Gå til innhold

ALT DU LURER PÅ OM KEISERSNITT: Holdes oppe på forsiden


SusyQ

Anbefalte innlegg

Oppdaterte denne litt (la blant annet til ny link om dødsfall som kan unngås ved KS i seteleie). Fint om du legger til flere svar på vanlige spørsmål eller nye linker når du kommer over dem:

 

FAQ:

 

1. Hvordan går jeg fram for å få keisersnitt?

Du kan enten snakke med fastlegen din og be hun/han ta kontakt med sykehuset for deg eller du kan ringe direkte til sykehuset og be om ”samtale om fødemetode”. Vanlig prosedyre er at du først må til minst en samtale med jordmor, deretter er det (gjerne noen uker senere) en samtale med en lege som har myndighet til å innvilge KS. Når keisersnittet er innvilget får du brev i posten med mer informasjon.

 

2. Hvordan bør jeg forberede meg til samtalen?

Skriv et brev der du viser at du har satt deg inn i mulige komplikasjoner ved keisersnitt. Skriv hvorfor du ønsker keisersnitt, prøv gjerne å være så detaljert og personlig som mulig. De fleste jordmødre og leger er hyggelige folk, men de vil gi deg litt motstand i samtalen for å forsikre seg om at du gjør et veloverveid valg.

 

3. Når bør jeg søke?

Så tidlig som mulig. Du har større sjanse for å vise at du mener alvor om du søker etter tre måneder enn om du tar det opp uka før termin.

 

4. Kan jeg kreve keisersnitt?

Nei. I følge § 3 i Lov om pasientrettigheter har pasienter rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige behandlingsmetoder, men kan ikke selv bestemme behandlingsform. Men i følge paragraf 2.4 i Lov om pasientrettigheter har vi også fritt sykehusvalg i Norge, så du kan bytte sykehus dersom du blir nektet keisersnitt på ditt lokale. Rikshospitalet og Ullevål har som policy at de ikke tvinger noen til å føde vaginalt om de ikke vil.

 

5. Hvilke grunner er gode nok for å få keisersnitt?

Veldig gode grunner er tidligere traumatisk fødselsopplevelse, misbruk og setefødsel. Ellers kommer det meste i kategorien ”angst”. Heldigvis har de fleste legene i dag forståelse for at det er en minst like gyldig grunn, uansett hva som ligger bak bekymringen. Hvor "mye" som skal til for å få innvilget et keisersnitt varierer fra sykehus til sykehus.

 

6. Kan jeg få keisersnitt privat?

I Norge finnes det ingen private sykehus som utfører dette. Da må du i så fall til utlandet, f.eks England eller USA. På Portland Hospital i London koster et planlagt snitt rundt 10.000 pund, altså 120.000 kr. Men husk: Det er fritt sykehusvalg i Norge, og verken Rikshospitalet eller Ullevål tvinger noen til å føde vaginalt. Og her til lands er keisersnitt gratis.

 

ARTIKLER:

 

På lag med fødekvinnen – om holdninger i Sverige

http://www.jordmorforeningen.no/tidsskriftet/artikler_tema05_8_2.htm

 

Teknologi eller naturlig fødsel – om KS og hjemefødsel:

http://www.jordmorforeningen.no/tidsskriftet/artikler_tema05_8_1.htm

 

Leger tar oftere keisersnitt. Justert for alder, tidligere fødsler og utdanning er det 22 prosent høyere forekomst av KS blant leger.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2006/10/26/leger-og-jordm-dre-far-ofte/

 

Keisersnitt forhindrer to av tre dødsfall dersom barnet ligger i setet:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2000/10/23/keisersnitt-hindrer-to-av-t/

 

På engelsk:

 

Alt om planlagt snitt: Nyheter, konsekvenser for deg, for barnet, risikoer ved vaginal fødsel, nyeste forskning på området osv osv.

www.electivecaesarean.com

 

Den amerikanske jordmorforeningen: Nyttig, nøytral informasjon om fordeler og ulemper ved keisersnitt etter mors valg og vaginal fødsel:

http://www.midwives.org/newsletter/newsletter/articleTEMP1.asp?ID=97

 

Det amerikanske helsedepartementet: Ingen holdepunkter for å anbefale vaginalt fremfor KS:

http://www.nih.gov/news/pr/mar2006/od-29.htm

 

British Medical Journal: Ja til selvvalgt KS så lenge mor er opplyst:

http://www.bmj.com/cgi/content/full/317/7156/462?maxtoshow=&HITS=10&hi%20ts=10&RESULTFORMAT=&fulltext=elective+caesarean&searchid=1&FIRSTINDEX=0&a mp;a mp;a mp;am%20p;resourcetype=HWCIT

 

For og mot: selvvalgt keisersnitt, flere innfallsvinkler

http://www.babble.com/content/articles/controversialtopics/pregnancy/electivecesareansection/

 

HVORDAN FOREGÅR ET KEISERSNITT?

 

En fødsel med keisersnitt er naturligvis veldig individuell, og prosedyrene kan variere fra sykehus til sykehus, men dette kan gi deg en idé om hvordan det kan foregå:

 

Dato for keisersnitt settes gjerne mellom 14 og 7 dager før termin.

 

Du skrives inn på sykehuset dagen før, men sover gjerne hjemme. Morgenen etter drar du på sykehuset. Da sørger for å være fastende og nybarbert.

 

Du blir innlagt, men forbered deg på ventetid. Et planlagt snitt er ingen hasteoperasjon, så alle akutte operasjoner som oppstår den dagen kommer naturligvis foran deg i køen. Vær forberdt på å vente flere timer. I mellomtiden kan du smertefritt slappe av, lese en bok eller se på TV. Du kan også drikke vann frem til det er to timer igjen til inngrepet.

 

Når keisersnittet nærmer seg setter pleierne inn bekken, legger inn kanyler, måler blodtrykk og puls og setter på deg sånne klistrelapper som overvåker hjerterytmen. Magen din blir vasket og desinfisert. Så får du smertestillende.

 

Når du trilles inn på operasjonssalen settes spinalbedøvelsen i en slange i ryggen. Det kan være ubehagelig, men du har som sagt fått smertestillende. Når spinalen virker mister du følelsen i kroppen fra livet og ned. Mannen din eller en venn kan være med under keisersnittet. Han holder seg da oppe ved hodet ditt. Et forheng omtrent midt på magen din gjør at dere ikke ser selve inngrepet. Selve snittet kjenner du fint lite til. Mange sier du merker at legene drar eller romsterer litt i deg –enkelte beskriver det som om noen roter i en håndveske-, men du har ingen smerter.

 

Babyen kommer ut. Selve forløsningen er gjerne gjort på 10-15 minutter. De viser deg babyen med en gang den er ute, så vasker gjerne en pleier babyen raskt, og sjekker at alt er bra. Noen ganger trenger keisersnittbarn å få en oksygenmaske på de første minuttene, for å få i gang lungene skikkelig. Så snart det er mulig blir babyen så gjerne lagt opp til hodet ditt så du kan hilse på. Det kan være lurt å gi beskjed på forhånd at du ønsker dette.

 

Etter en stund blir gjerne far med babyen ned på fødeavdelingen mens du sys igjen. Det kan ta rundt tre kvarter. Deretter er det vanlig at baby og far kommer inn til post-operativ avdeling der du ligger de første timene. Dersom babyen skriker mye eller du er veldig sliten kan det hende babyen trilles ned igjen på fødeavdelingen.

 

Etter operasjonen har du et operasjonssår nederst på magen. Det gjør ikke vondt hele tiden, men du merker det gjerne når du ler, hoster eller beveger magen. Har du vondt får du smertestillende. Du kan synes det er vondt å løfte gjenstander eller babyen den første tiden. Gjennomsnittlig liggetid for ukompliserte keisersnitt er den samme som for vanlige førstegangsfødende: 4 døgn.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si TUSEN TAKK jeg:)

Kjemoe flott at du skriver om ks på en slik måte med all den dritten vi blir inprentet med på samtaler.

Er i full gang jeg nå for å få min rett og lurer på hvordan det vil å.

Tiden vil vise, men uansett SusyQ...tusen hjertelig!

 

Lulu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne være til hjelp! Mange av oss samler jo opp ganske mye informasjon før valget tas og i forberedelser til KS-samtaler, så synes det er lurt om vi kan samle notatene og hjelpe hverandre. Ønsker deg lykke til i tiden fremover, Lulu. Krysser fingrene for at det ordner seg for deg og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter på denne. Ser det er mange som fortsatt lurer på tingene som er samlet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med all skremselspropagandaen her inne i det siste trenger vi innlegg som dette. Dytter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et supert innlegg SusyQ! Det var mye av dette jeg lurte på, supert at du tar initiativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dytter litt jeg også ..

Takk for all nyttig info ;)

 

Du er en knupp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for kjempefin informasjon, jeg hadde totalreptur sist gang, og vurderer sterkt keisersnitt... dette var til stor hjelp. Kommer til å velge det, tar ikke sjansen på en ny totalreptur... kjenner jeg ikke så redd nå, nok en gang... takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen av dere keisersnitt pga stor nærsynhet (myopati)? Jeg snakket med jordmødre og legen men de sier at det ikke er vanlig å utføre ks da. Jeg gruer meg å føde vaginalt. Er redd at jeg får netthinneavløsning som følge av fysisk anstrengelse og høytrykk i øynene gjennom fødselen :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...