Anonym bruker Skrevet 25. mai 2007 #1 Skrevet 25. mai 2007 Lillen har (som så mange andre) fått et noe flatt bakhode... Men hun har også lagt sin elsk på å se mot venstre, så siden av hodet er noe flatt også. Det er jo kul umulig å få henne til å bytte side... Dvs hun snur seg tilbake etter at vi har snudd henne. Noen tips? PS: Hun har ikke vondt i nakken, det er ikke grunnen til at hun ligger på den siden (sjekket hos lege).
Storebror & Lillesøster Skrevet 25. mai 2007 #4 Skrevet 25. mai 2007 Min har også det,og tror nok det retter seg når de begynner og snu seg og vokser i hodet slik at de ikke ligger på hodet hele dagen lenger,kan også få det pga låsninger/stramme muskler i nakke/rygg,så jeg skal til osteopat med han og skjekke det,for det kan være det som gjør det og låsningene kan komme av hard fødsel eller vacum,min ble tatt med vacum... Ikke for og være frekk men tror osteopater og fysioterapeuter vet mer om dette en en vanlig lege... Det gar seg nok til men kan sikkert ta en stund,men husk at de nå ligger mye og at det blir bedre når de begynner og ligge på magen/krabber og går..
Learning to fly Skrevet 25. mai 2007 #5 Skrevet 25. mai 2007 Du må da hele tiden være bevisst på å hendvende deg på den siden som hun ikke vil se mot. Alltid ha den andre siden av hodet mot lyset (babyer snur seg oftest mot lyskilder), Når babyen ligger på stellebordet, står du på den siden den ikke ser mot, osv osv. Veeeldig viktige tiltak dette. Videre kan du rulle sammen en stor hånduk til en lang pølse og legge denne under lakenet, evt skinnet der baby sover. Når baby ligger, skal kanten som håndduken lager, ligge inntil den siden som baby liker å ligge mot, slik at den blir tvunget til å ha hodet rett opp, evt til den andre siden. Kanten skal følge babyen helt fra hodet og ned til beina. Aker baby seg oppover og vekk fra kanten, må du sørge for at det blir så "trangt" at den ikke kan flytte seg. Evt kant over hodet og at baby ligger helt inn til andre kanten av sengen. Vi har måttet gått til fysioterapaut pga det samme. Min hadde en låst nakkevirvel, når hun løste dette opp og jeg gjorde alt det jeg skriver til deg, så har det gradvsi gått over. Jeg har også noen strekkeøvelser for nakken jeg må gjøre. Før jeg måtte til fysio, så gjorde jeg alt, uten om håndduk på soveplassen, men fikk ikke snudd trenden (klarte det med søsteren). Så måtte til fysio, han hadde rett og slett pådratt seg dette da han låg i magen min:) Lurer du på mer, kan du gjenre sende meg privat melding.
Learning to fly Skrevet 25. mai 2007 #6 Skrevet 25. mai 2007 Du må IKKE vente med dette. Det er viktig at baby kan ha hodet til begge sider, ellers blir muskulaturen på den ene siden veldig stram og den andre siden veldig lang, med alt det fører med seg.
Benni-min Skrevet 25. mai 2007 #7 Skrevet 25. mai 2007 Hvorfor ikke gå til manuellterapeut å sjekke henne ut for KISS? Det er gratis og gjør ingenting hvis det ikke er det. Legene vet ikke om det. Jeg styrte masse med min gutt, og jeg kom til manuellterapeut da han var 5mnd og det var tyyypisk kiss. Etter 3 beh. var han friskmeldt. Han var på røntgen og alt på sykehus. Snakket med legen på hs, og helsesøster...Ingen vet hva KISS er. Men det er typisk med flatt bakhodet (ofte med lite hår) og favorittside. Du kan jo se på www.kiss-kidd.no og se om det er noe som stemmer med jenta di.
Learning to fly Skrevet 25. mai 2007 #8 Skrevet 25. mai 2007 Fysioterapuaten vår er manuell terapaut også og spesialtis på barn. Hun sier at på tre år har hun hatt to kiss pasienter. De aller fleste har bare lagt seg til en uvane. Men du har rett, de ser det med en gang. Min hadde ikke kiss, de er også ofte veldig grinete, det ser veldig likt ut, men en som kan dette ser det med en gang. En manuell terapaut kan også hjelpe deg godt i gang med å få snudd trenden
Learning to fly Skrevet 25. mai 2007 #9 Skrevet 25. mai 2007 og for å motvirke flatt bakhode, så er det lurt å la baby ligge på magen mesteparten av våken tiden.
Fikk maibaby06 Skrevet 25. mai 2007 #10 Skrevet 25. mai 2007 jeg oppdaget feilstilling i nakke allerede på sykehuset, og begynte derfor hos bydelens fysioterapeut allerede før han var to uker. Gikk der hver uke i tre mnd og deretter annenhver uke, og skulle gjøre øvelser og ligge på magen hjemme. Han nektet mageleie, hylte når vi gjorde øvelsene, jeg skrek og var fortvilet:-( ikke noe hyggelig. Etter 5 mnd ble han "friskmeldt" men jeg var ikke fornøyd med han. Jeg bestilte time hos ute imhof som er en av de fremste på kiss i norge. Hun kastet bare et blikk på han nærmest, tyyyypisk kiss. Stakkar lille gutten:-( ved kiss skal man ikke tøye så han har sikkert hatt vondt ved de øvelsene jeg gjorde før han kom til ute. Etter tre behandlinger er han bra, men følges opp ved milepæler etc. Hvis du leser på kiss-kidd.no og er i tvil om din kan ha kiss, ville jeg bestilt time hos manuell terapeut og fått det sjekket. Men som texasgirl sier, mange har bare en uvane:-)
superdupermor Skrevet 25. mai 2007 #11 Skrevet 25. mai 2007 Støtter flere over her, ta en tur til fysioterapeut/manuell terapeut som er spesialist på barn for å forsikre deg om at det ikke er låsninger. Da sparer du mye penger og tid.
Rose69 Skrevet 25. mai 2007 #12 Skrevet 25. mai 2007 Kjenner meg igjen i det Texasgirl skriver. Lillegutt (nå 5mnd) ble tatt m sugekopp og fikk dermed en vridning av en nakkemuskel (fikk dette forklart av menuellterapeuten.Han hadde høyre som favorittstilling. Jeg sjekket dette opp selv på nettet (www.kiss.no osv), og hadde 2 behandlinger hos manuellterapeut.Og vips; så var det borte :-) Og lillegutt ble som "ny" og mye mer fornøyd. Verdt å prøve! HS visste jo ikke noe...veldig skuffende.
lana<3 Skrevet 25. mai 2007 #13 Skrevet 25. mai 2007 Min lege mente at mi jente ikke hadde noen problemer, tok opp problemet med hs på helsestasjon, hun kikket og mente at jeg måtte heller slutte og bekymre meg for det var ingen låsning, jeg ga meg ikke og fikk henne til barnefysioterapaut og manuellteraput som konkluderte at hun hadde en kraftig låsning i nakke og rygg pluss stramme ømme muskler....etter to mnd behandling ble mi friskmeldt...hadde aldri hørt på en lege når det gjelder muskel og skjelett problemer de har veldig lite peiling på det i forhold til fysioterapaut, kiropraktor, manuellterapaut osv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå