Gå til innhold

hvor "hard" kan jeg være med 6 mnd gammel baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har vanligvis lagt seg til å sove uten noe problem. På dagtid er hun lett og legge og sovner greit av seg selv. Men når vi skal legge om kvelden starter vannkrana. Hun hyler til hun begynner å hoste.

Jeg klarer ikke å la være å gå inn og trøste ca. hvert 2. min. Hun sovner viss jeg legger med ved siden av henne i dobbelt sengen, men det er vel ingen god vane så prøver å la være dette. De siste dagene har det bare blitt værre og værre.

Hvor streng kan jeg være? Hvor lange inntervaller kan jeg la det gå mellom hver gang jeg går inn når hun er så liten ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også gått inn hvis hun skriker til hun hoster. Kanskje hun skriker seg tørst? Går det an å la henne skrike litt, gi henne vann og gå ut igjen?

Skrevet

Babyen din har tydligvis et behov. Jeg ville ikke tvilt på å legge meg i dobbeltsengen til hun sovnet. Vi hadde samme problem med vår gutt også i den alderen. Jeg fikk et tips om myyyyye hud- og kroppskontakt i løpet av dagen, så det var nøkkelen for oss. Mange steller babyen, legger i vogna, går på tur, ned i lekegrinda...etc. Trist!!! Babyer har et stort behov for kroppskontakt!

Skrevet

Gir henne vann etter litt skriking og det hjelper til jeg går ut igjenn. Har tenkt tanken på om hun har fått større behov for hudkontakt....., men syns kanskje det virker litt rart siden vi koser masse i løpet av dagen, både ved slellet og lek i løpet av dagen....

Skrevet

100% enig med anonym. Hvorfor lage et problem ut av noe som kan løses med noe så enkelt som samsoving?

Hvis hun tidligere har sovnet lett, så har behovet hennes forandret seg., Hun blir større og utvikler seg og verden virker kanskje mere skremmende. Hun behøver dere! Ikke la henne gråte alene, kanskje er hun redd. Tenk for en desperat følesle det er for en liten baby og gråte uten at mamma kommer og beskytter deg og gir deg den tryggheten du behøver.

Skrevet

Hei yara. Takk for at du svarer meg, han du praktisert og ligge sammen med din baby til han/hun sovner? Hvor gammelt var barnet ditt for det sovnet av seg selv alene igjenn i så fall. Ser for meg at det kanskje kan bli litt uprktisk viss jeg ønsker meg flere barn og jenta mi fortsatt i tre år alder ønsker å sovne sammen med mamma eller pappa??? Fint vis du har erfaring med dette:-)

Skrevet

Heisann:)

Jeg har erfaring, men jenta mi er kun 8 mnd. Jeg kan likevel fortelle litt:)

Jenta vår sov i egen seng og sovnet alene i en lengre periode. Når hun ble 4mnd ble ting vanskeligere. Jeg merket så at hun sovnet bedre om hun fikk sove med oss. Fra 4 mnd og til nå har vi altså samsovet. I perioder har jeg måttet puppe henne i søvn, men har prøvd å unngå det. Men har hun hatt behov for det så ha jeg gjort det. Vi prøvde som sagt å unngå å puppe i søvn. Måten vi gjorde det på var at vi lå sammen med henne. Noen ganger sutret hun endel. Da strøk vi henne på ryggen og sang til henne. Dette er en mild måte å lære henne å sovne på, da mamma eller pappa er der og hun slipper være redd.

Vi ligger fortsatt sammen med henne til hun sovner. Det tar kun få minutter og jeg ser på dette som kvalitetstid. Å få se det vakreste i verden finne søvnen er et nydelig syn!

Min erfaring er at om hun får det hun har behov for så ordnet ting seg lettere enn man aner. Hun ble på denne måten trygg på å sovne:) Ting går veldig i perioder. Jeg har lært meg at om hun sliter med å sovne en periode, så vet jeg at det går over.

Når det gjelder å få søsken osv så ha jeg lite erfaring. Men når barnet blir større er det lettere å prate til barnet og forklare. Det vil nok gjøre det lettere å få barnet over i egen seng.

Jeg vet dessuten av flere som samsover med flere barn.

Hvis du er interessert kan jeg gi den en link til et forum hvor mange praktiserer samsoving.

Skrevet

Jeg tror nok de merker forskjell pånatt og dag. Kanskje kvelden er litt skremmende for henne? Jeg vet ikke altså, kommer bare med noen forslag jeg:)

Skrevet

Jeg er veldig enig med Yara over, samsoving er et godt alternativ til barn som føler seg utrygge på kvelden. Min første var slik, nr 2 likedan. Med den første sov vi sammen til han var 7-8 mnd, deretter sov han mest i sin egen seng. Han kunne komme til oss om nettene helt til 3 års alderen, men vi så aldri på det som et problem. Vi valgte å se det som kos fra et barn som snart blir for stor til å kose slik med mammaen og pappaen sin.

Nr 2 er ikke så gammel som din enda, men vi samsover ofte etter første nattapupp dersom gullet ikke vil sove alene. koselig for begge parter.

De blir så fort store, og dersom en positivt på det er det ikke slitsomt i det hele tatt. Men, ikke nevn det for høyt, du kan regne med å få pepper for det. Det fikk vi. Mange hevede øyebryn og :

at dere ORKER!

Orker?? Det er barnet vårt, og det trenger oss.. halloen!

Ble litt rotete dette, men jeg ville definitivt valg samsoving fremfor gråting..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...