Gå til innhold

Kunne det vært greit med et forum angående det å være fosterforeldre??


nurk ønskes

Anbefalte innlegg

Jeg føler at det ikke er bare bare å finne informasjon angående det å være fosterforeldre.., og når man da har holdt til her på forumene på bim en stund så er man blitt litt bortskjemt på muligheter for å stille spørsmål og få svar... Jeg lurer derfor på om det er flere som lurer på ting, og om det kanskje kan være greit å ha et eget forum for de som er, eller ønsker å være fosterforeldre?

 

Vår historie er at vi sliter med å bli gravide, men har alltid tenkt at vi skal bli fosterforeldre når barna våre ble litt større... Nå har vi jo enda ikke fått barn, så vi vurderer å bli fosterforelde først da.., men som sagt.., vi har mange spørsmål som ikke er så lett å finne svar på...

 

Er det flere som oss? Flere som ønsker svar på ting som inngår i en fosterordning?

Kanskje er det noen av de som har barn hos fosterforeldre som også har spørsmål...?

 

Sign opp her så skal jeg videreformidle responsen etterhvert, hvis det er noe å videreformidle :o)

Krysser fingrene for et forum til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...
  • 3 år senere...

Hei! 22 april!

 

Vi har lyst til og bli fosterforeldre,har prøvd noen forsøk med ivf uten å bli gravid..Har snakka med ein idag om dette,han skulle sende info og vi måtte fylle ut egenpresentasjon,så sende det tilbake så skulle de kontakte oss.Hva skjer på hjemmebesøket,og på pride kurset??Hvor lang tid før vi blir godkjent,hvor lang venting før vi blir tildelt et barn vist vi blir gogkjent???Som du ser har eg mange mange spm=)Hvor gammelt var ditt barn når du fikk de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg er fostermor og skal prøve å svare på noe av det du lurer på.

 

Bufetat ser helst at man er ferdig med ivf eller andre familieøkningsplaner mens dere venter på å bli fosterforeldre, men det er ikke noe krav. (Dette pga et fosterbarn krever veldig mye og man må kunne følge opp dette barnet 100%)

 

På hjemmebesøkene og pride går man gjennom forskjellige tema og problematikk når det gjelder fosterbarn, generell barneoppdragelse osv. Veldig viktig å få med seg pride, man lærer mye om selv gjennom kurset.

 

Man blir godkjent eller ikke godkjent kort tid etter fullført pridekurs. Kurset tar gjerne 2-4 mnd (varierer fra kommune til kommune).

 

Hvor lang tid det tar før tildeling av barn etter godkjenning går det ikke ann å svare på. Det varierer enormt pga det er behovet som styrer dette. Hvis du bor i nærheten av litt større byer er det ofte flere barn som plasserer pga innbyggertallet. Det er flere som ønsker små barn og da må man ofte vente lenger. Det er ikke førstemann i køen som får barnet. De finner en familie som passer godt til hvert enkelt barn, så det er barnets behov som blir avgjørende. I vårt tilfelle ventet vi i 1 mnd etter vi sa ja til å bli fosterforeldre til vi fikk tildeling. Vi ble fosterforeldre til et barn under 1 år.

 

Hilsen fostermor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...