Gå til innhold

Keisersnitt m nr 1; hvor mange føder naturlig m nr 2?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde planalgt keisersnitt (pga leie) sist, men håper på kunne føde normalt nå. Synes de 5 ukene etter operasjon var så kjipe, var sliten og hadde vondt i arret. Tenker også at det må være slitsomt å ikke kunne løfte på flere uker nå når jeg har ei tulle på 3 å ta meg av i tillegg. Hvilke erfaringer har dere her inne som har hatt keisersnitt m første barn? Hører man kan få vondt i arret når magen blir stor? Og at fødsel blir som en førstegangsfødsel?

Noen som endte m keisersnitt m nr 2 også? hva var i såfall grunnen?

Fortsetter under...

Jeg fødte "normalt" med nr2 etter hastesnitt med nr1. Nr2 måtte ut med vakum i full fart da jeg hadde full åpning og før pressriene startet (derfor anførselstegn på "normal").

Kan ikke huske at jeg hadde noe vondt i arret i forbindelse med det andre svangerskapet og heller ikke så langt med nr3 (men bare 4 mnd på vei nå).

Men jeg var faktisk mye mer plaget etter fødsel nr2 fordi jeg revnet så mye.

Så hva som er best og verst vet jeg jammen ikke. Man kan bli plaget av begge typer forløsning eller man kan være sprek igjen ganske fort.

Om første fødsel ender med hastesnitt, sies det at bortimot 50% av de som føder nr. 2 også ender med snitt.

Jeg har 3 uker igjen nå, merker ikke noe til arret etter første keisersnitt, men har hørt om flere som syns det "lugger" litt. Dette fordi vevet rundt arret ikke er tøyelig. Er ikke farlig.

Jeg får planlagt snitt med nummer to, siden det ikke var plass i bekkenet mitt til førstemann.

Kroppen din har jo ikke vært gjennom en fødsel i rette forstand, siden du hadde planlagt, så jeg ville tro du blir sett på som førstegangsfødende nå.

Lykke til.

Gynekolog på Ullevål ga meg ferske tall på dette i går: 75% av KS på forløsning nr. 1 ender i normal førdel på nr. 2 (altså ikke 50%). Dessuten: Dersom det er mer enn 24 mnd siden siste KS regnes såret som fullgrodd. Ved eventuell igangsettelse tar de da ingen spesielle hensyn, mens de i tilfeller av kvinner som har mindre enn 24 mnd siden KS er forsiktigere med bruken av dryppet etc. Hvorvidt du kjenner noe i arret er mao avhengig av hvor godt det er grodd- men lugging kan skyldes uelastisk hud, som enannen her sier. Men det gjør ikke vondt.

Har selv hastesnitt på nr. 1, og skal førsøke "normal" fødsel på nr. 2, som etter planen skal komme 2 år og 9 mnd etter nr. 1. Håper virkelig også at jeg slipper snitt.

Lykke til!

Hei!

Jeg hadde KS med nr 1. Den var ikke planlagt og jeg kom ganske langt i selve fødselen før de bestemte at det må bli keisersnitt. Gutten min lå med feil hodestilling. Gravid med nr 2 nå, og skal prøve å føde naturlig denne gangen. Kjenner en annen som hadde planlagt KS med barn nr 1 pga seteleie, og fødte en gutt for 3 mnd siden uten KS.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...