Gjest Skrevet 28. juli 2007 #1 Skrevet 28. juli 2007 Jeg skal flytte nært svigermor som kan alt og er dyktig på alt innen hus,mat,hage osv....Er vel ganske normal jeg da,men kommer veeeeldig til kort i forhold...Vi får stor hage,og jeg har ikke engang klippet gress før,så behøver vel ikke å si at hageblomster er for meg ukjent;)Vil gjerne vise at jeg og kan litt,så hjelp meg med tips om noen har:)
3b@rnsmor-30* Skrevet 28. juli 2007 #2 Skrevet 28. juli 2007 jeg vasker vinduer med bare rent vann og en spesiell glassklut fra jordan (får den på matbutikken)
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #3 Skrevet 28. juli 2007 Jeg srubber sluken i vasken på badet og kjøkken med jiff skurekrem og tannkost,da kommer jeg til i alle små krinkelkroker;)
TurangaLeela Skrevet 28. juli 2007 #4 Skrevet 28. juli 2007 bytt ut alle klutene dine med microfiber kluter fra kid, koster 20 kr per stykk. Trenger som regel bare bruke kaldt vann på dem. De er fantastiske:)
Loli Skrevet 28. juli 2007 #5 Skrevet 28. juli 2007 For å få orkideene igjen og igjen. Sett de i vann en gang i uka i en time. Hver tredje/fjerde når ikke de blomstrer.
Teri & lille krabbe Skrevet 28. juli 2007 #6 Skrevet 28. juli 2007 Gallesåpe for vanskelige flekker på ull. Koster 18kr (ca) på Helios.
Gjest otilie79;) Skrevet 28. juli 2007 #7 Skrevet 28. juli 2007 Jif sprayen er helt super til å vaske kaffekanner med! Men husk på å skyll godt etterpå! Lærte det da jeg jobba i cafè) Også syns jeg de microfiberklutene de har på Europris er så gode, husker ikke hva de het nå (Mulig de het effekt), men de koster 20 kr pr stk og tar kjempegodt både våte og tørre. (De har sånn vott også i samme stoff, genialt:) Og heng sånn dufteting i doskåla, så lukter det godt:)
Gjest irismor Skrevet 28. juli 2007 #8 Skrevet 28. juli 2007 Zalo kverker det meste av flekker på tøy. Klin zalo på flekken, la den ligge litt. Så vasker du plagget som vanlig i vaskemaskinen. Jif-vindusvaskesystem, noe av det beste jeg har kjøpt. Hater å vaske vinduer, men nå er det mye mer morsomt =)) Kjeler som har blitt brent i bunnen setter jeg i vann i en blanding av varmt vann og oppvaskmaskinspulver. La det stå et par timer, da løsner det brente av seg selv. Funker bra på kaffetrakterkanner som er blitt brune i kantene.
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #9 Skrevet 28. juli 2007 I dusjen har jeg alltid liggende en olakost eller en sånn svamp med skrubb på, så når jeg går i dusjen hver dag så vasker jeg håret mitt som vanlig, skyller ut å tar i balsam, når balsamen virker vasker jeg over dusjen med svampen (da er jo alt av vegger og gulv i kabinettet allerede fullt av såpe og varmt vann). På den måten blir aldri dusjen ordentlig skitten og når jeg tar husvasken ordentlig en gang i uken er det bare å vaske fort over kabinettet med ajax, trenger ikke bruke masse tid på å skrubbe bort kalk o.l.
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #10 Skrevet 28. juli 2007 Du kan finne masse nyttige tips inne på www.inspirasjononline.com Jeg har laget meg en egen blanding med zalo, salmiakk og grønnsåpe - og den bruker jeg på det meste når jeg vasker. Spesielt kjøkkenet, og flekker ellers i huset. Jeg hater hagearbeid, så der har jeg ingen tips til deg, men du finner et eget hageforum også, inne på inspirasjononline :-) Ellers er jeg strålende fornøyd med microfiberklutene fra KID jeg også, bruker de til alt. Vindusvask, toalett, bad, kjøkken, bila osv. Du får kjøpt dem i forskjellige farger, slik at du kan ha faste farger til faste oppgaver =)
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #12 Skrevet 28. juli 2007 Mami 87 og nydelige Natalies råd med svampen i dusjen:)
smakk Skrevet 28. juli 2007 #13 Skrevet 28. juli 2007 Har salmiakk, zalo og vann på sprayflaske i stedet for alle ferdigblandingene man får kjøpt, funker på alt. Etter å ha skjært løk, hvitløk, fisk o.l.: ta litt kaldt vann på hendene og gni med vanlig salt, det fjerner all lukt! Kan også gjøres med fjøla. Fastbrente rester på keramisk komfyrtopp: dryss bakepulver på flekkene, spray på litt vann. Det vil da begynne å bruse og møkka løsner. Rengjøring av stekeovn: Har en god skvett salmiakk (ca 1/2 dl) i en liten bolle og setter i ovnen på 50 grader, lar stå i ca halvtime. Da løsner møkka og det er bare å tørke over med fuktig klut. Plagg som vaskes for hånd tørker mye fortere slik: legg plagget flatt ut på et rent håndkle på gulvet, rull det sammen og tråkk litt på det, heng det så opp som vanlig. Blir nesten like bra som om det skulle vært sentrifugert! Jeg har som regel ferdig hjemmelaget cookiedeig liggende i fryseren (rullet som en pølse i bakepapir). Disse skal stekes i varmluftsovn, så da har jeg nystekte kjeks på 10 min om jeg får uventet besøk )
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #14 Skrevet 28. juli 2007 Her er det mange gode tips dere:)Microfiberkluter fra kid skal anskaffes!!Og takk for tipset fra Snart tenåringsmor,skal legge til på favoritter:)
Mrs. Bouquet Skrevet 28. juli 2007 #15 Skrevet 28. juli 2007 Smøre for eksempel kjøkkenvifte i rustfritt stål med babyolje eller annen olje. Blir fin og flekkfri
hallohallo- mor til 3 søte små Skrevet 28. juli 2007 #16 Skrevet 28. juli 2007 Jeg lar kjøkkenvaskene stå med varmt vann og oppvaskmaskinsåpe en stund, så vasker jeg de litt med kosten i det jeg tømmer ut vannet. Da blir de skinnende blanke:)
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #17 Skrevet 28. juli 2007 Bruker fiskebørste rundt vaskene for å få bort griseriet der. Fåes kjøpt på OBS og alle andre matbutikker. Bruker bakepulver i kaffekanner og kolben på trakteren. Fyller med varmt vann, har oppi litt bakepulver. Lar det stå i ti min, og VIPS der var DEN ren! Plantasjen selger spruteflasker. Lag din egen blanding med salmiakk, grønnsåpe og vann. Bruk på "ALT" Kost på deg disse Europris klutene. IKKE noe har kommet så godt ut i test som vann på mikrofiberklut. se TV2hjelperdeg.no Lager du salat med epler i, klem saften av en halv sitron over, så blir ikke eplene brune. Sitronplante holder fluer unna kjøkkenet. Sett en i vinduet- lukter friskt også. Har du mat som lukter i kjøleskapet, legg et brukt filter med kaffegruten oppi inni kjøleskapet natten over, og lukten forsvinner! LIDL selger sånn forlenger til støvsuger. da kommer du under kjøleskapet. Et kjøleskap som bråker har nok svelget litt mye støv! har du IKKE grønne fingre, men vil gjerne fremstå slik, så kjøp deg PETUNIA og sett i balkongkassene. Disse er bilige og finnes i mange farger. Får disse nok vann (kjøp gjerne selvanningskasse), så er alt du trenger å gjøre for å få en stoooor og frodig plante gjennom hele sommeren å knipe av de brune, visne blomstene. Vil du ha en frodig hage "hele livet" så har www.hageglede.no nettbutikk. bestill katalogen deres først. Så finner du ut hvor du vil ha bed, og blomster i forskjellige høyder og typer samt farger. De selger nemlig slike ferdige pakker med ting som passer sammen. De er dessuten kjempeflinke. på plantasjen kan de jo ingenting. Velger du stauder og sørger for å vanne disse og plassere de der de trives, har du kun en engangsinvestering på noe som kanskje blir gatas stiligste hage! Store, grønne stueplanter setter jeg i dusjen en gang pr uke og spyler de med rolig stråle i lunket vann. Da får de blanke, fine blader og den væsken de trenger.
løcky Skrevet 28. juli 2007 #18 Skrevet 28. juli 2007 min mor vasket alltid vinduene med avispapir!!!! Fungerer sinnsykt bra får blanke og fine vinduer og det er veldig lettvint. bare sprayer på med vinduspuss og tørker av med avispapir. Vet også at noen bruker eddik i vannet for å få blanke vinduer.
Gjest Skrevet 28. juli 2007 #19 Skrevet 28. juli 2007 Nunne,du hadde mange gode:)Sitronplante kjøpes mandag!
Septemberstjerna og Martine Skrevet 28. juli 2007 #20 Skrevet 28. juli 2007 Jeg vasker speilene i huset med salmiakkvann og avispapir. (De vanlige vindus-sprayene legger igjen sånn hinne på speilene...) Glassdøra på vedovnen vasker jeg helt rein med fuktig avispapir som jeg dypper i aske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå