Gå til innhold

Går dere til jormor, lege eller begge deler?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er litt forvirret om jeg skal gå bare til jordmor for svangerskapskontrollene mine, til lege eller kombinere dem med annenhvert besøk! Hva gjør dere? Jordmora sa at hun gjerne ville ha meg inn hver gang, men at jeg måtte bestemme selv.. Men i de fleste bøker står det at man burde ta en tur til legen også.. Hm, svært forvirret på dette tidspunkt;)

Fortsetter under...

Var til første kontroll hos lege. Han ville ha meg tilbake etter UL for å diskutere blodprøvesvar o.l., men anbefalte å ta resten av kontrollene hos jordmor, siden hun ofte har bedre tid osv.

Så jeg kommer til å gå for det.

Skal på infotime hos jordmor sammen med en gruppe 14 februar, så regner med jeg vet mer etter det =)

I forrige svangerskapet jeg gikk vekslevis til lege og jordmor.Denne gangen vet ikke...Fastlegen min er permitert fram til oktober, så jeg har ikke lyst å gå hver gang til forskjellige vikarer.Skal til jordmor i neste uke, så hvis jeg liker ho,så skal bare gå til jodmor denne gangen.

Første time er vanlig å ta hos legen, siden det skal fylles ut skjema og tas endel blodprøver. Ellers er det helt ok å gå bare til jordmor, om du ikke har noen komplikasjoner eller bekymrer deg for noe medisinsk.

Jeg har bare vært en gang hos lege så langt. Men resten skal bli hos jordmor. Jeg er glad for å slippe å sitte blandt de syke på venteverelse, og å slippe atmosfæren som er på et legekontor. Mye hyggeligere å være på helsestasjonen synes jeg.

Jeg har vært hos legen til nå. Skal for andre gang til uken. Er litt usikker på om jeg ønsker å gå til jordmor eller ikke. En venninne av meg var det i ca uke 22 (det var ivertfall etter ul). Hun satt der i en time og fikk beskjed om hva hun kunne spise og ikke spise, hvilket forhold hadde hun til alkohol og tobakk? osv. Det var ikke akkurat noe nødvendig informasjon for en oppegående jente som var såpass langt på vei. Jeg er dessuten veldig fornøyd med legen min, og legekontoret har sene åpningstider og sentral beliggenhet. jeg er ikke så veldig glad for å gå til unødvendige konsultasjoner i arbeidstiden. Kanskje det kan være ok med en time hos jordmor før fødselen? Ellers finner jeg de fleste svarene på mine spm på nettet.

Annonse

Legen min har en vikar i noen mnd, og han viker ikke så erfaren med gravide.. glad jeg har lest en god del her inne, for jeg må jo spørre han om alt mulig.

Han sa også min vanlige lege pleier å sende sine gravide pasienter til jordmor. så da var det ikke noe vanskelig valg for meg.

Neste er UL 13 mars, så jordmor 16 april.

Jeg spurte om jeg skulle tilbake til han noen gang.. da svarte han : tja, jeg kunne jo kanskje ta en av kontrollene der etterhvert...

Eh.... tror jeg går til jordmor i første omgang og fohører meg hos henne...

Kusinen min jobber på sykehus og hun sa at det er mange leger som sender de gravide til jordmor og at de derfor har lite erfaring med gravide... (ond sirkel på en måte).

Siden dette er mitt 1. svangerskap vil jeg gå et sted jeg får oppfølging og informasjon... kanskje lettere i neste...

Jeg går bare til lege. Greit å forholde seg til en person syns jeg. Jeg var hos jordmor en gang forrige graviditet og det var greit nok det. Heldigvis velger man selv. Legen jeg har er kjempeflink, effektiv og snill. Ikke noe dikkedarier og det setter jeg pris på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...