Gjest Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Var inne på dette forumet bare for å titte litt og ble forbauset over hvor mange som velger tøybleier. Har de fleste av dere erfaring med dette eller er dere helt ferske. En venninne av meg begynte med tøybleier når hun fikk sin første men hun fant ut fort at det var upraktisk,tok for lang tid å vaske,tørke osv, hun trodde også at hun kom til å spare litt på det,men fant ut at det gjorde hun ikke. Er dere helt ferske på det så lurer jeg på hvor lenge dere holder på tøybleier,helt til ungen er ferdige med bleier? skal barnet i barnehage så tviler jeg på at barnehagen er villig til å bruke tøybleier. Men lykke til! det er sikkert verdt ett forsøk,men jeg har ikke tro på tøybleier.
Gjest Ut på tur Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 Vi velger tøybleier fordi vi har tro på at det er bedre for "inneklima" for babyen. Har ikke barn fra før så vi vet jo ikke hva hverken det ene eller det andre er for noe. Vi kommer til å bruke brettebleier med ullbukser fra starten av. Og så får vi se hva vi gjør når ungen blir større. Ut i fra hva jeg ser nå så syns jeg ikke det virker som veldig mye mer jobb. Både papir og stoff skal i en bøtte på badet (stoff har man i vaskepose man slenger inn i vaskemaskinen) begge skal ut av badet. Papir i søpla, stoff i vaskemaskinen. Når de er på vaskerommet tar de først runden i vaskemaskinen og så runden i tørketrommelen. Og så bæres de opp på badet. Jeg kan godt forestille meg at de ikke blir brettet pent i bunker med ligger i en kurv/sekk påå badet. Papirbleier må jeg reise på butikken og kjøpe og bære inn. Men som sakt vet ikke hva som er enklest. Noen barnehager har ikke problemer med stoffbleier andre bruker bare papir. Uansett må man jo ha de bleiene som åpnes i siden. Stoffbleiene med PUL ser jo akkurat ut som papirbleier Hva er det du ikke tror på ? At det er bra for barnet? At du sparer penger? At det er bra for miljøet? Jeg er mest usikker på om det er penger å spare. At det er bra for barnet og miljøet er jeg sikker på Men bra vi alle er forskjellige og at vi alle har mulighet til å velge, prøve og kanskje feile
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Selvfølgelig skal alle ha muligheten til å prøve,velge og kanskje feile,det er ikke det. Jeg bl ebare litt forundret over at det var så mange som vil prøve tøybleier for har inntrykk av at de fleste bruker papir,trodde ikke at tøybleier var så utbredt.
Gjest Ut på tur Skrevet 28. juni 2007 #4 Skrevet 28. juni 2007 Jeg tror heller ikke tøybleier er veldig utbredt. Men akkurat i dette forumet er det nok mye det som blir diskutert kanskje nettop fordi det er mange som ikke vet så mye. Jeg viste ingenting i starten og har brukt dette forumet og tettinntil.com mye for å finne ut hva som passer oss best
Lumsk Skrevet 28. juni 2007 #5 Skrevet 28. juni 2007 Når jeg kom inn på denne forumet en gang ute i graviditeten ble jeg også overrasket over at så mange brukte tøybleier. Vi hører jo aldri om det i samfunnet ellers. Det er en trend jeg tror er i ferd med å forandre seg forøvrig. Helt fersk? Tja, gutten er 9 måneder nå så jeg har jo begynt å få litt erfaring. Vi har tenkt å fortsette helt til han er ferdig med bleieperioden ja, og innen det har vi vel antageligvis fått en til som også skal få bruke tøy. Nå finnes det mange forskjellige tøybleieløsninger. Vi har flere forskjellige typer bleier. De tar alle like lang tid å vaske (og jeg vasker bare to maskiner mer i uka og det inkluderer håndklærvask), noen bleier tar lengere tid å tørke (har ikke tørketrommel), men ikke lengere enn at selv de tykkeste bleiene er tørre på under 24 timer. Innen de er tørre har jeg gjerne tatt ned og brettet det andre som var på snora så hekter jeg bare med med de siste bleiene neste gang jeg går inn på badet. Noen bleieløsninger er dyrere enn andre. Vi har nok ikke valgt den aller dyreste, men nå har vi ikke valgt tøy først og fremst for økonomien (for da kan det gjøres VELDIG billig). Man kan jo også sy egne bleier. Det er ikke så veldig vanskelig. Vi ser at huden til gutten har det best med tøy. Testiklene hans blir ikke overopphetet, det er ingen skumle kjemikalier eller tungmetaller i tøybleiene. Også er det gøy med tøybleier for oss som har en utstyrsfetish;) Barnehager er også forskjellige. Kommunale barnehager har ikke egentlig lov til å nekte. Mange private barnehager tillater også gjerne tøy dersom ikke den vanskeligeste løsningen er valgt. Har dessuten barnet problemer med bleieutslett ved bruk av engangs, eksem o.l. vil en lege uten problemer skrive en attest som tilråder bruk av tøybleier. De fleste barnehager jeg har hørt om er positivt innstilte eller er iallfall villige til å prøve tøy. Da vil også de fleste foreldre takke for tilliten ved å komme med bleier man ikke må være ekspert i origami for å få på. Men for å oppsummere. Jeg ble positivt overrasket over tøybleier. Det funker faktisk. På mange områder bedre enn papir (ja, vi har brukt det også i perioder).
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 28. juni 2007 #6 Skrevet 28. juni 2007 Tja...jeg maa vel innroemme at jeg er ganske fersk, selv om mange jeg kjenner bruker toeybleier og jeg har sittet mye barnevakt for unger som bruker toeybleier. Men naar lillegutt kommer om et par uker tror jeg at jeg ganske raskt kommer inn i rutinen med toeybleier. Hvorfor velger vi det? Foerst og fremst fordi vi synes det hoeres logisk ut at toey mot huden er mer behagelig enn papir og plast. Jeg for min del hater aa gaa med engangsbind, og papirbleier er jo laget av de samme materialene som bind. Tror ikke toeybleier er mer styr enn papirbleier dersom man har gode rutiner paa det og velger loesninger som er enkle. Dersom man for eksempel ikke tror man faar tid til aa brette bleier (noe som forresten ikke ser ut som om det tar saa veldig mye tid) saa finnes det andre loesninger. Vi har valgt aa satse paa en noe dyrere toeybleieloesning--nemmelig lommebleier. De ser ut som engangsbleier--festes med trykk-knapper, og har den bonusen at de kommer i masse kule farger. Vi sparer fortsatt paa det i forhold til engangsbleier, men ikke saa mye som vi hadde gjort med f.eks brettebleier. Bruker vel ca 5000 kroner over hele bleieperioden (pluss en tusenlapp eller saa til vasking) i forhold til rundt 10,000. (Brettebleier er mangfoldige ganger rimeligere enn det altsaa.) Men oekonomien er altsaa ikke det viktigste argumentet for oss--det viktigste er rett og slett komfort. Vi har ikke bil, og da blir det saa tungvindt aa kjoepe bleier i butikken i et sett. Mye enklere aa bare slenge alt inn i maskinen. Vaske skal vi jo likevel...to ekstra vask i uka klarer jeg fint. Toeybleier lukter ogsaa mindre sier mange som har brukt baade engangs og toeybleier. (Logisk fordi man ofte spyler av baesjebleier eller kaster rispapir-innlegget i do i stedet for aa oppbevare dem i en soeppelboette.) Ogsaa synes jeg rett og slett det virker saa ekkelt aa putte bleiene i soepla...de forsvinner jo ikke selv om man ikke ser dem mer. Pluss at skal man tro mange som har brukt toeybleier over lengre tid (og ogsaa brukt engangsbleier) saa har engangsbleier har en tendens til aa lekke mer--og da maa man vaske sengetoey, klaer osv, som man ofte slipper aa vaske dersom man bruker toey. (Det er i allefall den erfaringen mange jeg har snakket med om toeybleier har...f.eks paa tettinntil.) Vi gir det i allefall et forsoek, men jeg kan ikke helt forestille meg hvorfor det ikke skal gaa. Vi har valgt en lettvindt toeybleieloesning, og i vaar situasjon synes jeg engangsbleier hoeres mye mere "styrete" ut. Kan skrive mer om en maaneds tid eller saa--da snakker jeg vel fra erfaring. :-)
Tuppelure Skrevet 28. juni 2007 #7 Skrevet 28. juni 2007 Hei! Nå når jeg er vant til å bruke tøybleier, kan jeg ikke forstå hvorfor ikke det er mer utbredt og vanlig. Dattera mi på 14 måneder har brukt tøybleier hele tida, og både hun og oss foreldrene er veldig fornøyde. Jeg tror det hersker en del negative myter omkring tøybleier, og det virker som om folk ikke en gang har lyst til å gi dem et forsøk. Jeg har fått flest positive, men også negative reaksjoner når jeg har sagt at vi bruker tøybleier. Det jeg tror er mye av grunnen til at folk er skeptiske er fordi de tror det er voldsomt mye jobb, noe de tar helt feil i. Jeg vasker bleiene kanskje to ganger i uka, og da sier det seg selv at jeg ikke bruker mye tid på dem. De tørker på et døgn (de fleste hvert fall) og er lette å ha på. I samlinga mi inngår omtrent alt som er å få, hjemmesydde, brettebleier, lommmebleier, hampbleier, arvede, kjøpte og fått. Ingen tvil om at jeg har spart og kommer til å spare mye på denne ordninga. Som det blir sagt i et annet svar kan ikke kommunale barnehager nekte å bruke tøybleier, og jeg skjønner ikke grunnen for at de kan nekte heller når vi har en enorm klimakrise hengende over oss. Barnehagen har et samfunnsmandat, og da må vel naturvern være en viktig del av det? Jeg kan aldri i verden tenke meg å gå over til engangsbleier, men dessverre har jeg brukt det innimellom på turer der det ikke har vært mulighet for å vaske. Det er den eneste bakdelen med tøybleier, de tar mye plass i kofferten og krever å bli vasket. Jeg tar med bleiene dit det lar seg gjøre, og det er egentlig ikke noe problem om en planlegger litt. Det er synd å høre at hovedinnlegger ikke har tro på tøybleier. Prøv! Om en bruker kreativiteten og kan låne ei symaskin og kjøper brukte flanellslaken eller sengesett på fretex, kan en få ei fin samling med bleier som tørker fort og er lette i bruk. Så er det bare å sy innlegg og strikke cover, og alle kjenner noen som kan strikke. Billigere enn det tror jeg neppe det kan gjøres om en da ikke får eller arver/låner. Oppskrift finnes på ottobre.com. Vennlig hilsen
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2007 #8 Skrevet 2. juli 2007 De skal vist være dyre i innkjøp, men det tar du igjen med nr 2. Selv holder jeg meg til engangsbleier. Har nok å vaske, orker ikke ekstra arbeid.
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #9 Skrevet 2. juli 2007 Enig med anonym! Orker ikke mer klesvask, og orker ikke å ha "regelmessig" klesvask, her vaskes ikke spesielt regelmessig. Og ikke vil jeg ha tøybleier til tørk hele tida heller, spesielt ikke om vinteren - hvor skal jeg henge opp alt, da? I min kommune leverer vi dessuten engangsbleier som våtorganisk avfall, så det går da i alle fall ikke rett i restavfallet.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 Vi har brukt ca 5000 kroner paa en av de absolutt dyrerste toeybleieloesningene...og da har vi bleier til hele bleieperioden. Regn med 1500 kroner til vask, saa kommer man paa ca 6500. Men det er ogsaa fullt mulig aa bare bruke et par tusenlapper paa toeybleier--dersom man velger brettebleier med hjemmestrikkete ullbukser. Totalkostnadene paa toeybleier over hele bleieperioden (inkl vask) kan altsaa variere fra ca 2000-3000 kroner til ca 6500. Forbrukerraadet regner vel 10,000 kroner over hele bleieperioden paa engangsbleier tror jeg det er (sjekk f.eks kenguruloftet.no) saa uansett blir det billigere med foerstemann. Men i tillegg til at det er billigere for foerstemann har man ogsaa bleiene man trenger i hus til nr 2. Saa det med at det ikke er billigere stemmer ikke, i hvertfall ikke basert paa det jeg har lest.
LivLaga Skrevet 3. juli 2007 #11 Skrevet 3. juli 2007 Jeg fant dette på et annet forum, så jeg har ikke den egentlige kilden. Likevel, det er en tankevekker. --- Stadig mer husholdningsavfall resirkuleres, men berget av engangsbleier vokser. 1000 kg ikke-gjenvinnelig avfall pr barn. Selv urin og avføring blir liggende hermetisert i tett plast. 180.000 papirbleiebarn i Norge produserer 1/5 av husholdningsavfallet til 4,5 millioner mennesker, engangsbleiebarn forårsaker gjennomsnittlig 5 ganger så mye husholdningsavfall som resten av befolkningen. Dette arver våre barn. Den nyeste undersøkelsen om bleier og miljø finnes i boken 'Sharing Natures Interests- Ecological footprints' fra 2000.`(av bl a. Nicky Chambers) Den setter forskjellige miljøpåvirkninger opp mot hverandre, målt som fotspor i naturen. Den viser at engangsbleier setter tre ganger så mange fotspor i naturen som tøybleier! Og det i land hvor vann er en langt knappere ressurs enn her i Norge... ...I følge forbrukerrådet er kostnadene slik: Med engangsbleier kr 12.000 - 14.000 Med tøybleier kr 1.400 - 5.000 (Avhengig av løsning)for bleier som oftest brukes til flere barn. Pluss vask ca. kr 1500 pr barn --- Min motivasjon for å forsøke meg på engangsbleier er at jeg ønsker å minimere mine "ecological footprints". (hehe. det høres liksom litt bedre ut enn det oversatte "fotspor i naturen")
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #12 Skrevet 17. oktober 2007 Min mor brukte tøybleier på oss 3 jentene, men har ingenting positivt å si om det. Nå bodde de riktignok i blokk uten egen vaskemaskin i leiligheten under store deler av bleieperiodene - dermed måtte de koke bleiene i en stor gryte - for deretter å henge opp alle bleiene til tørk. Min mor syntes ikke det var så stas å ha en leilighet med tøybleier hengende til tørk over alt. I tillegg minnes hun de skikkelige "skvalpebleiene" - vet ikke om dagens tøybleier fungerer bedre - men dentidens løsning førte ofte til en bleiebukse der tøybleien og urin m.m. skvalpet rundt etter en skikkelig dose (dårlig oppsugingsevne). Var du da litt uheldig med måten du plukket opp ungen skvalpet det gjerne over kanten. Utfra dette må jeg si jeg er særdeles skeptisk til tøyløsninger - selv om jeg selv både har skikkelig vaskemaskin OG tørketrommel... ^^
sak66 Skrevet 17. oktober 2007 #13 Skrevet 17. oktober 2007 Regner meg som erfaren tøybleiemamma(4 barn med tøybleier gjennom 12 år),og kan ikke helt se at det er upraktisk.I tillegg til egne barn er jeg dagmamma til 2 papirbleiebrukere,og synes popolinobleier eller ottobrebleier med snappier er like raske å bytte som papirbleier.(bruker selvsagt rispapir og det spare oss for forvask-skyller bare bleiene.)Har aldri hatt uhell med noen av disse bleiekombinasjonene,vi bruker ullbukser utenpå.Skvalpebleier er et ukjent begrep her:)
sak66 Skrevet 17. oktober 2007 #14 Skrevet 17. oktober 2007 Skyller bleiene før de vaskes i maskinen, selvsagt.
Rosenrød Skrevet 17. oktober 2007 #15 Skrevet 17. oktober 2007 For meg er valget mellom tøybleier og engangsbleier omtrent som et hypotetisk valg mellom tøybodyer og engangsbodyer til babyen: Ja, det er mer å vaske med tøy, men man kaster hvertfall ikke pengene i søpla! For det er ikke til å komme bort i fra at man sparer penger på tøybleier. Ser at det blir mer og mer vanlig med våtservietter, engangssmekker og engangsstelleunderlag. Snart vil vel produsentene av disse begynne å prakke på oss engangsklær i plast og papir også. Mye mer lettvint ja. Jada...
Tulletutta Skrevet 17. oktober 2007 #16 Skrevet 17. oktober 2007 Har valgt tøybleier, av så mangen grunner. Pga alt avfallet som det blir, etter å ha vert på den lokale søppeldynga så var det vel ikkje heilt vanskeligt. Så koster det jo ein del i innkjøp, men då har eg no bleier og viss eg ein mnd skulle ha litt mindre penger er no det ein ting mindre å begymre meg for om eg har penger til. Dessuten syns eg eingangsbleier virker kjempe dyrt uannsett ka type tøybleier eg velger. Dessuten etter å ha sumfart nette no så har eg kommet fram til at det finst da så mangen løsningere av bleiere at det er heilt utroligt. I eingangsbleier er det pampers eller libero hovedsakligt. Tøybleier må det da minst være 10 forskjellige merker og typer berre med å leite litt.
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #17 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg bestemte meg for å bruke tøybleier da jeg gikk gravid... Jeg tenkte på miljøet, alt søppelet og økonomien (siden at jeg er alene trenger jeg jo alle pengene jeg kan spare). Da vesla ble født, var hun så lita at jeg måtte begynne med engangsbleier. Det var forsåvidt enkelt og greit, men du verden så mye søppel! Da jeg skulle begynne med tøybleier syntes jeg det var tungvindt. Men jeg bestemte meg for å klare det. Og nå skjønner jeg ikke hvorfor folk synes det høres så tungvint ut. Det tar like lang tid å få det på som engangsbleier. Jeg bruker Nøstebarn sine brettebleier med brillebukse og ullbukse utenpå. Det er helt herlig. Stumpen får luft, søppelfyllinga får et tonn mindre søppel. Babyen får en mye bedre bleie, for engangsbleiene nå puster ikke. Selv om de kastes i matsøpla blir de sortert til rest etterpå. Man sparer på å bruke tøybleier, uansett! Jeg brukte rundt 1100kr for startpakkene, (jeg strikket ullbuksene selv), og brukte nesten 200kr på bleier de få ukene jeg brukte engangs. Jeg vasker bleiene to ganger i uka, når jeg har vaskedag. Det er jo bare en ekstra maskin med klær... Det er jo ikke sånn at du må håndvaske de. Ansatte i kommunale barnehager har fått opplæring i tøybleiebruk, eller de skal ihvertfall ha fått det. Så der skal man ikke møte motstand. Jeg kjente ingen som brukte tøybleier, hadde null erfaring og er i tillegg alene med en baby, så man skulle jo tro at jeg ikke ville brukt det hvis det var upraktisk. Men det er jo hva du sjøl tenker.. Hvis du tenker hele tiden at det er tungvint, så blir det jo det. Det har faktisk også kommet fram at bleieavvenningen går mye fortere med tøybleier enn engangsbleier. Alt taler for tøybleiebruk, rett og slett. Det er veldig mye bedre enn engangsbleier, både for babyen og miljøet.
Yrha Skrevet 19. oktober 2007 #18 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg er ganske fersk med tøybleier, og er helfrelst! Det var vel først og fremst tanken på alle pengene vi sparer med tøybleier som fristet. Det spørs jo litt hva slags type/hvor man kjøper de. Jeg kjøpte på ebay, fra USA, så jeg fikk billige bleier. Dessuten er de kjempeenkle å bruke og vaske (bruker FuzziBunz). Og de er så myke og gode mot babyhuden! Syns ikke det er upraktisk i det hele tatt. Bare artig
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 19. oktober 2007 #19 Skrevet 19. oktober 2007 Vi har tenkt å bruke tøybleier. Dette fordi det er mye mer miljøvennlig, og bedre for en lilten babystump å være pakket inn i hele dagen. Tror ikke det blir mer jobb enn man gjør det til selv =) Mamma brukte tøybleier på sistemann, og det er den eneste av oss fire søsknene som ikke har vært plaget med sår stump/bleieutslett. Noen mener også at det er lettere å få ungene til å slutte med bleier (når den tiden kommer), pga at det er stoff. De kjenner jo at de blir våte! Og dermed litt ubehagelig. Du kan jo selv tenke deg.. Vi har tenkt litt på å kombinere tøy og plastbleier, nettopp fordi det kanskje blir litt tungvint avogtil,og vi aner jo ikke hvordan det blir å fungere. Men vi har som sagt veldig lyst til å prøve, syns det er et fint alternativ! Vi ser det litt an hvordan det fyker av, men satser på at det vil gå helt fint =) Alt krever tilvenning. Kanskje jeg kan få litt tips herifra når den tid kommer??
Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #20 Skrevet 20. oktober 2007 Dessuten så kan man jo tenke selv hvordan det er å gå med et vått bind i tre år... Ville du likt det?
JuniGutt06+OktoberJente08 Skrevet 22. oktober 2007 #21 Skrevet 22. oktober 2007 På 1. møte med barnehagen vår i sommer spurte pedagogisk leder: hva slags type bleier bruker dere? Tøybleier var slettes ikke uvanlig i deres barnehage og de var veldig positive til dette. Vi har brukt tøybleier på lillemann som er nesten 16 mnd nå. Kommer til å bruke de ut bleieperioden. Vi har liten leilighet og ingen tørketrommel men jeg synes det er bare koselig å vaske og legge sammen tøybleiene, dette fordi jeg virkelig tror at de er bedre for hans velvære. Vi har aldri lekkasjer eller bæsj oppover ryggen. Det opplever vi ofte når vi er på tur og bruker engangsbleier. Jeg kommer til å bruke tøybleier på alle mine fremtidige små Ett av de beste valgene jeg har tatt ang mitt barn.
Clemencia Skrevet 25. oktober 2007 #22 Skrevet 25. oktober 2007 Mammaen min brukte også tøybleie på meg, fordi jeg hadde bleieeksem og sensitiv hud som rett og slett ikke tålte vanlige bleier. Hun har ikke noe negativt å si om dette, synes ikke d var så alt for mye jobb, d var uansett verdt d fordi barnet hennes slapp jo å ha d vondt. Jeg har bestemt meg for å gjøre d samme om ungen min får bleieeksem el., men hvis ikke tror jeg at d blir andre bleier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå