Gå til innhold

ALT DU LURER PÅ OM KEISERSNITT: Holdes oppe på forsiden


SusyQ

Anbefalte innlegg

Ser en av linkene mine har flyttet seg siden sist, så har spadd den opp på ny. Det dreier seg altså om det uavhengige panelet satt ned av amerikanske helsemyndigheter som så på fordelene og ulempene ved keisersnitt etter mors ønske vrs vaginal fødsel:

 

http://consensus.nih.gov/2006/cesareanstatement.htm#q2

 

Her er mye interessant lesning som kan danne et bakteppe for å ta et informert valg.

 

Et utdrag:

 

Fetal mortality. Based on epidemiologic modeling, there is an increased risk of stillbirth in the planned vaginal delivery group, because planned cesarean delivery would result in delivery by 40 weeks of gestation, and planned vaginal delivery could occur up to 42 weeks of gestation.

 

Intracranial hemorrhage, neonatal asphyxia, and encephalopathy. Consistently higher rates of intracranial hemorrhage are observed in operative vaginal delivery and cesarean delivery in labor, suggesting cesarean delivery on maternal request should be associated with lower risk of intracranial hemorrhage than the aggregate of spontaneous and assisted vaginal deliveries that comprise planned vaginal delivery. Evidence indicates a lower risk of neonatal asphyxia and encephalopathy with elective cesarean delivery compared to operative and spontaneous vaginal deliveries plus emergency or labored cesareans, which comprise planned vaginal delivery.

 

 

Birth injury and laceration. The incidence of brachial plexus injury is significantly lower in cesarean delivery than in spontaneous vaginal delivery and significantly lower than in assisted vaginal delivery. There is an increased rate of fetal lacerations among emergency and labored cesarean deliveries than among elective cesarean delivery, suggesting that cesarean delivery on maternal request poses no additional risk for fetal lacerations beyond those associated with planned vaginal delivery.

 

 

Neonatal infection. Infants born by planned vaginal delivery have more evaluations for infection than do infants delivered by planned cesarean delivery. The incidence is also increased.

 

Konklusjonen deres er at sett under ett er keisersnitt marginalt tryggere for barnet, mens vaginal fødsel er marginalt tryggere for mor, og at det ikke er sterke nok holdepunkter for å anbefale det ene fremfor det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Angående det med barbering, så las jeg et sted at en ikke skal barbere selv grunnet infeksjonsfare ved et KS??? Eller er jeg helt på bærtur?? Gjelder det bare ved vaginale fødsler, at en liksom ikke skal barbere seg siste mnd før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Angående det med barbering, så las jeg et sted at en ikke skal barbere selv grunnet infeksjonsfare ved et KS??? Eller er jeg helt på bærtur?? Gjelder det bare ved vaginale fødsler, at en liksom ikke skal barbere seg siste mnd før?

Jeg har også fått beskjed om ikke å barbere selv før KS. Sykehuset har spesiell maskin som ikke lager noen kutt i huden fikk jeg vite. Det er visst ny profylakserutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Veldig bra info!! Har selv hatt både ks og vaginal fødsel. Selv med en vaginal fødsel med stor rift (rift helt til muskel i endetarm) og stort blodtap anbefaler jeg vaginal fødsel!! Det er en grunn til at helsevesenet anbefaler det. Etter KS tar det MYE lengre tid å komme seg. Var en fantastisk følelse å kunne reise seg opp av senga etter vanlig fødsel uten at det gjorde vondt! KS tar mange uker å komme seg etter, ikke noe å ønske seg....

 

Selv mine rifter har grodd heilt fint og det er ingen som kan se at jeg har vært skadet. Har litt småplager med luft, men det henger nok sammen med at jeg er litt "lat" med knipeøvelser ;-)

 

Venter nå nr. 3 og ønsker vaginal fødsel, men er redd legene kommer til å anbefale KS, krysser fingrene for at det ikke er noen risiko.

 

Tenk dere godt om før dere ønsker KS, det er ei kortsiktig løsning for å slippe smerter i fødsel, men på lang sikt ikke noe god løsning. Så frem til at kroppen kan føde, så gjør det :-) Det er mitt råd i alle fall :-) Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Veldig bra info!! Har selv hatt både ks og vaginal fødsel. Selv med en vaginal fødsel med stor rift (rift helt til muskel i endetarm) og stort blodtap anbefaler jeg vaginal fødsel!! Det er en grunn til at helsevesenet anbefaler det. Etter KS tar det MYE lengre tid å komme seg. Var en fantastisk følelse å kunne reise seg opp av senga etter vanlig fødsel uten at det gjorde vondt! KS tar mange uker å komme seg etter, ikke noe å ønske seg....

 

Selv mine rifter har grodd heilt fint og det er ingen som kan se at jeg har vært skadet. Har litt småplager med luft, men det henger nok sammen med at jeg er litt "lat" med knipeøvelser ;-)

 

Venter nå nr. 3 og ønsker vaginal fødsel, men er redd legene kommer til å anbefale KS, krysser fingrene for at det ikke er noen risiko.

 

Tenk dere godt om før dere ønsker KS, det er ei kortsiktig løsning for å slippe smerter i fødsel, men på lang sikt ikke noe god løsning. Så frem til at kroppen kan føde, så gjør det :-) Det er mitt råd i alle fall :-) Lykke til alle sammen!

 

respekterer ditt syn på fødsel, men må få legge til at ikke alle ønsker seg KS for å slippe smerter ;)

de fleste av oss er fullstendig klar over at dette vil gjøre vondt en (god) stund etterpå, men at det allikevel er det beste for den som skal føde. kvinner har vært igjennom så mye forskjellig og det er mange grunner til å "velge" KS. Som det blir nevnt i hovedinnlegget er feks totalruptur ved tidligere fødsel, overgrep, for smalt bekken osv gode grunner til at KS er den bedre løsningen. Mor skal jo tross alt fungere psykisk etter fødelen også ;)

Flott at vi bor i et land hvor man blir hørt og kan være med å bestemme selv også, er tross alt kvinnen som kjenner sin egen kropp best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

dytt dytt - god å lese nøytral informasjon - er jo noen som MÅ ta keisersnitt og som er litt redd for det også.. som meg selv.. godt da å lese hele prosedyren..:) så tuuusen takkkk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fikk utlevert døgn-dosett med smertestillende etter ankomst på Barselavd så jeg administrerte smertestillende selv og fikk beskjed om at jeg skulle ta dem regelmessig og helst før jeg kjente at jeg fikk vondt. Hadde jeg behov for mer smertestillende skulle jeg bare gi beskjed, men det hadde jeg ikke bruk for. Fikk i tillegg blodfortynnende injeksjoner daglig i etterkant for å forebygge blodpropp. Far var på operasjonsstua sammen med meg og barnet mens de sydde meg i etterkant, og fulgte oss videre til oppvåkningen hvor jeg ble værende til jeg hadde fått følelsen tilbake i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

Om man har mulighet for vaginal fødsel så er det å anbefale. Ett keisersnitt er mindre smertefullt der og da. Men er smertene I etterkant I tillegg til at du må ta vare på ett lite barn. Tror de fleste som har prøvd begge deler syns vaginal fødsel er best. Tenker ikke da på de som har hatt total ruptur. Der kan jeg forstå ønsket om KS.

Og selv om man har hatt en traumatisk fødsel opplevelse Som endte I akutt ks så kan ting bli helt annerledes neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fikk min andre ks-operasjon for 2 uker siden. Og God bless dem som gjør det mulig for oss kvinner! Det er ikke så vondt etter operasjonen, i tillegg får man smertestillende tabletter og de hjelper. Hvis det ikke hadde vært for KS, ville jeg aldri fått barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

er det noen som har fått godkjent KS ved Rikshospitalet? Jeg skal til forløsningssamtale med lege og lurer på hva jeg kan forvente meg... Slipper samtale med jordmor først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ser at det ikke har blitt nevnt at det er vanlig å bli følelsesløs i huden i området hvor snittet er. Ingen forberedte meg på det - så jeg tenkte det kunne være en grei saksopplysning at det kan ta tid før følelsen kommer tilbake. 15 mnd siden, og fortsatt ikke som normalt og jeg er usikker på om det vil bli det igjen. (Bagatell, men kanskje andre som heller ikke har hørt om det før)

I tillegg er det dessverre også en faktor å ta med i vurderinga at melkeproduksjonen kommer senere igang hos kvinner som ikke har vært i fødsel, barnepleier fortalte det i ei bisetning. Derfor veldig, veldig viktig med masse hudkontakt med nurket de første dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ikke har blitt nevnt at det er vanlig å bli følelsesløs i huden i området hvor snittet er. Ingen forberedte meg på det - så jeg tenkte det kunne være en grei saksopplysning at det kan ta tid før følelsen kommer tilbake. 15 mnd siden, og fortsatt ikke som normalt og jeg er usikker på om det vil bli det igjen. (Bagatell, men kanskje andre som heller ikke har hørt om det før)

I tillegg er det dessverre også en faktor å ta med i vurderinga at melkeproduksjonen kommer senere igang hos kvinner som ikke har vært i fødsel, barnepleier fortalte det i ei bisetning. Derfor veldig, veldig viktig med masse hudkontakt med nurket de første dagene.

 

 

Greit å nevne det med følelsesløs i huden ja. Det er faktisk helt normalt etter alle formen for kirurgiske inngrep da man naturlignok kutter over nerver som går til huden. Noen nerver vokser sammen igjen, men andre ganger skjer ikke dette av ulike årsaker og da kan huden forbli helt følelsesløs, eller den kan oppleves nummen/som om den sover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra info!! Har selv hatt både ks og vaginal fødsel. Selv med en vaginal fødsel med stor rift (rift helt til muskel i endetarm) og stort blodtap anbefaler jeg vaginal fødsel!! Det er en grunn til at helsevesenet anbefaler det. Etter KS tar det MYE lengre tid å komme seg. Var en fantastisk følelse å kunne reise seg opp av senga etter vanlig fødsel uten at det gjorde vondt! KS tar mange uker å komme seg etter, ikke noe å ønske seg....

 

Selv mine rifter har grodd heilt fint og det er ingen som kan se at jeg har vært skadet. Har litt småplager med luft, men det henger nok sammen med at jeg er litt "lat" med knipeøvelser ;-)

 

Venter nå nr. 3 og ønsker vaginal fødsel, men er redd legene kommer til å anbefale KS, krysser fingrene for at det ikke er noen risiko.

 

Tenk dere godt om før dere ønsker KS, det er ei kortsiktig løsning for å slippe smerter i fødsel, men på lang sikt ikke noe god løsning. Så frem til at kroppen kan føde, så gjør det :-) Det er mitt råd i alle fall :-) Lykke til alle sammen!

 

 

Så fint at du syns det gikk helt fint med vaginal fødsel og at du kunne reise deg opp igjen uten smerte etter at babyen var født. Men nå er det jo ikke sånn at alle har like vondt før/under eller etter fødsel - det varierer mye fra person til person både ved KS og ved vaignal fødsel. Det er heller ikke sånn at man får innvilget KS "bare fordi" man vil slippe smertene. 

Jeg f.eks er fullstendig klar over at KS har andre risikofaktorer en vaginalfødsel, og det er ikke sånn at jeg ønsker KS fordi jeg er redd smertene. KS er et kirurgisk inngrep og alle kirurgiske inngrep innebærer smerter, men man har vondt på en annen måte en vaginal fødsel. Men for meg er KS det eneste jeg kan vurdere pga angst og en del annen problematikk - selv om legene sier jeg kan føde "naturlig". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...