Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #1 Del Skrevet 10. juli 2007 Har fått meg jobb på småbarnsavdeling etter sommeren og føler meg litt rusten for å si det sånn. Har jobbet i skole de siste årene, så dette blir en stor overgang. Småb.avd. blir delt i 2 med en gruppe med 1-åringer og en gruppe med 2-3 -åringer. Jeg skal være på den minste, men ansvaret for begge gruppene. Hvor mye aktiviteter blir det for de minste? Jeg tenker at noen av de kan tegne, male, motorisk trening osv..men det begrenser seg vel litt? Bekymrer meg mest for ukeplanene. Vi kan jo ikke ha bare sang og samlingstunder hver dag, men føler vi må ha noe "mer"..? (Lurer vel på egentlig hvor mye foreldrene "forlanger" ?) Er det noen som jobber med de minste (1 åringene) og som kan gi meg en pekepinn på hvordan ukeplanene deres er? En annen ting også. Hvor mye planleggingstid får man når man jobber 100%? Ser at dette ble litt rotete, men håper noen skjønner hva jeg mener likevel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9804989-kan-noen-fortelle-meg-litt-om-dagen-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdelingen-0-3/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #2 Del Skrevet 10. juli 2007 Har bare jobbet på småbarnsavdeling med 1-3 år sammen (9-10 stk/3 voksne). Da var ukeplanen stort sett type: Mandag leker vi ute og inne; tirsdag baker vi/lager mat; onsdag går vi på tur; torsdag maler vi; fredag leker vi ute og inne. Ikkeno' mer avansert enn det. Samlingsstund/synging hadde vi egentlig ikke fast, men vi sang ofte sanger før og etter måltidene - ble jevnt over roligere om vi gjorde dette sittende ved matbordet enn i en samlingsstundsetting. Alle i aldersgruppen taklet fint tegning, maling, ansiktsmaling osv. som aktiviteter, pluss en del sesongbetonte ting som julepynt og påskepynt av div. slag - selvsagt med mye voksenhjelp. Plastelina var veldig populært. Vi fikk veldig god tilbakemelding fra foreldre på å ha en daglig rapport hvor vi fortalte litt om dagen og hva vi hadde drevet med, og aktiv bruk av fotodokumentasjon (type bilder fra dagen hengt opp i gangen e.l). Var aldri ped.leder, så vet ikke hvordan det er med planleggingstid. Yngste går på småbarnsavdeling nå, og de har et ikke veldig ulikt opplegg der. Som foreldre er vi strålende fornøyde med barnehagen, og det har jeg inntrykk av at de fleste der er. Men engasjementet til de ansatte betyr for meg rimelig mye mer enn hva som står på ukeplanen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9804989-kan-noen-fortelle-meg-litt-om-dagen-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdelingen-0-3/#findComment-9807116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. juli 2007 #3 Del Skrevet 10. juli 2007 Eg har barn på småbarn (0-3 år), så kanskje eg kan fortelle litt. (Barnet mitt er over 2 da, men...) På "vår" avdeling deler de opp barna i to grupper, 0-2 og 3 år. Dei samarbeider med ein annen småbarnsavdeling. Dagen starter med frokost, og så deles gruppene til samling. (Min har gått i 0-2 årsgruppe til no, så eg kjenner den best.) Etterpå har dei små fri lek stort sett. Dei største på gruppa bruker gjerne å male eller slikt. Ikkje så lett at alle gjer det samme pga. aldersforskjell, kviletider, mat osv. Er nesten alltid ein unge som kviler, eller har hoppet over eit måltid pga kvile. Er alle våkne, bruker dei å ha mykje sang og dans m.m. Ungene blir også sendt ut etterkvart som dei våkner fra kvila. Dermed blir dagene på den minste gruppa tatt mykje meir på slump, enn andre grupper/ avdelinger. Dei har faste tider for mat og kvile stort sett. Og så er samlinga veldig viktig for barna. Alle er klare før personalet, og bare sitter og venter. Til høsten skal lillesøster over på 3 årsgruppa, og den er mykje meir planlagd i løpet av dagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9804989-kan-noen-fortelle-meg-litt-om-dagen-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdelingen-0-3/#findComment-9808043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. juli 2007 #4 Del Skrevet 10. juli 2007 Jeg jobber på en småbarns avd med 13 barn fra 0-3 år. Vi er fire voksne. Vi starter dagen med frokost. Rundt halv ti har i vi samlingsstund. Der trekker vi sangkort, forteller eventyr ( har det på flanellograf eller som konkreter) osv. Etterpå går vi ut med alle eller vi deler dem i fire grupper (tre-fire barn pr gruppe etter alder og modenhet slik at vi kan tilrettelegge mest mulig for barna) i gruppene: maler, lager jul-påskepynt,leser bøker, danser til musikk, spiller på instrumenter, leker med lekedeig, leker Kims lek, leker med former og farger, leker rollelek, bygger med store legoklosser, perler,leker ute, pusler, jobber med ulike materialer,har motorisk lek, spiller lotto/memory, lager ostesmørbrød (barna hjelper til mest mulig), dekker bord (matematikk) osv osv osv. Utrolig mye man kan gjøre med de minste, bare de får gjøre det på sitt nivå. Tre åringer kan man jo gjøre masse med! Etter dette er det lunsj og soving/hvilestund. Før vi har fruktmåltid og er ute resten av dagen. En dag i uken har vi turdag, vi går på turer i nærmiljøet, i skogen, til lekeplasser osv. Synes det er viktig at barna får gå mest mulig selv så lenge de klarer dette. Kjempespennende å jobbe med de minste i barnehagen, lykke til! Er du ped. leder eller førskolelærer har du fire timers planleggingstid i uka. Altså 33,5 time i barnehagen og 4 timer ubunden tid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9804989-kan-noen-fortelle-meg-litt-om-dagen-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdelingen-0-3/#findComment-9809705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. juli 2007 #5 Del Skrevet 10. juli 2007 Glemte å skrive at jeg synes ikke foreldre "forlanger" så mye. Vi får tilbakemeldinger på at vi gjør mye morsomt med barna, er mye ute, og går på fine turer. Vi spør alltid nye foreldre om det er noe de ønsker barna skal oppleve i barnehagen/hva de ønsker barna skal lære. Les Rammeplanen, der står alt vi må forholde oss til og tilrettelegge for i hverdagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9804989-kan-noen-fortelle-meg-litt-om-dagen-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdelingen-0-3/#findComment-9809749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #6 Del Skrevet 11. juli 2007 Tusen takk for koselige og informative svar! Da gleder jeg meg til oppstart :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9804989-kan-noen-fortelle-meg-litt-om-dagen-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdelingen-0-3/#findComment-9811342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellanotte Skrevet 12. juli 2007 #7 Del Skrevet 12. juli 2007 Sønnen vår skal begynne i barnehagen snart og i den forbindelse så lurer jeg på en ting. En bekjent av meg har jobbet i barnehage før og henne møtte jeg en dag. Hun sa at som forelder må man være klar i talen om hva en ønsker at barnet skal lære seg der. F.eks sitte pent ved bordet og spise, si takk osv. Så det ser ut til at vi må "forlange" noe. Og hun sa til meg at du bør vise at det er tæl i deg som forelder. Stemmer dette? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9804989-kan-noen-fortelle-meg-litt-om-dagen-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdelingen-0-3/#findComment-9821014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #8 Del Skrevet 12. juli 2007 Herre min hatt da. At det er "tæl" i deg som forelder? Hva mener hun med det da? Høres jo ut som hun mener du må tørre å si ifra ellers så bare blåser vi i alt eller?? Jeg tok i hvertfall det negativt. Sånn opplever jeg ikke det hos oss ihvertfall. Vi legger stor vekt på å ha god kommunikasjon med foreldrene i det daglige, at vi er åpne om ting. Jeg tror og håper at foreldre sier i fra til oss hvis det er noe de er misfornøyd med. ( og bare for å ha sagt det: vi gjør ikke forskjell på barn fordi det er mer "tæl" i enkelte foreldre enn andre) Å sitte pent ved bordet, si takk osv er en del av sosial kompetanse og normal folkesikk mener nå jeg, det legger vi stor vekt på å lære barna allerede på små barns avdeling, i hvertfall i vår barnehage..... Men nå er det stor forskjell på barnehager da. Hvis du er usikker, eller veldig opptatt av noe barnet skal lære, så spør dem! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9804989-kan-noen-fortelle-meg-litt-om-dagen-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdelingen-0-3/#findComment-9823719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #9 Del Skrevet 12. juli 2007 I "min" barnehage er det ein selvfølge at barna lærer slikt. Har aldri opplevd at eg må vise "tæl". Men personalet er veldig takknemlige for alt eg har å fortelle, både smått og stort. F.eks. om barnet kommer heim og har gjort noko i barnehagen det syntes var ekstra kjekt, ting me har gjort i helga/ ferien (som dei kan snakka med barnet om), f.eks. lært å perle, nytt i familien etc. Dei setter pris på alt slikt, også det å finne ut av ting sammen med foreldrene. Kan være kva barnet trenger av utstyr (ka som fungerer eller ikkje), måltider, kviling osv. Personalet liker å bli tatt med på råd. Så du trenger ikkje stå på så veldig. Eg pleier bare å småsnakke i garderoben, og då kommer som regel slikt av seg sjøl. Føler at peronalet kjenner barnet mitt enda bedre, når dei får "delta" litt meir. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9804989-kan-noen-fortelle-meg-litt-om-dagen-p%C3%A5-sm%C3%A5barnsavdelingen-0-3/#findComment-9824927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå