Gå til innhold

Utstyr i barnehagen til 1 åring??????

Anbefalte innlegg

Hei

Sjamøren skal begynne i barnehagen rett før han fyller 1 år og jeg har en del spørsmål i forbindelse med hva han må ha av utstyr osv.

Det er særdeles tvilsomt at han går når han begynner, men han må vel likevel ha støvler og utesko???? For de sitter vel i sandkasse og greier eller? Hva slags sko trenger han da? Støvler og joggesko?

Hva med uteklær? Er parkdress nok? De er vanntette er de ikke? Trenger vel ikke regnklær da? Ser liksom ikke for meg at regnklær blir brukt når han er så liten i og med at han sikkert oppholder seg mye på bakken og da er vel regnbukse og jakke tungvint og kanskje litt kaldt?

Matboks og drikke kopp? Har de små egne tute kopper? Og sender en med de mat? Eller får de fleste mat i barnehagen?

Er det vanlig at de har tøfler på inne? Også de ungene som ikke går? Er liksom ikke helt for at foten skal være i sko hele dagen?

Også må han vel ha sekk med ekstra skift osv. Hva med bleier, sinkkrem osv? Det er vel noe foreldrene sender med for hver enkelt unge?

Huff, dette ble mange spørsmål.Noen som har noen gode råd og erfaringer til en som er helt fersk i faget?

Tusen takk for hjelpa

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9569325-utstyr-i-barnehagen-til-1-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde like mange spørsmål som deg i fjor:)

Mitt første tips er å kjøpe matboks hvor lokket henger sammen med selve boksen. Dvs ikke kjøp en matboks i to deler. "Ofte" mister man en del. Om du allerede har en matboks i to deler så husk å ha navnelapp på begge delene. Navnelapper (navnelapper.no) er et must å ha på alt. De har kopper i bhg.

Ang. sko så kjøp støvler som er lette på foten. Om barnet ditt ikke kan gå er dette ekstra viktig. Du kjenner fort forskjell etter et par løft. Ikke kjøp med fòr. De bruker lang tid på å tørke og stinker etter litt bruk. Kjøp heller noen gode varme sokker til å ha oppi. Ullvang har noen flotte med antiskli. Pass på at regnklærne har en hempe som holder skoene på plass. Min erfaring er at regnklær med glidelås er bedre enn knapper. Ellers går det mye i joggesko og tøffler inne.

Det finnes både regntette og vanntett utedresser. Jeg kjøpte Trolldressen til min 1-åring. (Vanntett) Den er dyr, men når de små ikke kan fortelle at de fryser så ville jeg ha noe med kvalitet. Et pluss er jo at ulldressen kan man ta ut slik at man også kan bruke den på litt mildere dager. Jeg tar ofte av selve utedressen og bare beholder ulldressen på når vi skal oppi vogn eller inn i bil. Kjøp gjerne en stor størrelse. Trolldressen kan knyttes i livet slik at barnet ikke "drukner" i stor dress. Kjøp også en lue med hals.

Du må holde bleier og våtsservietter selv. Ikke kjøp"Up & go" - bhg foretrekker den lettere varianten, hvor de slipper å ta av alle klærne ved bleieskift.

Til slutt: Jeg har lært at ullundertøy er tingen. Til høsten blir det raskt utsolgt så vær tidlig ute:) Og når barnet ditt kan gå hadde jeg kjøpt en refleksvest. Det er ofte mange biler ved barnehagen og vi vil jo alle at barnet skal synest godt ved levering og henting.

Jeg hadde hørt med barnehagen. Vi har ei på 17 mnd som skal begynne. I vår bhg f.eks så har de senger og vogner hvor de små sover. Andre plasser må en ha med vogn selv.

De er en del ute så vi har fått beskjed om to regnbukser f.eks.

Bleier og våtservietter har de også i "vår" bhg.

Trolldress str 80 har vi hatt fra hun var 10mnd, den passer enda. Hun er 18 mnd i slutten av mnd. Vi har den med fleecefòr men ville kjøpt den med ull neste gang.

Hei! Jeg arbeider i barnehage(og har barn i barnehage). Jeg råder til til å kjøpe sko, gummistøvler og vintersko til barnet ditt selv om det ikke går ennå. Det vil jo gjøre det om ikke så altfor lenge, i tillegg til at alle barn er ute i så og si all slags vær selv om de ikke kan gå(med mindre det er fryktelig kaldt).

Du bør kjøpe en parkdress, vinterdress og regntøy. Regnklær må han ha! Parkdress holder ikke i regnvær. Kjøp en sydvest også. Ofte greiere enn å ha på hetten(det blir vanskelig å snu på hodet). Når det gjelder kvalitet og pris, så ville jeg brukt minst penger på parkdressen. Stikk innom kjedebutikkene og kjøp en der til et par hundre kroner. Det viktigste er vinterdressen. Her må du ha en som fungerer optimalt. Jeg er veldig glad i Reima og Ticket to Heaven, men mange liker også Troll. Når det gjelder regntøy så er Refleks sitt regntøy godt. Det er litt stivt, men til gjengjeld blir ikke barnet våt(du får kjøpt regntøy som er mykere, men ofte er ikke disse like tette).

Det er vanlig at barna har innesko. Kjøp sandaler. Det er godt å få luftet tærne i løpet av en lang dag. Ofte blir barnet svett dersom det bruker tøfler(i feks ull). Dersom barnet er veldig lite, ville jeg kjøpt skinnsko.

Sekk må han ha. Kjøp feks den minste til Berghans. Den koster rundt 300 kr. Kan brukes til han begynner på stor avdeling tenker jeg(rent størrelsesmessig). Enten vil barnehagen at skiftet skal ligge i sekken, eller de har egne skap og kurver til slikt. Han bør ha minst ett helt skift liggende i barnehagen(av innetøy). Ha også et ekstra par votter, tykke sokker og luer til vinteren. Det er ikke nødvendig med ekstra vinterdress, regntøy og parkdress(med mindre de spør spesifikt om det).

Hos oss har foreldrene med bleier og våtservietter. Spør hva din barnehage praktiserer. Det samme med måltider. Ofte er minst ett måltid inkludert i prisen.

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...