Gå til innhold

Får ikke svar på mail av NAV. Tilfeldigvis noen andre som kan svare meg??

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål vedr svangerskapspermisjon.

Er sykepleier og har vært ansatt i en 80% stilling siden august 2006. Har nå termin 8 september. Skal altså ut i permisjon i midten av august. I og med at jeg jobber kun 80% fast tar jeg en del ekstravakter for å komme opp i noen lunde 100%. Hvor mye jeg jobber ekstra varierer fra måned til måned.

- Er det slik at min permisjonsutbetaling vil bli regnet ut fra snittet av det jeg faktisk har tjent de siste 6 månedene før permisjonen trer i kraft?

-Har fra 12.1 til 23.3 vært sykemeldt pga svangerskapskvalme.. Er det mulig å se bort i fra denne perioden når permisjonspengene skal regnes, i og med at jeg tjente mindre i dem enn de foregående og kommende månedene? (siden jeg kun fikk min 80% grunnlønn)

- dersom permisjonspengene regnes fra de seks siste månedene vil måneden juli regnes med i mitt tilfelle. den måneden er jeg pålagt å ha ferie i og med at avdelingen stenger for sommeren. Hvilken inntekt regnes da fra denne måneden?

Fortsetter under...

Når skal dere få inn at de bare regner de 6 beste mnd om dere har vært arbeidsledig og notatt arbeidsledighetstrygd i løped av opptjeningstiden?

Om du er ansatt i en fast stilling tar de utgangspunkt i den.

jeg har vært hos nav, har 80% stilling, 30 timer i uken på kontrakt.men har jobbet mer noen uker enn 30 timer. så ønsket at de skulle se på lønnslippene mine for å regne ut hvor mye jeg får i fødselspenger. men da sa de på nav at de sendte skjema til sjefen å sjefen må skrive opp det du faktisk jobber å ikke det som står på kontrakten din.Min sjef har bare skrevet opp kontrakt timene mine, så jeg får mye mindre nå enn da jeg jobbet(sykemeld nå) å dette blir det grunnlaget nav setter på fødselspengene. Dette skjer med mitt tillfelle iverfall. Det med 6 beste av 10 mnd er bare for de som ikke har inntekt(arbeidslediger) sa de på nav til meg.

Annonse

trodde nå det var sånn at hvis en var ansatt i en 80% stilling, men kan dokumentere at en har jobbet mer en kun de 80% så ville NAV regne ut fra dette..særlig hvis arbeidsgiver oppgir til NAV at det er dette som er tilfelle... høres jo litt rett ut det eller??

Er sykepleier selv. Vet ikke om det er forskjell på hvilken arb.giver du har. Men dersom du er fagorganisert i NSF, så har tillitsvalgte på min arb.plass som jo er sykehus, opplyst om at arb.giver skal ta utgangspunkt i de 3 siste beste opptjente månedene når foreldrepenger skal utregnes.

Vet ikke om det er generelt for spl'ere, eller kun fordi jeg er sykehusansatt. Jeg har også rett på grunnlønna + de faste tilleggene (ikke bevegelige helligdager som 1.juledag ol.) ut fra til enhver tid gjeldende turnus. Dvs at lønna mi faktisk kan variere noe alt etter hvor mange kveldsvakter og helgevakter det tilfeldigvis er i løpet av måneden. Jeg jobber fast ansatt i 75 % stilling, og arb.giver skal forskutterer foreldrepengene hver måned (som jo deretter refunderes av NAV til arb.giver. Dvs at siden NAV er så rigid, så kan i realiteten arb.giver tape på dette). Så glad er jeg for at jeg slipper å forholde meg til NAV akkurat her.

Jeg har også i følge både arb.givers lønningskontor og tillitsvalgt rett til å få lønnnsøkning under foreldrepermisjonen på lik linje med andre kolleger, dersom det blir forhandlet frem dette i løpet av min lønnede permisjon. Så derfor slipper jeg å bli "sinke" på dette området også under permisjonstiden.

typisk at jeg ikke er fagorganisert ennå da.. men er sykehusansatt.. får regne litt på hva som lønner seg for meg da.. og så må jeg vel bare ringe å mase på NAV selv om det virker litt stress å få riktig svar fra dem!

Når arbeidsgiver melder inn inntekt til NAV så forholder nav seg til dette.

Jeg VET at 6 beste måndene er en regel som gjelder de som mottar dagpenger

Det jeg også vet er at NAV og eller arbeidsgiver skal se ta hensyn til varierende inntekt når avviket blir mer enn 25%

Hovedregelen er at grunnlaget for permisjonspenger regnes av de 4 siste ukene man jobber før permstart (blir man sykemeldt så er det fra før man blir sykemeldt om man ikke er friskmeldt frem til permisjonen etter en tid med sm)

Det betyr at man tar en passende periode - ofte de 3 siste måndene (i mitt tilfellet tar de de 12 siste måndene) og regner et snitt

Det jeg syns du skal gjøre er å klage på sykelønnen din siden den er for lav siden du kun har fått med grunnlag av stillingsprosenten

Jeg var uenig i grunnlaget for sykelønn og fikk vite av NAV at denne var grunnlaget eller med i beregning for permisjonspenger De oppforderet meg derfor til å klage på denne

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...