Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Betyr det: "Ingen vei tilbake? "Avgjørelsen er tatt"? hva er riktigst, eller er det begge deler som er riktig, eller noe annet?
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Argh, nå måtte jeg tenke her. Mener fortsatt "spillet har begynt" er det som er riktigst. Tenker hardt...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Ingen vei tilbake. Jeg tror lodd her betyr lodd som i loddrett, ikke lotto.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 Men åpner for at jeg er på bærtur. Cæsar var den første som sa det. Fant følgende: Roma bekymret over hva som hendte i Gallia så de sendte bud om at Cæsar og Pompeius skulle trekke seg tilbake til Roma øyeblikkelig. Cæsar svarte med å gjøre opprør mot Roma, og i år 49 e.Kr forlot Cæsar Gallia og gikk over elva Rubicon mot Roma med opprørhæren hans (Julius Cæsar da han gikk over Rubicon: "loddet er kastet!"). Pompeius ble drept i stridighetene som fulgte. Roma måtte bøye seg for Cæsar som utnevnte seg som diktator på livstid. Cæsar riktig stor koste seg over det enorme riket han regjerte over, han reiste blant annet opp en statue av deg selv blant tidligere konger på tempelhøyden Kapitol i Roma. Jobber videre med saken..
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #7 Skrevet 15. juni 2007 Takk. kanskje noen har "bevingede ord" å slå opp i? Jeg trodde også det hadde med lodd som i lddrett å gjlre, men har også hørt at uttrykket jevnstilles med "terningen er kastet". Men hva betyr det EGENTLIG?? Hmmm. Takk for all hjelp =) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå