Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den andre tråden ble så lang, så jeg har komprimert den litt... :)

- Jeg kjøpte et stort laken i flanell og reiv det opp i passende størrelser, la det dobbelt og sydde det til vaskekluter og gulpekluter. Tipset fikk jeg av ei venninne som mente at gas sugde for dårlig opp, dette skal være bedre. Kan også brukes som små håndklær dette da!

- klipte opp ei vanlig voksen-dyne, sydde "laken" til og la det i vogna som en tynn madrass... softbagen er litt hard.

- Til kviser !!! Bruk en vattdott og litt utvanna vademekum og gni over ansiktet morgen og kveld. Fjerner jo sminke og urenheter + rensker opp... finner fort ut om du tåler det!

- Når man skal vaske stumpen eller skifte bleier på barn som står er det veldig lurt å kneppe en av skritt-knappene på bodyen over den ene skuldera.

- Nå kom jeg på en ting til, siden du snakker om alternativ til gaskluter. Jeg anbefaler flanell-bleier som gulpekluter og hodeunderlag for de som ikke vil bruke pute. De er nokså store, super-myke, suger bra mye opp og kan kokes. De ser akkurat ut som en stor klut eller et lite håndkle, og kjøpte de et sted som selger barnevogner.

- Mesoft kompresser ( Fåes kjøpt på apotekt) kan fukte de og putte de i brødposer,og vips så har man våtservietter tilå ha med seg på tur! Billig,bra og parfymefritt :)

- Link til utstyrsliste:)

http://www.babyshop.no/77_Utstyrsliste2003.pdf

- Link til artikkel om gullgrisens år som varer fra 18.februar 2008, og et år frem i tid:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1628457.ece

- Link til en kjempefin side hvor du kan se bilder og følge embryo/foster/baby uke for uke:

http://www.pregnancy.org/pregnancy/fetaldevelopment3.php

- kjøp bikkjebæsj-poser (sånne svarte) til å ha brukte bleier i! kjøp et par ruller, så har du en på stellebordet og en i stellebaggen på vogna.. :) lettvint og greit, og mye billigere enn bleibøtte! men husk å kjøp de med "håndtak".. lettere å knyte!

Hundeposene er kjempebillige, koster ca 10,- for 100 stk. selges i vanlig daglivareforretning, se i dyremathylla.. :-)

Slike svarte hundeposer koster ca 10 kr for en rull med 50 poser i.

Vær obs på at noen har håndtak (rema) mens andre ikke (kiwi).

Håndtakene gjør det oftere lettere å knytte, men holder ikke så tett som de man må sette knute på

- Apropos Mesoft kompresser: De kan jeg bare skamrose, og vi har brukt utallige pakker så lenge datteren min var spedbarn. Men uten noen dråper babyoil på servietten etter at de er fuktet så synes jeg ikke at de fungerer som våtservietter. Babyoil fungerer nemlig på samme måte som såpe, men man slipper å tenke på å skylle det bort.

Jeg må tilstå at jeg til nå har brukt ferdige våtservietter på tur og Mesoft hjemme (Har nemlig aldri orket å vaske bæsjen med klut - husk å putte brukte vaskeservietter inn i bleien før du pakker den sammen), men jeg har jo alltid hatt en bitteliten flaske med babyoil i stellebagen, så det med å fukte de ferdig og ha med i en pose var en kjempegod idé.

Mesoft blir litt dyrt (og litt små) i lengden. Vi gikk etter hvert over til Europris sine tørre vaskeservietter, som jeg synes er mye mykere og bedre å jobbe med enn f.eks Libero sine. Sikkert billigere også :-). Ellers så er det Coop Xtra (hvit pakke m/blå skrift) sine våtservietter som hadde færrest tilsetningsstoffer og ble anbefalt av Foreldre og Barn for ca 2 år siden.

- Noen får jo kjempe vondt når de bynner å amme i brystvortene, siden overgangen er så stor.

- Et tips eg har fått e å hardne brystvortene med en våt vaskeklut, slik at de ikke får sjokk når babyen begynner å suge på de:)

- Den dagen gutten vår blir født skal vi kjøpe lokalavisa og andre større aviser, og ta vare på. Så kan han senere i livet lese store og små nyheter om hva som skjedde den dagen han ble født. :)

- Første råd til de som e inne å snik på 3. trim,men som e kommet kortere. For dere andre e det kansje litt seint.

-Slike "Buff" luer/halser e genial å bruke rundt magen. Da kan man bruke vanlige gensere og bukser kjempelenge i svangerskapet, selv bruker eg de enda.

-Kompresjonsstrømper i svangerskapet,fra tidlig av. Hindrer slitne føtter på jobb og kan hindre vann i kroppen. Har vært helt avhengig av disse sjøl.

-Albueskjell til såre brystvorter. Da bader vortene i brystmelk og den gir legende effekt

-Om den nyfødte sliter med tett nese så drypp nesen med noen dråper brystmelk. Fikk rådet sist eg var på barsel. Jenta mi begynte å nyse av dette og da ble ho åpen i nesa.

-Til bleier kan man og kjøpe store,billige pakker med blanke fryse/brødposer.

-Om noen har fått babyer med mye flass/skorper i hodebunnen: Gjennomfukt over natta med eks olivenolje. Bruk en kam og løft dette bort v hjelp av kammen. Det kan komme tilbake å må gjentas,men ofte forsvinner det helt.

- Lurer på om de kan ha sånn tubestoff på gardinbutikker....Sambo bruker jo disse på hodet,noen har stramt stoff og andre e løsere. Eg har kunnet bruke de litt silkeaktige + en i bomull som han kjøpte i syden. Den har tøyd seg ut og han bruker sukke når han ser den på magen min.førr no e den altfor stor t han, å han va så gla i den....Tjihi..billig pris å betale førr å slippe å være stortjukk,hehe

Nån har fleecestoff i en ende,disse e førr trang,men de andre tynne buffene har eg kunna bruke...

- jeg har kjøpt et par singlets på HM (fra kl 49,-) og bare klippet av stroppene. Trekker dem ned over bukselinningen slik at de fungerer som en skjøt. Har derfor helt til nå kunnet bruke både buksene (m knappene åpne) og toppene jeg hadde fra før. Veldig bra løsning.

superfornøyd

- Jeg leste i en "hvor kjøpe klesmarkerings-lapper"-tråd tidligere på BIM et sted at det er kjekt å bruke en bit sportstape og skrive navnet på med sprittusj på plagg uten merkelapp (eller om det bare rett og slett står feil navn der :-). Det skulle visstnok tåle vask etter vask, men jeg har ikke rukket å teste det ennå. Men det skal helt klart testes!

- Grønn hverdag har testet stelleprodukter for babyer: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2754

- Fra nyfødte ca blir jo barna anbefalt å få tran. å det smaker jo ikke videre godt.og sølete å få inn med skje /kopp etc.

jeg brukte en flaskesmokk å lot ungen suge det inn. lite søl.

* kjøp en billig overmadrass (tynn og vattert) på jysk, koster ca 150 kr for sprinkelseng. Ha tisselaken under denne madrassen så slipper du at ungen blir klam av å ligge på plastikk. Det er ingen problemer å vaske denne madrassen, og den tørker relativt fort.

* kjøpte gasskluter med farget søm rundt på sparkjøp (IKKE PRINCESS- de holder ikke og er ikke så gode) i 2 forskjellige farger.

Så kan du bruke en farge i ansiktet og en i stumpen. på den måten så sparer du deg for mye vask. Bruker selv natusan baby oil bath (70 % olje) til daglig bleieskift og det er bare å skylle kluten litt i vannet så forsvinner all bæsj bort fra kluten og den kan ligge til neste bleieskift.

* kjøp vanlige laken, klipp dem i 3 og sy på kant så har du billige laken til ungen, samt at du får mange flere enn om du skal kjøpe en og en

* flanellsbleier som pute er nevnt tidliger, men disse får du kjøpt billig på sparkjøp (sparkjøp har også nettbutikk)

*Jysk har billige stellevesker -grå med disneymotiv på kr 249.

* Skal du bruke våtservietter så bruk Coop sine X-tra. De vasker like godt som natusan (som vasker best av alle) men er ikke så sterke som natusan sine. Samt at de er under halve prisen.

- Link til utstyrsliste:

http://www.ammetaka.no/Baby/utstyrslista/utstyrslista.php

- Amme innlegg, Amme bh, Tisselaken, Gulpekluter,Gassbleier, Dyne, Pute, Laken, Sengetøy og Baby Segemadrasser er KJEMPE billig på Spar Kjøp:) Og 3pk med tom&trine bodyer til gutt og jente til kunn 99kr.

- Link til tv2 hjelper deg sin side med tester av alt av baby stelleprodukter:)

http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/tester/klaerogutstyr/barn/article653866.ece

Kjempefin side som følger et par fra begynnelse til slutt i svangerskapet, en får all fakta om sammensmeltning-embryo-foster-baby, og til sist fødselen:) Anbefales!

http://www.pbs.org/wgbh/nova/miracle/program.html#

Link til nettsted hvor du kan bestille "barnevognskilt" hvis du vil ha det på vogna til knøttet ditt!

http://www.barnevognskilt.no/default.asp?wpi=HOME&langId=1

- I forhold til fødsel: Fikk tips om å legge på is på underlivet etter fødsel og behandle det som en idrettsskade slik at blodårer osv. trekker seg sammen og hevelsene blir mindre.

Har ikke konsultert helsepersonell vedr. dette tipset, men det hørtes jo egentlig lurt ut. Hun som anbefalte det var i allefall veldig fornøyd med det etter sine 3 fødsler.

- Etter fødsel vil jeg anbefale hånddusj når du tisser..eller at du har en mugge med vann.. Da unngår du svie..

Hvis du har blitt sydd etter fødselen, og har lang kjøretur hjem, er det supert å ha en badering å sitte på i bilen..

Jeg hadde gedigne bryster med min første, og brukte til tider gaskluter som ammeinnlegg. Husk å skifte ofte hvis du bruker f.eks Natusan sine innlegg, da de setter seg godt fast hvis de når å "tørke" på puppen..

"Ammetopp/genser": Vanlig topp/genser, og heller ha en singlett under.

Jeg bruker også hundeposene som bleieposer, og de er utmerket.

Morsmelk er ypperlig som øyedråper/nesedråper på den nyfødte.

Jeg var plaget med såre sting etter fødselen, og begynte å få betennelse i sårene. Kjøpte da en Grønnsåpe på Apoteket, og satte rompa i vannbøtte noen minutter hver dag i 1 uke, og betennelsen forsvant..

"Barnevakten-stol" fra Fisher Price anbefales på det sterkeste å invistere i.. Hvertfall her i gården..:)

- Den vanlige zink salva fra Natusan tar det lang tid før tørker- og jeg syns den er klinete og ekkel i konsistensen. Jeg fikk i barselgave, av en venninne en annen lik salve som inneholder calendula. Den er kjøpt i helsekostforretning, og er litt mer "oljete", det gjør den mye drøyere i bruk, man får ikke de hvite merkene som zinksalva gir, og jeg syns denne har vært ekstremt bra! Nå husker jeg ikke hva den heter, men det er en hvit tube med gul og rød tekst, og selve innholdet er en slags gul olje.

Kjøper du Pampers bleier, så koster disse 20 kr på Rema (og ofte inntil 3 ganger så mye andre steder) pr pakke.

Samme med Always ultra Plus bind- de koster 10 kr pakka la jeg merke til sist vi var og handlet!

- Jeg har fått arvet noen klær, og deriblant noen bodyer i str. nyfødt som var av "omslagstype". De har knapper på siden av magen, slik at de kan brettes helt ut, babyen legges oppå, og knepper igjen. Fikk tips om at de var geniale i starten, spesielt for 1. gangs mammaer (og pappaer) med liten erfaring med babyer, så man slipper å ta klærne over hodet på babyen :-).

- Innotyol - det er en sink salve man får kjøpt på apoteket. Den inneholder tjære - som gjør at den er super god på sår hud i rompa. Man trenger ikke bruke denne hele tiden - men er et must å ha når rumpa blir sår.

For å få vasket stumpen ren etter at man har brukt den må man bruke olje....

Må ha den - bare må ha den:-)

- ASAN intimservietter!!!!! Det skal jeg ha med meg i lomma når jeg reiser til sykehuset.... Med første mann så måtte jeg sååååå på do når vi kom dit, og da husker jeg at jeg tenkte...: Skulle hatt ASAN intimservietter nå... Få "vasket" seg litt før gud og hvermann skal ned der å kikke....

- Har barnet veldig sår rompe fikk jeg råd på sykehuset om å kjøpe jordnøttolje og kompresser på apoteket. Brukes til å vaske med i stedenfor klut og våtservietter i de verste dagene.

Ellers har jeg aldri brukt våtservietter uten å vaske over etterpå med vann og klut. Man kan faktisk fjerne oljemaling fra hender med babyvåtservietter, så man kan undre seg over hva de egentlig inneholder....

Ellers vil jeg anbefale og gå til innkjøp av en flaske medisinsk grønnsåpe (fås på apoteket) Supert å fylle litt vann i badekaret og sette seg i dersom man er sydd etter fødselen. Forhindrer infeksjoner, og virker veldig lindrende..

- Jeg anbefaler ammeinnlegg fra Chicco, ble så sår av Natusan sine!!

Chicco har anti stick på innsiden og sånn geleinnmat som i bleier så de føles alltid tørre!

- Ammetopper er dyrt, hadde heller singlet under genseren, dro genser opp og singlet ned, sånn at puppen stakk ut i midten. Diskret og enkelt! En cardigan etc fungerer også til å skjerme.

- Man blør veldig mye etter fødsel, mye mer enn jeg ante! Lurt med mørk bukse på barsel, ulekkert med blodflekker i rompa når man får besøk!

- På Kappahl har de ammebh med spiler (for dem som ønsker det) som er gode å ha på og gir god støtte til halve prisen fra mange andre steder. Tror de kostet 150,- eller noe.

- Jeg hadde stor bruk for min avent håndpumpe.

Det gjorde at jeg kunne bruke den tida jeg trengte i stallen uten å bekymre meg for å komme hjem til neste måltid!

Ingen problem med amming selv om babyen fikk flaske av pappan når jeg var borte.

Ga melk til barselsavdelinga på sykehuset også. Det finnes poser du fester på pumpa også er det bare å ta av posen og fryse den etterpå. :) smart

- har fått tips av jordmor og legge en varm klut nedentil under pressriene. dette utvider blodårene og det strømmer mer blod til. dette hindrer revning

-Jeg har hatt problemer med store melkelekkasjer i de første månedene. Ingen ammeinnlegg, oppsamlingskopper eller klemming på brystvorte har hjulpet. Jeg fant til slutt ut at nyfødtbleier klipt i to var det eneste som fungerte. Ingen lekkasje, varme og "tørre". Spart meg for mye frustasjon. Dessuten får man jo kjempestore pupper hvis det skulle være et ønske :-)

- Som sommerdyne til voksiposen har jeg kjøpt en billig, tynn sommerdyne på Jysk (ca 100,-), tegnet av formen til vintervoksidyna, klipt rundt og sydd etterpå. Som knytebånd har jeg kjøpt flere meter skolisse, klippet til og sydd på.

- Da jenta mi hadde sår stump fikk jeg tips om å bruke potetmel isteden for zinkkrem eller andre dyre kremer. Funka som bare det. Potetmelet sugde opp fuktigheten og dagen etter var stumpen helt uten sår.

- Hvis man trenger morsmelkserstatning så er det mye billigere å kjøpe den i danmark og kanskje i sverige. Hvis man er noen av disse stedene lønner det seg ihvertfall å kjøpe det med +annen barnemat, det er mye billigere, eller få noen til å kjøpe det med.

- Mens vi er inne på Sverige; vi kjøpte en stor Husholdningsost (89 kr for 2 kg) og kjørte den gjennom rasperen i kjøkkenmaskinen. Fordelte osten i poser som vi la i fryseren. Da har vi ferdig raspet ost enkelt og greit til pizza, pai og gratenger. Ikke minst billig!

- Det er jo viktig å ha egne kluter til barnas munn og hender i forbindelse med spisesituasjon. (Altså ikke bruke kjøkkenklut som har vært i kontakt med oppvaskmiddel - Det er jo både uhygienisk og tøft for den fine huden til de søte små) Men disse kluter blir veldig fort ikke så hvite lenger grunnet uregjerlige flekker fra mat som banan, kanel osv osv, blir som nye når du koker klutene i noen minutter i en stålkjele (ikke aluminium - den blir stygg) med vann og blenda hvit sensitive. Dette er både raskere, mer effektivt og mer energiøkonomisk enn å kjøre kokeprogrammet i vaskemaskina. (gjør dette nokså sjelden da....)

-For dere med symaskin: kjøp billig stoff i bomull eller flanell og sy sengsett selv. Sy på et par apllikasjoner, selv har jeg brukt to rosa hjerte halvveis oppå hverandre, og lagd knytebånd av rosa silkebånd. Dette er ikke vanskelig, men vanskelig å forklare hvordan man gjør det. Stoffet har jeg kjøpt på IKEA til 19,- per meter og litt restestoff av en genser funker til applikasjon... Prisen blir da ca 50 kr... og tiden frem til fødsel går litt fortere? ;-)

- Mitt tips er å klippe opp gamle t-skjorter til kluter - de blir supermyke, tåler vask etter vask og rakner ikke i kanten slik man skulle tro.

- Til de som har 3-hjuls vogn anbefaler jeg myggnett til tvillingvogn (når insektsesongen begynner da...) - det koster ikke så mye mer enn vanlig myggnett og dekker mye bedre.

- Jeg fikk et tips fra ei venninne om å bruke strømpebukser feil vei eller evt mannen min sine stilongser feil vei for å få plass til magen... Litt morsomt tips da. Har prøvd med stilongs på skitur, og den satt bra over magen uten å stramme :-)

- Jeg er førstegangs, men kom på en lur ting jeg utviklet her inne helt i begynnelsen av svangerskapet. Jeg føler at som førstegangs er det veeeeldig mye å holde styr på, veldig mye tips og triks og huske på og veldig mye som skal handles inn. Samtidig blir jeg bare mer og mer distre for hver dag som går i svangerskapet! :)))

Løsningen for meg ble å kjøpe en liten notisbok jeg alltid kunne ha i vesken min, sammen med en kulepenn.. På begynnelsen av boken lagde jeg lister for ting jeg skulle handle inn i løpet av tiden som kom. Eks: "Stelleprodukter" , "Babyklær" , "Utstyr" og "Ting til meg".

Ettersom jeg surfet rundt her inne og leste utstyrslister og tips fra flergangsfødende og lærte meg hva som var best og bra osv, fylte jeg ut listene mine.

Så snudde jeg boken opp ned og bak frem og lagde "å-gjøre-lister" i den andre enden. Eks:

"Hva jeg måtte huske på-liste" med frister, papirer som skulle leveres, ting jeg måtte bestille osv.

"Sykehusbagen-liste" med hva som skulle pakkes i bagen.

"Stelleveske-liste" med lure ting å pakke med seg i stellevesken

"Etter fødselen-liste" med lure tips til etter fødsel for både mor og baby.

Ettersom jeg alltid har vesken min med meg, ble det en enkel sak og krysse av for ting jeg hadde gjort eller kjøpt. På denne måten har jeg hele tiden hodt full kontroll over hva jeg har igjen å kjøpe og hva jeg har igjen å gjøre før babyen kommer, samtidig som ikke jeg glemmer alle de fine tipsene jeg får her inne.

- hvis du skal ha lammeskinn til babyen din, fikk jeg anbefalt da jeg skulle ha gutten vår, at mor "ligger det inn" i et par uker før fødselen, på den måten lukter det godt av mamma hele tiden! hadde det klart i bagen jeg skulle ha med i sykehuset, så jordmor la det i sengen til den lille. fikk masse skryt av personalet på sykehuset for dette. så blir det jo så mykt og deilig for den lille!

- Stelletips; kjøp inn Weleda baby oil med Calendula (fås kjøpt i Helsekost forretning eller hos Helios) og pads i en matbutikk, ta litt olje på padsen og vask ved stelling når det kun er tissebleier. Dette gjør at du kapsler inn det våte, og bebisen blir ikke sår. Vi gjorde dette hele det første året, og datteren vår var aldri sår. Etter at hun begynte i barnehagen ble ikke dette fulgt opp, og hun hadde noen småprikker innimellom, disse ble borte med en gang vi brukte Weleda stellekrem med Calendula. Ved bæsjebleier skyllet vi alltid i vasken, og brukte Weleda såpestykke med Calendula. Weleda produktene er helt supre, og vi har aldri trengt noe mer enn de tre produktene. Oljen brukte vi også i badevannet. Anbefaler Tummy Tub på det varmeste. De små bebisene elsker å bevege seg i bøtten, og de får vann over hele kroppen og slipper å legge hodet og kroppen bakover. Fikk tips på sykehuset om å ikke bade mer enn en gang i uken, for de trenger ikke mer når de er små, det bare tørrer ut huden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...