Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå skal min kjære ha pappa perm. i 4 uker. Planen var da at jeg skulle jobbe litt og ha litt ferie. De sa på nav at utbetalingen min ble automatisk stoppet mens han har permisjon.

Nå er det jo slik at permisjonen blir forlenget dersom man tar ut ferie, men blir den også forlenget om man jobber??

Må jeg opplyse nav om når jeg tar ferie??

Kommer ikke gjennom på tlf. til nav i dag og tror dette haster litt for min del.

Blir veldig takknemlig om noen kan og gidder å svare meg!

Fortsetter under...

Det er det samme om du jobber eller har ferie de 4 ukene far er hjemme.

Din del av permisjonen stopper uansett opp mens han har fedrekvote.

Tror ikke det er nødvendig å gi beskjed hvis du tar ferie i fedrekvoten, din del av permisjonen er jo stanset i de 4 ukene uansett...men det skader jo ikke å gi beskjed. Hvis du ikke kommer igjenom på telefon kan du sende en mail. Det har jeg gjort tidligere.

Mors perm blir ikke automatisk stoppet når pappa tar fedrekvote. Det er egne felter for når du tar ferie i søknadsskjema. Hvis du ikke fyller ut disse løper din perm paralellt med far.

fra rettledninga:

"Fedrekvote

Dersom både mor og far har rett til foreldrepenger og mor

har arbeidet minst 50 prosent i opptjeningstiden skal far

ha minst seks uker med foreldrepenger (fedrekvoten).

Fedrekvoten er fl eksibel og kan tas ut som enkeltdager eller

sammenhengende. Oppdeling av fedrekvoten forutsetter

avtale med arbeidsgiver. Foreldrene kan være hjemme

samtidig når fedrekvoten avvikles. Fedrekvoten kan imidlertid

ikke tas ut de første seks ukene etter fødselen."

Det som blir beskrevet ovenfor er retten til å ta ut fedrekvote, men sier ingenting om utbetalingene.

Vanligvis skal ikke utbetalingen overstige 100 %, dvs hvis far tar ut hele fedrekvoten får ikke mor utbetaling. Men ingen regel uten unntak..står at hvis far tar 100 % permisjon og mor jobber 50 % kan hun få 50 % foreldrepenger.

Dette er kompliserterte greier, ville ringt NAV og forklart hvordan dere ønsker å gjøre det for å få helt riktig svar

Foreldrenes samtidige uttak av foreldrepenger kan ikke overstige 100 pst. av valgt sats, se § 14-9 tredje ledd. Dette gjelder likevel ikke utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd eller ved uttak av fedrekvote, se § 14-12 annet ledd. (2006/2-38)

14-12 annet ledd:

Som omtalt i merknadene ovenfor skal den totale foreldrepengedekningen ikke overstige 100 %. Andre ledd, andre punktum gir imidlertid hjemmel for en total foreldrepengedekning på opptil 150 %. Det er et vilkår at faren avvikler fedrekvote samtidig med at moren arbeider minst 50 %.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...