Gå til innhold

Noen som vet om det går an å montere Isofix på biler der dette ikke er standard?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke lov, ihvertfall! Da må det jo sveises på rammen, i så tilfelle, og det blir jo ikke 100% sikkert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en base som heter Easyfix tror jeg, den kan brukes både med isofix fester og med vanlig 3 bilbelte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått montert isofix fester i bilen vår. Dette ble gjort hos bilforhandleren. Så har vi kjøpt maxi cosi sete og base til dette. Denne basen fester vi direkte i festene vi har fått montert i bilen. Så klikker vi setet i basen når vi skal kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at noen svarer uten at de vet..?? hihihi

 

Det er flere måter å montere inn en Maxi Cosi på i bilen;

 

* Man kan sette fast stolen direkte i bilbeltet

* Man kan bruke Isofix festet i bøyler "inni" setet (vanlig prosedyre på nye biler)

* Man kan feste Isofix eller Easyfix med bilbelet

 

Eller som Mi tesoro, montere Isofixfeste. Denne var ikke jeg klar over, men om verksted gjør dette, så er jo alle muligheter åpne! :-)

 

Uansett kan man jo feste basen med belte, så det er ikke noe problem :-)

 

Lykke til, og kjør forsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått bilverkstedet til å sette inn isofix fester i vår bil, kostet 1200,-

Så nå er det bare å sette inn basen og klikke på sete:):)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betyr det at dersom det skal væra vits med base så må du ha isofix. Kva er isofix og korleis kan eg finna ut om det er det i min bil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, som jeg skrev, så kan både Isofix og Easyfix-basen festes med bilbeltet. Da fester du basen en gang, og kan klikke bilsetet inn og ut som vanlig. Uten da å røre beltet.

 

Om du har Isofix, kan du finne ut ved å lete etter metallhemper mellom setet og ryggen på setene. Det er en ganske ny standard, jeg tror ikke de startet med det før 2005, men fra i år skal det være i alle biler som blir produsert.

 

Ut og let :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det trolig forskjell på bilprodusentene, for da jeg spurte toyota om mulighet for å montere isofix i bilen fikk jeg beskjed om at dette måtte gjøres på fabrikken, altså at det ikke var mulig å få ettermontert dette i Norge i det hele tatt.

 

Har også fått vite av forhandlere at det kan være litt forskjell på avstanden på festepunktene, og at hvilket sete du velger (eller strengt tatt base) derfor er avhengig av dette. (Slik at dersom dere har flere biler eller dere skal ha med sete og base i andre biler, så er det ikke sikkert at det passer). Jeg vet ikke om dette stemmer, ettersom vi ikke kunne få isofix har jeg slått det fra meg.

 

Selv har jeg kjøpt maxi cosi cabriofix med easybase. Det ser ut til å stå stødig det (testene som har vært gjort har vel bare vært med isofix, men verken jeg eller noen jeg kjenner har isofix i bilen sin, så da antar jeg at det ikke er nødvendig å ha isofix-base for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Easy og Iso kan festes med beltet, så det er bare å kjøpe det man kommer over til best pris :-)

Hender noen har kampanjer på den ene men ikke den andre..

 

Verste jeg har vært borti er Barnesikringen i Trondheim. De selger kun Easy, og påstår at Iso ikke finnes ennå.. Når jeg sa at det i testen var med Iso, sa de at det var laget et eksemplar til testen... YEAH RIGHT!!! Og det var min siste tur i den butikken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Så mange som svarer uten å vite! Hvor mye det koster å ettermotere isofix avhenger helt at hvilken bil du har. Noen kan være rimlige mens noen veldig dyre. Ring verksted eller bilforhandler. Kan også koste froskjellig fra verksted til verksted, spør om prisforslag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ut det innlegget først. Tror jeg misforsto spm ditt ja :P 

 

Selv ville jeg ikke tatt sjansen på å sveise i ettertid, men høre med merkeverkstedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ettermontert i Volvoen vår. Var 0 stress. Kosta litt over 700,- for feste på begge sidene, lå klart for montering under setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 år senere...

Går fint an å ettermontere isofix på bil som ikke har det, hadde en Ford Focus 2008 modell, kjøpte isofixen på Ford, betalte rundt 170,- og monterte selv. Var bare 2 skruer p skru fast.

Værtr på kontrol på biltilsynet og fant ingen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gammel tråd, men om noen skulle lure så skal det gå an å ettermontere isofix på alle biler kjøpt ny i Norge fra 2006. Sikkert mulig på noen merker/modeller eldre enn dette og, isofix var jo i bruk lenge før 2006, men tar tid å få nye ting som standardutstyr på alle biler.

Anonymkode: d4806...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...