Granny Weatherwax Skrevet 8. mai 2007 #1 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg sitter i samarbeidsutvalget i bhgen min, og lurer på dette med sukker. Nå er vi ikke hysteriske hjemme, og gutten vår på 21 mnd får smake både sjokolade og kake dersom det blir servert. Han drikker ikke saft, og heller ikke brus. I bhg der han går får barna velge selv hva de vil ha til bursdagsmat, da pleier de å få velge mellom is, skoleboller eller andre lignende ting. Han går på 0-3-avdeling m/ 11 barn, så det går helst i is. Nå er det slik at flere og flere bhger lanserer seg som sukkerfrie, og hvorfor ikke? Barn flest får altfor mye sukker i seg, spesielt større barn, og da kan det være greit å vite at de ihvertfall ikke har det i barnehagen også. Men så er det dette om det er så populært da. Jeg har luftet ideen litt for de ansatte, og de sier at det ikke oppfattes som noe problem m/ sukker, men jeg har ikke snakket med noen andre foreldre enn de som går på min avdeling (noen for, noen mot) Det finnes jo mange gode alternativ til sukkerholdige festmåltider? Kan noen komme med for og imot for sukker i barnehagen? Da hadde jeg blitt svært takknemlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellanotte Skrevet 8. mai 2007 #2 Del Skrevet 8. mai 2007 Hvis det hadde vært mitt barn så hadde jeg ikke villet hatt han i denne barnehagen hvis den skulle bli sukkerfri. Vi har noen slike barnehager her hvor vi bor og. Tenk deg godt om, syntes du ikke at barna skal kunne få kose seg med en yoghurt en gang. Nei,stram heller inn hjemme sier jeg. I barnehagen til småen er de flinke til å servere fristende frukt og grønnsaker. Men de har jo også kaker når noen har bursdag da. Jeg syntes det er bare hyggelig jeg :-) LA DEM KOSE SEG Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9228232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivetErEnLek Skrevet 8. mai 2007 #3 Del Skrevet 8. mai 2007 Når du sitter i su, så representerer du resten av foreldrene. Så hvis du skal foreslå sukkerfri barnehage der, burde du ta det opp i foreldrerådet først og se hva de sier der. Dersom et flertall er for, så kan du ta det videre, men hvis ikke, burde du la det ligge. Det er ikke dine personlige meninger som skal frontes i det foraet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9230917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #4 Del Skrevet 8. mai 2007 Synes det kan være et godt forslag, men enig i at det må opp på foreldremøtet. "Stram inn hjemme kommentaren" synes jeg er ganske usakelig. Hjemme er vel stedet alle foreldre kan gjøre som man vil - men det er vel barnehagen det skal strammes inn i. "La dem kose seg" - det kan de også fint gjøre uten sukker! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9232383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellanotte Skrevet 8. mai 2007 #5 Del Skrevet 8. mai 2007 Grunnen til at jeg sier stram inn hjemme er fordi at barnet er i antall timer mer i barnehagen enn hjemme. Så det er jo der de tilbringer mest tid som spiller størst rolle. Tror ikke anonym gir barna sine yoghurt en gang. For den inneholder jo sukker........ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9232535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #6 Del Skrevet 8. mai 2007 hei jeg jobber i en barnehage som har kuttet ned på sukker i barnehagen det er en vanesak med hva de spiser å ikke spiser ingen hos oss savner yogurt. slik er det hos oss 1 ikke yougert i barnehagen ( vis de abselutt skal ha det kan de spise det før de kommer i barnehagen eller når de kommer hjem) 2 ) bursdager ikke kake eller lignene vi kan ha med hjemmelagde boller eller pølse hamburger eller lignene 3 vi har ikke syltetøy sjokko pålegg eller lignene men helt vanlig pålegg som egg ost kaviar makrell italiens salat leverpostei friske grønnsaker som agurk paprika og tomat sier ikke dette er perfekt men vi har faktisk merket forsel måltidene har blit roliger etter at yogurten ble orte og ingen av barna har spurt etter de tingene vi har valgt å ta bort MEN FOR Å BARE SI DET DET VAR FORELDRENE SOM VALGTE DETTE VI ER BARE MED PÅ DET Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9235342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jules32 Skrevet 8. mai 2007 #7 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg sitter selv i SU og i vår barnehage har temaet blitt tatt opp i foreldreråd, dvs. på foreldremøte med alle foreldrene til stedet. Vi snakket om fordeler og ulemper og hørte også med de ansatte hva de mente. Med foreldre til 18 barn på plass så var det selvsagt forskjellige meninger rundt temaet og vi diskuterte i mindre grupper hva vi burde gjøre. Etter litt frem og tilbake ble det til slutt bred enighet om ikke å innføre et sukkerforbud. Vi fant rett og slett ut at det var ok med den kosen bursdagsfeiringene ga, og at foreldrene selv heller kunne sørge for å bidra med den bursdagsmaten de ønsket (dvs. alternative ting for de som ikke ønsket kaker og is, f.eks. fruktsalat). Vi ble også enige om at yoghurt var ok i storebarnsavdelingen, men jeg vet at på småbarnsavdelingen har foreldrene blitt enige om et nei til yoghurt. I tillegg fant vi ut at vi ønsket å forsterke den grønne og sunne profilen på annen måte enn å forby sukker, vi oppfordret alle til å ta med grønnsaker (paprika, agurk, stangseleri, sukkererter, cherrytomater etc) sammen med frukten (som foreldrene allerede bidrar med). Dette har fungert kjempefint, de ansatte deler ut grønnsakene sammen med brødskiver og pålegg til formiddasmaten - og barna nyter godt av både pynt på pålegget og å knaske grønnsakene. Et tips fra oss ihvertfall:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9235377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gammel røy Skrevet 9. mai 2007 #8 Del Skrevet 9. mai 2007 jeg skal foreslå sukkerfrihet i vår barnehage når snuppa begynner der. Synes det er deilig at man vet hvor mye sukker de får i seg, dessuten kan en diskusjon rundt dette få til mer bevissthet rundt bursdager etc. Hvis man vet at det er begrenset hva de får i seg i barnehagen trenger man ikke være super streng hjemme og gi is en dag uten at det gjør noe... En venninne av meg hadde barnet sin i en barnehage der de fikk is flere ganger i uka rundt ferietider. Uten at de sa fra. pludselig henne 2 år gamle datter spist is flere ganger en dag- noe hun fant ut neste dag etter en urolig natt. Ikke kult Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9242984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gammel røy Skrevet 9. mai 2007 #9 Del Skrevet 9. mai 2007 forresten synes jeg at man bør "la dem kose seg" er et elendig argument. De kan faktisk "kose seg" med frukt også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9243004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #10 Del Skrevet 9. mai 2007 unnskyld meg hvor gammel e dere??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9243174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #11 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg jobber i en barnehage hvor de faktisk får PRIM dere!!! Tenk, PRIM. Huff å huff.... Til og med en yogurt av og til!!! Er enig i at 20 bursdager pr avdelig ikke trenger å bestå bare av kaker og søtsaker. men hvor hysterisk er det lov å bli?! Nei, gjør de store innstrammningene hjemme. Kanskje ikke nødvendig å sende en pose med boller bak i bilen for å få barna stille på vei hjem? Eller trenger de en 4-5 kjeks om morraen for å komme seg ut i bilen? Ble jækla irritert på den pappan som klagde på primen, og gjorde dette hver eneste dag med de to barna sine. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9248284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lylja Skrevet 7. juni 2007 #12 Del Skrevet 7. juni 2007 aller først må jeg si at jeg plutselig ble veldig usikker på om det er en eller 2 n'er i kunskap? Kunnskap.. jaja gi meg gjerne litt tyn for det.. Så til saken. Anonym over meg, jobber altså i barnehage med eller uten utdannelse. Uansett synes jeg det er helt utrolig at man som ansatt i barnehage vet så lite om hva som er et sunt kosthold for barn. For det kan vel bare være det som er årsaken til et slikt innlegg. Husk at barn er små mennesker i vekst, som trenger ernæringsrik kost for å bygge kroppen sin. De har liten eller ingen innvirkning på dette selv. Det er vi som voksne omsorspersoner som har det ansvaret. Hvem beskytter barna mot oss voksne som strengt tatt burde vite bedre? Mye sukker er en tap-tap situasjon for alle parter, men spesielt for barna. Jeg har egentlig vanskelig for å forstå hvorfor ansatte i barnehagen ikke vil ha sukkerfri barnehage. Hva taper dere på det? Synes det er et utrolig dårlig argument at barna må få lov til å kose seg litt de også. Kos er så mye mer enn sukker og mat. Kos er omsorg, kos er at noen snakker litt ekstra med deg og gir deg litt ekstra oppmerksomhet enten du ber om det eller ei. Kos kan være å få lov til å være med på å bestemme en aktivitet. Kos kan være å velge hvilken bok osv osv, jeg tror jeg kan holde på i det uendelige med slike eksempler. Sunn mat kan også være kos. Hva med fruktsalat? Varme grove rundstykker med godt pålegg? Det er uendelige mange alternativer her også. Synes det er underlig at vi alltid skal spise noe med sukker hver gang vi skal kose oss? Hvorfor må vi forbinde kos med godteri? Og dette lærer vi barna våre? Hvorfor det. Hva slags utbytte har de av det? Barnehagebarn har ofte en lang og slitsom dag. Gjennom dagen trenger de kanskje å hvile seg litt, men også kost som gir energi som varer. Kornflakes, kjeks, kaker, is osv. er ikke det. det som skjer er at barna fylles av usunn mat som kanskje metter fort, men som varer kort. Energien skyter i taket, men faller drastisk etter kort stund. Jeg synes faktisk det er dårlig gjort ovenfor barna og gi de sukker på ettermiddagen, da det de trenger er næring og langvarig energi. Ikke rart barna må ha en bolle i bilen ( som hun over her skriver) hvis de ikke har fått nok mat av dere ansatte i barnehagen! Med hånden på hjertet, hvor mange av dere har middagen klar kl. 16:00? Jeg har det ihvertfall ikke. Langt der i fra. Det er både teoretisk og praktisk umulig, for meg ihvertfall. Da hadde det vært mye bedre for barna mine om de hadde fått litt mer og litt sunere mat i 15:00 tiden i barnehagen. Så har de noe mer å gå på. Og jeg hadde ikke trengt å ha dårlig samvittighet hvis jeg ga de en bolle eller kjeks. Men hvis jeg vet at de i tillegg har fått dårlig kost i barnehagen, kan jeg jo ikke det. Og enda verre er det hvis jeg ikke vet det. Tror at de har fått bra mat, og slår til med pannekaker og syltetøy til middag... Fint for meg å være snille pannekakemamma, men kjipt for barna mine som faktisk ikke får i seg nok ernæringsrik kost.. Det er jo vi voksne som bestemmer hva barna skal introduseres for av søtsaker.. Da blir det idiotisk at barnehagen introduserer godteri før de har fått det hjemme.. Og en til til deg over meg. Har du noen gang spurt faren hvorfor han ikke synes noe særlig om primen? Og hva fikk du til svar? Kanskje at han ikke synes det er smart med sukker til frokost? og har du noen gang satt deg ned å lest litt om hvorfor det ikke er smart? Det tror jeg ikke, for da hadde du ikke syntes at han var så jækla irriterende. Da hadde du nemlig lært noe og forstått mer om barna, som du av egen fri vilje har bestemt deg for å jobbe med. Sukkerfrie barnehager eller ikke. Synes ihvertfall at det bør være godtefrie barnehager. For barnas skyld. For det er vel derfor vi engasjerer oss? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9525894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nickeguri Skrevet 9. juni 2007 #13 Del Skrevet 9. juni 2007 Bra innlegg, Lylja! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9540113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2007 #14 Del Skrevet 9. juni 2007 Barna mine går i sukkerfri barnehage, og det synes jeg er veldig greit. Helt sukkerfri er den ikke, det kommer vel aldri en barnehage til å bli vil jeg tro. Vi har fått flere skriv, og de har fortalt om hva de gjør i barnehagen omkring mat og bursdager. De ønsker ikke søtt pålegg, søtt pålegg er ok på en av skivene en og annen gang. Og de har lagt til en begrunnelse for dette, noe jeg mener er bra. At de ikke bare sier nei, men at de merker ungene blir mer oppspilte osv osv. Også maset fra andre barn om noen har sjokopålegg hver dag. (det har jeg merket på min datter også. Ikke så lett å forklare henne hvorfor jeg ikke gir henne sjokopålegg på nistematen, når en i barnehagen har det hver dag på alle skivene. ) Youghurt var ikke lov enstund, men de har løsnet litt på dette. Har de med seg ypughurt får de det som "dessert" Bursdager ordner barnehagen med, og det er ikke kaker og is. Det er veldig forskjellig, ikke bestandig det er noe mat engang. Har ikke hørt ungene har klaget en gang. (i min mors barnehage har de ett skap med masse kostymer, prinsesser, prinser ++ masse smykker osv som barna som har bursdag de kan kle seg opp i. Det er stas) Barnahagen baker mye. Men dette er slik de legger opp til når de har tid og mulighet. Om de baker boller eller kaker synes jeg det er helt greit. Da har barnehagen større mulighet til å bestemme hvem dager det passer at de har en "kosedag" Og når en har vært på gård og plukket 10kg epler syns jeg det må være lov å unne seg en eplekake. De har ett veldig bra frukttilbud i barnehagen. Ungene blir sure om jeg henter de før dette måltidet, da må jeg som oftes vente til de har fått seg litt frukt. Saft har jeg aldri sett de har hatt. De har "vanntank" som barna syns det er kjempestas å tappe vann av, så det virker ikke som det er noe savn i det hele tatt. Jeg syns ikke barnehager må bli helt sukkerfrie, helt hysteriske trenger en ikke. Men å trappe ned syns jeg ikke er dumt. Jeg skjønner ikke hvorfor de må ha kaker og andre slikerier når de har bursdag i barnehagen. Det får de jo hjemme når de feirer bursdagen, da syns jeg det må være hyggligere å feire dagen på en litt annen måte i barnehagen. Skape sine egene tradisjoner som barna liker og gleder seg til. All kos trenger ikke å forsvinne ut av barnehagen ved å kalle seg sukkerfri barnehage. La dem kose seg med vaffler en dag det er gråvær og det bare er trassige unger osv. (i min mors barnehagen har de ikke lov å ha saft med seg. Barna synes dette er helt greit, de eneste som har klaget er foreldrene som syns vann på plastflaske smaker ekkelt. Da finnes det metall flasker! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9543235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ettie Skrevet 9. juni 2007 #15 Del Skrevet 9. juni 2007 amen! JA til sukkerfri bhg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9543450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamomille Skrevet 11. juni 2007 #16 Del Skrevet 11. juni 2007 Jeg er faktisk blitt en ganske stor motstander av sukkerfrie banrehager:) De fleste, inkludert meg selv, kan være enige om at barna generelt sett får i seg for mye sukker: men jeg tror neppe det er det ene kakestykke eller den ene isen de får når det er bursdag som gjør at sukkerinntaket er så stort. Det er veldig fint at barnehagene fokuserer på grønnsaker, frukt og sunn mat, De bør gjerne gjøre det enda mer:) De bør kanskej begynne med å oppfrodre foreldre til å smøre sunne matpakker. Helt greit med forbud mot klissete søtt pålegg på skive. Men èn skive med syltetøy eller prim inneholder faktisk mindre fette enn kjøpeboller og kjeks. Kanskje vi heller burde se hva vi gir ungene av lettvindte middager, fete sauser, boller og kjeks for at de skal sitte stille når det passer oss. Husk at kjøpebrød inneholder ganske mye sukker? HI; baker du sundt og grovt brød uten sukker eller andre søtningsmidler? Gir du barna aldri prim eller brunost på matpakka? Aldri kjeks, gele eller is til kos hjemme? Hvsi man hadde kuttet ut alt det de fleste av oss koser oss med en eller flere ganger i uka, hadde det gjort mye på sukkerinntaket. En is eller et stykke sjokoladekake i barnehagen fordi det er bursdag teller lite i den store sammenhengen........ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9553640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. juni 2007 #17 Del Skrevet 11. juni 2007 Her var det ganske mange forskjellige meninger..... Jeg vet ikke helt om jeg er for sukkerfrie barnehager, men det jeg er FOR er en barnehage med et SUNT og VARIERT KOSTHOLD. Helt sukkerfritt er umulig, da må man jo ta bort frukt også da...men det er det ikke så mange som tenker på. Synes det er litt lettvindt å skylde på at i barnehagene får de såååå mye sukker. Jeg har faktisk aldri vært borti en barnehage som serverer sjokolade pålegg til barna...men i matpakkene som foreldrene smører har jeg sett mange. Jeg har heller aldri vært borti en bhg som introduserer godteri og lignende før de har fått dette hjemme uten å høre med foreldrene først. Jeg tror den største jobben ligger hjemme hos foreldrene. Selv jobber jeg i en bhg hvor vi fokuserer på et sunt og variert kosthold. Barna får middag 4 dager i uken, og vi serverer frukt hver dag. En dag i uken får barna brød som vi baker selv. Hos oss er det foreldrene sammen med barna sine som bestemmer hva som skal medbringes på bursdag...og jeg er enig med kamomille over; En is eller et kakestykke teller lite i den store sammenhengen. En skal passe seg for ikke å bli helt hysterisk også, og hysteri er noe jeg vil kalle denne debatten. Alle som er litt opplyste i dag må jo si seg enig i at barn ikke har godt av for mye sukker (IKKE VI VOKSNE HELLER), og at vi som foreldre burde være forbilder der. NEI, vettu hva....har mye større tro på et sunt og variert kosthold enn å pese om den sukkerfrie bhg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9557405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #18 Del Skrevet 22. juni 2007 Blir litt irritert overat det har tatt helt av med den store SUKKERdebatten! Er selvfølgelig enig i at barn får i seg alt for mye sukker, men når alternativene er å kompensere for dette med å servere pølser, hamburgere eller pizza, viser det vel bare at mesteparten av befolkningen hiver seg på det som er "in", og har fokus i media. Sist jeg sjekka fikk ihvertfall barn i seg altfor mye fett og salt også, så kanskje vi skal innføre barnehager hvor de kun lever på frukt og grønnsaker..? Oi... Skjønte plutselig at jeg ble litt krass.. Beklager! Oppsummert ville jeg egentlig si at det viktigste er at barna har et variert kosthold, og at noe sukker innimellom faktisk ikke er dødelig. c",) Men jeg er enig i at det kanskje ikke er så lurt å innføre at det eneste man gjør når men skal kose seg er å spise usunn mat... Tenk på konsekvensene av det, dere... Hva med heller å pynte fint og ha ballonger etc.? Og spise vanlig mat selv om det er bursdag? Eller ha listet opp middagsforslag som barna kan velge mellom? Og så heller slå til med ei kake eller noe en annen dag? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9656336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #19 Del Skrevet 22. juni 2007 Vår barnehage lever etter prinsippet av at foreldrene er fornuftige. De selv har innført økologisk der det er mulig, de spiser frukt og grønt hver dag, de dyrker egne grønnsaker, de oppfordrer til sunne matpakker. Selv får ikke barna mine særlig sukker i hverdagen, jeg lager all mat fra bunnen av og passer på stort sett. Men de får is hver dag i varmen, de får kjeks innimellom og pizza en gang i blant. Jeg er ikke hysterisk, men de lever etter min spisemåte. Selv har jeg opplevd å få kjeft fordi ungen min fikk med seg syltetøy på matpakka i skolen. Dette var syltetøy uten sukker, kun rene bær. Men andre unger kunne bli misunnelige. Ærlig talt! Hva jeg gir barna mine er mitt ansvar, og jeg vil ikke ha innblanding fra andre foreldre på det. Det kakestykket eller den bollen de spiser i uken er ikke skadelig. Det er sukker også i makrell i tomat om man skal bli hel ekstrem. Det er faktisk sukker i det meste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9658421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne :) Skrevet 23. juni 2007 #20 Del Skrevet 23. juni 2007 Veldig bra innlegg! Jeg har selv jobbet i en sukkerfri barnehage, og for en forskjell det ble på barna da vi innførte det! Vi satte fokus på sunn og god mat og at barna skulle bevege seg mer. Jeg synes det er skremmende at små barn ( 3-6 år) sier at de er slitne når man drar på tur og vi har gått 300 meter! Det var så mange barn som ofte var slitne da vi hadde sukker i barnehagen. Har merket stor forskjell etter at vi kuttet det ut! I tillegg satte vi fokus på alternativt til bursdagsfeiringene. Både vi ansatte og foreldrene syntes ikke det var maten/kakene/sukkeret som skulle være i fokus i en bursdagsfeiring, men selve barnet! Det tror jeg det er mange som glemmer. Før vi ble en sukkerfri barnehage pleide spørsmålet til barna å være (da det var bursdag): hva skal vi spise ?!? Etter at vi ble en sukkerfri barnehage ble spørsmålet: hvem er det som har bursdag? Så ja til sukkerfri barnehage! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9668437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne :) Skrevet 23. juni 2007 #21 Del Skrevet 23. juni 2007 Men du må huske på at det er ganske mange bursdager i en barnehage da. I mange barnehager er det bursdagsfeiring: * til alle på avdelingen, både voksne og barn, * søsken har bursdag som man får være med på * så er det rester fra de andre avdelingene som blir fordelt på de andre etterpå. (Selvfølgelig ikke all barnehager som gjør det, men mange.) I tillegg så skal man: * "bare" kose seg litt for det er fredag, så da lager man vafler eller kjøper is ol. * Så må man "bare" kose seg for det er 17.mai, * det er sommerfest * det er jul * det er påske * det er Lucia * det regner ute så vi lager litt kakao * det snør ute og det er kaldt så vi lager litt kakao og kose oss * man har lyst på noe godt Så det er nok ikke bare det lille kakestykke når det er bursdag man spiser! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9668528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick39 Skrevet 23. juni 2007 #22 Del Skrevet 23. juni 2007 Vi har "sukkerfri" bhg. De er kåret til grønnbhg. Her feirer ikke barna Bursdag med kaker/brus. Og barna savner det ikke eller, det er vi voksne som "sliter" med slike ting. Men de får saft og grøt med sukker på til nissefesten. De får også kaker som selges på FN dagen. Det er ikke helt "forbudt" med sukker som mange tror det er med en "sukkerfri" bhg. Det er noe som blir sagt av de uvitne. Jeg tror barna har reagert utrolig negativ vis fruktfatet med masse forskjellige spennende frukter (tenker på annanas,kjærlighetsfukt,mango m.m) forsvinner når det skal feires bursdag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9669072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pialill Skrevet 5. juli 2007 #23 Del Skrevet 5. juli 2007 Kanskje man ikke trenger å kutte ut alt, men kutte ned på sukkermengden??? Jeg jobber selv i en barnehage hvor vi legger vekt på sunn mat, men ikke noe forbud mot sukker. Vi ønsker å bygge opp gode holdninger slik at barna kan velge sunt av eget ønske når de blir større. Hvis dere skal lage sukkerfri barnehage ville jeg som ansatt i bhg at dere foreldre også kuttet betydelig ned på sukkerforbruket. For her snakker vi om å være rollemodeller for barna, og det de lærer/ spiser hjemme tar de med seg når de selv stifter familie. Det er viktig!!!!! Lykke til med å skape gode vaner BÅDE hjemme og i barnehagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9766781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick39 Skrevet 5. juli 2007 #24 Del Skrevet 5. juli 2007 Helt flott, bare ta det opp i SU. Så kan dere ha en info på foreldremøte, dere kan jo kontakte en annen "gønnbhg." som kan komme å holde et foredrag. Min datter går i grønnbhg. og kaker/is er aldri med i feiringer av bursdager. Og det har aldri vært et problem. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9227579-hva-synes-dere-foresl%C3%A5-sukkerfri-bhg-i-samarbeidsutvalget/#findComment-9769274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå