Anonym bruker Skrevet 25. april 2007 #1 Del Skrevet 25. april 2007 Hei Jeg er nylig innvilget yrkesrettet attføring og har ennå ikke laget noe plan med NAV ang forløpet videre. Vurderer skole/utdanning fremfor å gå tilbake i jobb med engang av helsemessige årsaker (jeg er ennå i behandling og kommer til å være det en stund) men jeg vil likevel begynne med noe! Orker ikke sitte hjemme lenge og bare vente! Ha et håp om at de skal godkjenne utdanning og hvis det blir tilfellet så skal jeg studere fra høsten av. Min mann og jeg har snakket lenge om å ville ha barn og nå begynner vi å bli litt utålmodige. Tanken på å vente til etter et studium er ferdig (3+ år) er uaktuell, men vi er så usikker på hva som vil lønne seg økonomisk! - Skal jeg gå tilbake i jobb bare for å ha rett til foreldrepenger og permisjon (selv om det kanskje går utover helsen og setter meg tilbake i helbredelsesprosessen)?? - Skal jeg ta utdannelse og dermed bare ha krav på engangsstønad og forsette med studiet etter fødselen slik at jeg kan fortsatt få attføringspenger?? - Er det fryktelig urettferdig av meg å ikke gå tilbake i jobb, slik at mannen min dermed ikke har krav til fedrekvoten?? Han er selvstendignæringsdrivende og vil da bare kunne ta de 2 første ukene fri etter fødselen UTEN lønn. Jeg vet at han vil kunne søke om foreldrepenger (65%) på bakgrunn av sin egen inntekt og en frivillig forsikring fra trygden som betale det resterende mellom 65% og 100%, problemet er bare om det vil lønne seg ift det å jobbe for hans del?? Er helt sikker på at det finnes flere der ute som sliter mer enn meg med det økonomiske - men jeg bekymrer meg over det likevel! Jeg vet hva jeg har lov og krav på - dette er mest et rop om råd og veiledning! Hva ville dere gjort i min situasjon?? Er det noen i samme situasjon som meg, setter jeg pris på å høre også dine synspunkter! På forhånd takk for tilbakemeldingen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9098467-takknemlig-for-litt-r%C3%A5d-gjelder-attf%C3%B8ring-%C3%B8konomi-og-veien-videre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 25. april 2007 #2 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg ville bedt om rehabiliteringspenger så snart jeg ble gravid, disse kan du få i hvertfall et år dersom du klarer å følge behandlingene dine med baby.. Ellers ville jeg satset på et studie jeg kune fulgt med barn. Er vel trolig at du ikke klarer fullt studie samme hva dersom du er syk? Hvis du da følger opplegget med NAV vil de ikke ha rett til å ta fra deg attføringspengene. Hva med nettstudie/kveldsstudie/Deltid? Det lønner seg å tenke litt kreativt Lykke til med valgene dine. Er ikke lett for kvinner i vår situasjon (er selv på rehabpenger 1 år på overtid så risikerer å måtte forsørges av samboeren min men det ordner seg vel på et vis:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9098467-takknemlig-for-litt-r%C3%A5d-gjelder-attf%C3%B8ring-%C3%B8konomi-og-veien-videre/#findComment-9098910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. april 2007 #3 Del Skrevet 25. april 2007 Hei og takk for svar! Jeg vurderer deltidsutdannelse - blir på helgene over 5 år. Ukedagene vil gå med til lesing og evt en liten en hvis velger å gå den veien! Og kreativ det kan jeg sikkert klare! Jo mer jeg leser jo mer ser jeg at dette kan vi faktisk få til! Er det andre som har noen synspunkt... spesielt ang. det med mannen min? Har litt vondt av å ta fra han fedrekvoten! Igjen takk for svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9098467-takknemlig-for-litt-r%C3%A5d-gjelder-attf%C3%B8ring-%C3%B8konomi-og-veien-videre/#findComment-9099631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #4 Del Skrevet 26. april 2007 heisan jeg var i samme situasjon som deg her i vinter.har nettop blitt ferdig med mitt første år av yrkesrettet attføring men har 3 år igjen på skole..jeg er 23 år og min samboer er 28 år så for oss var det helt uaktuelt å vente 3 år på å få barn.. er blitt gravid nå,men som jeg har forstått har du krav på fødselstipend fra lånekassa men da må du søke skoleplass til høsten og engangsstønad fra nav.. hvis du absolutt ikke vil vente så synes jeg bare dere skal sette i gang:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9098467-takknemlig-for-litt-r%C3%A5d-gjelder-attf%C3%B8ring-%C3%B8konomi-og-veien-videre/#findComment-9115068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #5 Del Skrevet 27. april 2007 Takk for svaret! Studiet jeg skal på er ikke godkjent at lånekassen så jeg får nok ikke stipend, men alt løser seg nå uansett. Vi har regnet ut hva inntekten min blir på attføring etter skatt og med den skattefrie engangsstønad og det ble bare 5000kr mindre enn hva jeg hadde fått i foreldrepenger i ett år basert på den kalkulatoren på nav sine sider. Klart det kan hende jeg hadde fått mer enn det kalkulatoren kommer med, men sannsynligheten for det er heller liten! Og uansett blir kombinasjonen (attføring + engangsstønad) nok til at vi klarer oss. OG siden det blir et deltidsstudium er det nok sannsynlig at jeg kan fortsette også etter at barnet er kommet, slik at jeg ikke mister attføringspengene. Undervisning annenhver helg og fri ellers er ikke så voldsomt at det ikke skal gå tror jeg - jeg har alt snakket med skolen og de har hatt mange elever som gjør nettopp det (fortsetter selv med barn altså). Så da tror jeg vi nok ikke venter lenger enn til høsten kanskje!!! Takk for tilbakemeldingen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9098467-takknemlig-for-litt-r%C3%A5d-gjelder-attf%C3%B8ring-%C3%B8konomi-og-veien-videre/#findComment-9119115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå