Gå til innhold

Er det rasistisk av meg å ville ha et barn som er hvit?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Filifjonka

Ettersom du ikke har noen garanti for å få et "hvitt" barn uansett hvor du adopterer fra, burde du nok gå noen runder med deg selv først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil egentlig ikke si at du er det. For det finnes mange hvite barn rundt om kring som også trenger foreldre som er glad i dem. ikke bare farvet barn..

Norgesadopsjon, russland, andre land også har "hvite barn"

 

stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men anonym, HI er jo - som filifjonka påpeker - slett ikke sikret å få et hvitt barn selv om h*n velger et av disse landene å adoptere fra. Og da er og blir det feil motivasjon å sitte og ønske seg et hvitt fremfor et hvilket som helst barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke du er rasistisk i det hele tatt...

Det er jo ett ønske, men kanskje du selv føler deg rasistisk..

 

Gå litt i dybden på deg selv å prøv å finne ut hvorfor du vil ha ett hvit barn, er det faktisk fordi du vil at barnet skal ligne på deg eller er det noen skjulte grunner?

 

lykke til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Såpass ja.. spiller hudfargen noen rolle da?

Hvis du har en sånn holdning så håper jeg virkelig du ikke

får adoptere, dere fortjener det bare ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ike annerledes fordi om fargen er forskjellig da,

du virker ikke helt klok, skjønner ikke at sånne som deg får

adoptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig "prektig" vi var her da!!! Og flesteparten anonym....

 

Jeg hadde akkurat de samme tankene i begynnelsen. Det er en helt ny tanke å adoptere og alt er en prosess. Og det er vel ingen hemmelighet at mange blir mobbet pga hudfarge. Og ingen vil at deres barn skal bli mobbet???

 

Nå har jeg kommet så langt i prosessen at hudfarge faktisk ikke spiller noen rolle. Alt kan endre seg!!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare en liten historie for å "bekrefte" det Filifjonka sier:

Datteren og ektemannen til et vennepar av mamma bestemte seg for å adoptere fra Russland, fordi de ønsket at barnet ikke skulle skille seg så mye ut fra dem rent utseendemessig. Gutten de ble tildelt viste seg imidlertid å være mulatt, den eneste fargede ungen på hele barnehjemmet.

Så nei, man har ingen garantier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mange adopterer fra Kina fordi de vil ha jente, mange adopterer fra Colombia fordi de er så pene der, og ja noen adopterer fra Russland fordi barena skal skille seg minst mulig ut.

 

Selvfølgelig er det ingen garantier uansett, men man har alle valget mellom de ulike landene. Hva man legger til grunn for valget, må være opp til hver enkelt. Men om man er redd for å få en gutt, en mørk Colombianer eller en mørk Russer og at det gjør noe med barneønsket, ja da bør man tenke seg om en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke rasistisk. Ber alle anonyme her ta seg sammen.

Kan sammenlignes med å heller ville adoptere fra asia enn afrika eller colombia fremfor india fordi en mener visse karakeristikker er penere enn andre etc, ligger som regel ikke noe rasisisk bak det heller.

 

Det jeg derimot ville tenkt litt på, om dere skal adoptere fra russland etc, er at barna herifra oftere har alkoholrelaterte skader grunnet alkohol i svangerskapet. Det får du nemlig ikke noen garanti mot. Kan være alt til problmer med finmotorikk til alvorlige skader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det syns jeg ikke. Jeg og min mann har også diskutert dette.

Vi har brukt de prøverørsforsøkene vi kan i det offentlige og er nå på tur til Danmark for og fortsette der. Jeg har lyst på et barn og for meg spiller det ingen rolle hvor det kommer fra, men min mann ønsker et hvitt barn. Jeg har spurt hvorfor, og han vil bare at det skal likne oss litt. Når du går på foreldremøte eller uansett så er det ingen som kan se at du har adoptert. Ikke det at det er noen skam å adoptere eller at du blir mindre foreldre av den grunn, men resten av verden trenger ikke å vite at du ikke har kunnet få egne barn. Ikke at det heller er noen skam. Hva om to asiatere skulle adoptere. Tror dere ikke de ville valgt ett som var asiatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rasistisk, men jeg tror et "hvitt" barn vil få det lettere i et land som Norge, som enda ikke har skjønt at det ikke spiller noen rolle hvordan man ser ut (desverre). Når det er sagt, har jeg selv ei kusine på 8 år fra Kina, og det går kjemefint!!! Så, med Norge i utvikling, tror jeg samfunnet mer og mer vil akseptere at vi er like selv om vi ser forskjellige ut! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er sikkert ikke rasistiske eller ønsker og fremstå som dette, men når man skal ta et så stort steg og få et barn uanstt om man skal adoptere eller føde osv så kan man bare ikke ønske seg sånne ting. Dere skal få et barn for guds skyld. Gleden over og få et lite barn er like stort uansett hudfarge, det er rett og slett helt galt og ønske seg sånne ting. Så hva mener dere! at dere skal si til ungen at ja du er vårt biologiske barn? Jeg er adoptert selv, har mørk hud og kommer fra colombia. Jeg takker gud at min adoptiv mor og far ikke tenkte sånn som dere. De har støttet meg, elsket meg, vært stolte av og ha en liten fargeklatt i familen og når noen har spurt har de holdt hodet høyt hevet og sagt at hun er vår datter, vi er hennes foreldre uansett hudfarge. Jeg er nå 23 år har min egen sønn og jeg er blitt forbausende lik min adoptivmor i oppførsel og meninger. Som adoptiv foreldre er det livsviktig og skjønne at dere ikke kunne få egne barn, men være stolte og lykklige over at dere kan få bli foreldre til et barn som VIRKELIG trenger det. He he riktig nok så har jeg fått barn med en hvit mann og selv har jeg nok litt hvite gener for min sønn har blå øyne, lys hud og lys afro. så det ser ut som at min adoptivmor har hatt seg en liten runde med en mørkhudet mann for 23 år siden, og nå har fått et hvitt barnebarn:) Men tilbake til det du spør om, ikke ønsk deg sånne dumme meningsløse ting. Vær heller en god forelder til det barnet du får og du vil snart se at barnet ditt vil ligne på deg uansett hudfarge. Og vær stolt av at du/dere har adoptert og for alldel fortell barnet om hvor de kommer fra vis dem sitt fødeland og svar ærlig på alle spørsmål som garantert vil komme. Hvis du syns at det og få en hvit unge er veldig viktig burde du heller kjøpe deg en katt eller hund. Man velger bare ikke sånne ting.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er raistisk hvis grunnen er at dere er redde for at barnet skal bli mobbet, og fordi dere ikke ønsker å skille dere slik ut som en familie.

 

Vi vurderer å adoptere et barn når vi har fått de to vi vil ha selv, og jeg kunne gjerne ha tenkt meg et hvitt barn.

Ikke det at det spiller noen stor rolle, men hadde vært deilig å slippe alle blikkene fra folk når vi kommer med to lyse og ett mørkt, og selv er lyse.

 

Men tror nok ikke jeg ville ha adoptert fra Russland, for som en over her sier har de ofte føtalt alkoholsyndrom og andre handicap som skyldes alkoholbruk under svangerskapet, og hvis vi skal adoptere et barn med slike problemer vil vi være forberedte på det først.

Det krever mer tid og energi, og da må man kanskje planlegge det litt bedre.

Det viktigste er selvfølgelig at barnet får det bra, men man må da kunne ha noen ønsker selv?

 

(Jeg tar gjerne en liten jente fra Kina! *hihihi*)

Lykke til med prosessen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...