjer jo med ektefolk og. Eg trur det har med at ein påverker kvarandre og tek etter kvarandre sine haldningar og holdningar....eg har ikkje akkurat studert på kva som gjer det, men det er eit merkeleg fenomen i all fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Grunnen til at folk føler du går til angrep er nok store bokstaver og masse utrops tegn. Det oppfattes som om du skriker til folk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor det?

Rasisme og ønske om at et barn skal ligne på seg selv har ingen ting med hverandre å gjøre.

Jeg er selv mørk og blitt mamma til en hvit gutt fordi hans pappa er det.

Og noen ganger er det kjedelig at folk ikke tror han er min siden han er hvit og jeg ikke er det.

Som adoptivmor tror jeg du vil føle at det er ditt eget barn på lik linje med de som har født barnet selv.

Ønsker deg lykke til

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er ikke rasistisk, rasisme blir definert av at man undervurderer, ser ned på eller mener at mennesker med annen hudfarge eller etnisitet er dårligere/mindre verdt enn en annen hudfarge/etnisistet.

 

Du er ikke rasistisk, og det er veldig vanlig å ønske seg et hvitt adoptivbarn/et som ligner på en selv, de aller fleste gjør det, og i land som praktiserer adopsjon nokså annerledes enn Norge, som USA hvor jeg har bodd, går mye penger under bordet for hvite, friske spedbarn.

 

Det du bør vite er at det er sjeldnere med hvite barn, og både Norgesadopterte og russiske har nesten alltid hatt narkomane foreldre. Jeg kjenner et ektepar som har to norskadopterte, hvite barn. Hun ene viste det seg etter en stund hadde en type dvergvekst. Hun er nå 19 år og ca 1.40. Gutten som er 16 fikk en mengde volds- og atferdsproblemer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hærregud, så mange usaklige innlegg..

Om jeg skal adoptere vil jeg gjerne ha en helt mørk jente..

Er jeg rassistisk mot hvite barn da eller??? og mot gutter?

har 3 gutter fra før av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...