Gå til innhold

Syns det er så mange forskjellige svar her. Tar NAV SNITT AV DE 6 SISTE MÅNEDER eller DE 6 BESTE AV DE 10 SITSTE MÅNEDER?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De bruker de to regnemåtene og noen flere. Hvilken regnemåte som bvlir benyttet kommer ann på jobb/penge/arbeidsledig... situasjonen til den som søker om foreldrepenger.

Når jeg fikk min første fødte så tok de de seks beste av de ti siste.. men kan jo hende de har forandret på det siden den tid...=)

Mener det er sånn at hvis du er arbeidsledig (og IKKE har vært det de sist 10 mnd) tar de de beste 6 av de siste 10 og regner ett gjennomsnitt. Det vil jo man tjene på hvis man har være arb.ledig i f. eks 2 mnd. Hvis man er i jobb frem til permisjon og ikke har fast inntekt/samme lønn hver mnd, regner de gjennomsnitt fra de siste 6 mnd. Hvis man har fastlønn ser de på lønnen den siste mnd.

Det at hun venter barn nå i juni betyr ikke at hun vet hva som er rett, for der tar hun feil.

Man får bare regnet de 6 beste mnd om man har vært arbeidsledig i løped av opptjeningstiden.

Annonse

Jeg oppdaga at dersom man er sykemeldt og mottar sykepenger fra NAV når man går ut i permisjon regner de ikke snitt, men utbetaler det du få ri sykepenger. Så vet dere det, for jeg visste det ikke...

Er du i fast jobb og har fast lønn hver mnd tar de utgangspunkt i den siste lønnsslippen din, men har du forskjellig lønn fra mnd til mnd tar de et gjennomsnitt av de seks siste mnd, mener nå jeg. Da er selvfølgelig ikke overtid med i beregningen.

Ja det stemmer nok det som sistemann skriver her. Har akkurat snakket med NAV. Jeg er i den situasjonen at jeg jobber på timesbasis, og har ulik lønn hver mnd. Da tar de dem siste 6 mnd MED inntekt og regner et gjennomsnitt av dem. Jeg har jobbet veldig mye fram til nå, og kommer til å tjene mye mindre de siste 2 mnd før jeg må ut i permisjon, da de har lite jobb å tilby disse 2 mnd. Kom derfor fram til (i samråd med NAV) at det ville være mest gunstig for meg å gå ut i permisjon tidligere (9 uker før termin), for ellers hadde de 2 siste mnd med redusert inntekt dradd ned gjennomsnittet betraktelig.

Da jeg var ute i permisjon sist, hadde jeg varierende inntekt - jobbet i helsevesenet med mange kvelds- og helgevakter. I perioder jobbet jeg mye ekstra.

Trygdekontoret valgte å beregne utfra mine 6 BESTE måneder av de 10 siste. Eksempelvis: januar, mars, april, juni, august og okt

Helge- og kveldstillegg var med i beregningsgrunnlaget.

Veldig "snill" beregning mao

Min erfaring: jeg jobbet også innen helsevesnet, kun såkalt "ekstra", fordi jeg hadde ikke noe stilling. (Selv om jeg gjerne ønsket det).Noen måneder var det mye vakter, mens andre var det lite. De trakk ut de 6 beste mndr. av de 10 siste, og beregnet et gjennomsnitt av dette. Var sykemeldt de to siste mndr før permisjon tok til, og de ble tatt med i beregninga om disse var to "gode" måneder.Sykepenger teller på lik linje med lønnsinntekt.

Hvis en har ustabil inntekt, som dere over, kan en være uheldig, og få beregnet ut fra de 6 siste, eller har en krav på å få beregnet ut fra de 6 beste? Hvis ikke, har det jo litt å si hvem en møter på... Vil jo utgjøre en stor forskjell...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...