Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor lang tid fra jeg har time hos legen for at han skal skrive papirer om trygd tar det før jeg begynner å få penger inn på konto?

Spør generelt dere som har gjort det samme...gått til legen, skrevet papirer og fått det innvilget..

Altså uføretrygd..

HVOR MYE FÅR DERE? 13000?

Fortsetter under...

Hei -

Nå er du inne på mitt fagfelt!

Slik jeg forstår spørsmålet ditt gjelder det saksbehandlingstiden ved ditt lokale NAV-kontor?

Den ordinære gjennomsnittlige saksbehandlingstiden som gjelder for uføreytelser er 4 måneder. Dersom ditt kontor bruker aktiv brukermedvirkning og serviceavtale kan dere avtale kortere saksbehandlingstid. Forutsetningen er at alt av nødvendige opplysninger foreligger i saken; kravskjema som du fyller ut, legeerklæring og eventuelt inntektsopplysninger (dersom du søker en gradert ytelse).

Dersom det er aktuelt med tidsbegrenset uførestønad kan det være at vedtaksmyndigheten tilligger ditt lokale kontor (dette varierer). De kan da fatte vedtak og iverksette utbetaling umiddelbart.

Dersom det er snakk om varig uførepensjon tilligger vedtaksmyndigheten de enkelte nav-kontor på fylkesnivå. Det må i slike tilfeller påregnes noe lenger saksbehandlingstid. Utbetalingsprosedyren tar også lenger tid her.

Det jeg anbefaler deg å gjøre er å ta kontakt med ditt lokal NAV-kontor for en timeavtale. Da vil fu få orientering om kravfremsettelse og den videre saksbehandlingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...