Gå til innhold

Kan man ha 3 keisersnitt? Er det farlig?

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger og bli gravid for 3 gang, men er litt redd.

Var hos legen og hun sa at det er farlig og bli gravid igjen fordi det blir planlagt keisersnitt og livmoren kan sprekke.

Er det virkelig farlig?

Hvor lenge må jeg vente til og bli gravid.

jeg har født for andre gang med haste keisersnitt en liten jente i 2005 ,grunn var morkaken løsnet.

Det jeg lurer på er , er det virkelig det kan akkurat skje med med livmoren eller er det noen tilfeller det skjer?

Jeg skal jo ha planlagt keisersnitt , er ikke det gå rutiner der?

Er det noen her som har hatt 3 eller flere keisersnitt som kan fortelle meg hvordan dette foregår ?!

Fortsetter under...

Jeg har ikke hatt 3 KS, men har hørt at det er max av det som anbefales. Jeg har arrvev på livmoren, og det kan gjøre at livmoren sprekker dersom jeg får mye fostervann. Da forløses jeg bare tidligere enn planlagt, sånn jeg forstår det. Jeg har flere UL for å undersøke dette, og følges nøye opp hele veien. Men snakk med en gynekolog om dette, en lege vet mer om akkurat dette temaet enn en vanlig lege som regel:)

Lykke til!

Da jeg kranglet meg til mitt første snitt var en del av informasjonen fra JM at jeg før evt. snitt burde jeg tenke over hvor mange barn jeg/vi ønsket oss. 2 snitt var greit, men 3 ble sett på som en øvre grense for hva som var "trygt" for livmora.

Grunnen er - som over nevnt - arrvev i livmora. Slik jeg oppfattet det er arrvev en litt "unaturlig" del av livmora (det er jo logisk; arrvev er jo tykkere/ikke så elastisk som naturlig vev) - og vil derfor oppføre seg litt anderledes enn livmora under en graviditet. Livmora strekker seg jo enormt gjennom svangerskapet, så det kan bli en stor belastning på arrvevet.

Er akkurat derfor at legene sier det er ok å prøve på/gjennomføre en vaginal fødsel etter 1 snitt, men IKKE etter 2 - en fødsel med sine enorme belastninger på livmora er for farlig etter 2 snitt, livmora kan revne i arret. Livsfarlig både for mor og barn.

For min del var ikke dette så veldig relevant - som jeg sa til JM:

Halloooo - jeg er førstegangs som 35-åring, er egentlig overlykkelig over at vi klarte bli gravide såpas enkelt. Om vi får 2 vil jeg nok være rundt 38... så naturen setter nok en grense for hvor mange vi kan få... har heller aldri ønsket 7...

Men såklart, dette har legene litt i bakhodet når/hvis en 21-åring ønsker sitt 1. (2.) snitt...

jeg har hatt et haste snitt og et katastrofe snitt tidligere og må derfor ha et pplanlagt et denne gangen. jeg kommer ikke til å få bli gravid flere ganger hvertfall, hadde endel komplikasjoner under snittet sist gang... men det er fordi hvis du får veer kan livmoren sprekke som de skriver over her som er grunnen,,, jeg vet jo om mange som har hatt flere snitt, men de anbefaler det slettes ikke...

Annonse

Hei!

Jeg har hatt 3 planlagte snitt, med hhv 2,5 og 3 år i mellom. Siste snitt var i januar i år.

Mine leger har ikke gitt meg noe "tak" på hvor mange snitt jeg kan ha men jeg har jo forstått at det ikke kan bli så mange. De spurte meg denne gangen om de skulle sterilisere meg mens de likevel var inne i magen, som en gratistjeneste (det koster jo ellers ca 7-8000kr) men jeg takket nei, i.o.m at "jeg kanskje vil ha en til, hvis det medisinsk mulig". Legene sa ikke noe på dette og når jeg senere har spurt direkte om de fraråder et fjerde snitt så svarer de hverken ja eller nei. De sier at det ikke er vanlig med 4 snitt, at livmoren er svekket pga arrvev og at keisersnittet i så fall må gjøres ekstra tidlig, ca 3 uker eller mer før termin. Det virker som at hvis jeg på død og liv vil ha en til så kan det gå.

Når jeg gikk gravid nå sist med nr. 3 så ble jeg fulgt opp med ultralyd gjennom svangerskapet. Det var på forhånd anbefalt tidlig snitt, ca 3 uker før, men pga administrativt krøll på sykehuset så ble det ca 1,5 uker før i stedet. Legen som opererte meg sa at det var i seneste laget, at livmoren var veeldig tynn. Den var faktisk så tynn at de snittet så vidt i babyen også.

Jeg har forstått det slik at en svekket, tynn og arrete livmor kan sprekke av rier. Men at det er uhyre sjelden at den sprekker bare pga graviditet, før fødselen. Ved å ta keisersnitt i god tid før termin vil man unngå rier ved en evt tidlig fødsel og også unngå den siste høygravide, sprengte tiden.

Forøvrig, hun som spiller kona til "Raymond" på tv har hatt 4 snitt. Men det er jo i USA, litt andre tilstander der. Der tar jo "alle" keisersnitt. ,-)

tusen takk for god forklaring og råd,jeg skal ha dette i bakhodet og se om jeg vil ha en til eller ikke.

i så fall blir det 4 til 5 år til jeg skal ha planlagt keisersnitt så det er lenge til. :)

men med den sterilisering. Hva som er fordel med det?

er det bare og ikke få barn?

Får man vanlig mensen eller?

Hei.jeg har også hatt 3 planlagte keisersnitt,pga for trangt bekken.jeg hørte aldri noe om at d kunne være farlig med flere ks enn 2-3,alt jeg hørte var når jeg skulle ha den 1,d var på sykehuset før ks at d var ei som sa jeg ikke kunne få så mange barn.jeg ønsker meg 4 barn.jeg har hørt man må vente i 1 år før man tar keisersnitt på nytt.Den 1 ungen ble tatt med ks 2 uker før termin,mens de 2 andre ble født 1 uke før termin.Jeg har aldri hørt livmora kan briste vist de ikke tar ks tidligere enn d.Men d kan godt hende,hvorfor sier de ellers at man ikke kan få så mange ks som man vil?! Ang sterilisering har jeg ikke så mye peiling,men fordelen er vel at man slipper prevensjon.Men man må vite helt sikkert at man ikke vil ha flere barn! Etter d er d for sent.Jeg tror ikke man får noen mens i d hele tatt etter d.Min mor har tenkt å sterilisere seg,hun er 52 år og har ikke kommet i overgangsalderen enda,hun sa hun trodde hun kom i overgangsalderen etter at hun hadde blitt sterilisert,hun ville fjerne hele livmora..

jeg er 26 år og har 2 barn på 4 og 1,5.

tenkte og ha meg en til og sterilisere meg, men vet ikke er det bra for meg det?!

er jeg for ung?

jeg er litt usikker, men liker ikke og bruke prevansjon.

men er redd for og angre og om sterilisering.

men er redd også og bli gravid mange ganger fordi det blir keisersnitt.

Hei igjen.

Jeg tror at grunnen til at de (legene) spør om sterilisering er at dette er noe de enkelt kan utføre i samme slengen som KS. Har kvinnen fått noen barn allerede kan det jo tenkes at hun ikke vil ha fler og derfor spør de om de skal gjøre dette i samtidig som KS, så slipper man en ny operasjon senere. Da vil man for alltid slippe å bruke hormonell prevensjon.

Steriliseringen forgår ved at de "snurper sammen" egglederene, dvs stenger for passasjen for eggene slik at de ikke kan befruktes eller komme inn i livmoren. De fjerner ingenting, absolutt ikke livmoren eller eggstokker, vilket betyr at man fortsatt vil få mensen som vanlig. Man kommer ikke i overgangsalderen, noe som skjer hvis de fjerner eggstokkene (som jo produserer hormoner). Det er ingen farer eller konsekvenser ved denne prosedyren, annet enn at den ikke kan reverseres, så vidt jeg vet.

Trykket visst litt for kjapt på enter knappen.....

Jeg har som sagt vært innom både ullevål, Bærum og Rikshospitalet. Forløst ved keisersnitt hver gang. Det jeg er blitt fortalt er at det ikke er noe generelt øvre tak på hvor mange keisersnitt man kan ha. Det som avgjør det er hvordan kroppen leger seg etter snittet. Alle danner arrvev etter et kirurgisk snitt, men noen gror 'penere' enn andre. da tenker jeg ike på det utvendige arret, men det arret som dannes innvendig. Det kommer også an på hvor tynt arret er og hvor langt nede det er. Jeg snakker fremdeles om det indre arret.

Jeg fikk beskjed etter tredje forløsning at flere snitt var å fraråde pgs stor arrdannelse. Bukhulen og livmoren hadde 'limt seg sammen' i groprosessen hvilket kompliserer et nytt snitt.

Jeg ble likevel gravid igjen (neida, ikke planlagt) og gikk skjelvende til time på Riksen for å konsultere med kirurgen som opererte meg. Hun beroliget meg derimot og sa at dette skulle gå fint. Så lenge de var klar over hva de gikk til så skulle det nok gå fint. Fare er selvsagt at de skjærer over f.eks urinblæren, i og med at ting inni der ikke akkurat ligger pent og pyntelig der inne lenger (pga arrdannelser), men det ville de uansett kunne fikse før de lukket igjen etter snittet.

Det er selvsagt ikke en ønskesituasjon for hverken meg eller kirurgene, men det lar seg gjøre. Et kirurgisk inngrep innebærer alltid en viss riks, men dette inngrepet burde ikke være mer risikabelt enn andre mente kirurgen.

Dette blir uansett aller siste gang.......

Annonse

uff da

jeg ble lei meg for din del.

Håper at alt vil gå bra med deg ,og ønsker deg Lykke ,lykke til !

Jeg er litt usikker for tiden, og vet ikke helt om jeg skal ha en til siden det blir keisersnitt, men likevel hvis jeg velger så blir det om 4 eller 5 år og det er lenge til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...