Gå til innhold

Snakke förste dagen etter keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt et keisersnitt i utlandet, og her faar man beskjed om ikke aa snakke förste dagen etter inngrepet. Forklaringen er at jeg trekker inn luft i magen ved aa snakke, og dette kan foraarskae mage/luftsmerter. De er veldig strenge paa dette. Naa er jeg snart klar for keisernitt nr to, og lurer paa om noen som har tatt keisersnitt i Norge har faatt lignende beskjed?

Fortsetter under...

ehm...tror nok det er litt tull...... Luft inn i magen??hæ?? man trekker like mye luft inn i magen ved og puste som man gjør ved og snakke............... Hva slags land er dette???kanskje de bruker en mye dårligere form for keisersnitt enn i norge?

He he, det er akkurat hva jeg tenker ogsaa "luft i magen???". Oenget er at dette er i Argentina, et land som har mye mer erfaring naar det gjelder KS enn vi har i Norge. Jeg föler meg i mye tryggere hender her, enn hjemme - overraskende nok. Men det var dette med den snakkingen som jeg synes virker veldig merkelig. Ingen andre som har hört om dette?

Har prøvd å google alle ord kombinasjoner jeg kan tenke meg (air pain talking after cesarean caesarian speaking) men finner ingen internasjonale keisersnittsider der dette står nevnt. Vet det er vanlig med luftsmerter etter en operasjon fordi legene gjerne "blåser opp" magen med gass for å gjøre det lettere å jobbe, men denne luften er a) mer ubehaglig enn smertefull og B) noe naturen tar seg av ganske greit på vanlig vis etter en dag eller to.

Det stemmer som overfornevnte sier. det er lusten/gassen som kirurgene 'blåser oppæ magen med som gir luftsmarter etter inngrepet. Jeg ahr vært gjennom 3 keisersnitt og for mitt vedkommende har jeg hatt veldig mye vondt pga disse luftsmertene. Det er faktisk det som har gjort vondt. Dvs det er det trykket som da skapes på snittet/såret som forårsakes av luften i magen, som jeg ikke klarte å presse ut på' naturlig måte' som gjorde vondt.

Noen har kanskje ike smerter pga dette, men det hadde altså jeg. Uansett, det går over i løpet av noen dager:)

Annonse

Har jeg aldri hørt om:)

Det eneste de sier her i Norge er at hvsi du får spinalbedøvelse så prøv å ikke løfte hodet for mye mens bedøvelsen virker. Ligg mest mulig flatt ned. Dette på grunn av at bedøvelsen og spinalvesken kan sive feil vei, og gi såkalt spinalhodepine.

Denne kan man få ved bruk av epiduralbedøvelse ved vanlig fødsel også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...