Gå til innhold

Hva er vanlig samvær for baby 6 mnd....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått ordnet avtale med 1x pr. uke til gutten er 6 mnd. (Han er nå 2, 5 mnd.)-Dette fordi faren har presset meg langt over mine grenser, og med det ødlagt veldig for seg selv.... Heldigvis så han alvoret etter en del mekling...

Men...jeg har allerede begynnt å grue meg til han skal ha mere samvær...... *SUKK*,,,, Hva er vanlig? Han skal ikke ha noe overnatting så tidlig.... Hvordan ha du/dere gjordt det?

Skrevet

På den tida hadde han samvær annenhver lørdag til søndag+ 1-2 ettermiddager i uka.

Ville ikke latt det gå mer enn 1 uke mellom hvert samvær, for de små glemmer fort. Så en gang per uke høres jo greit ut det da :)

Skrevet

Vår datter har vært med faren jevnt over anna hver uke fra onsdag til søndag fra hun var 6-7 måneder. Hadde hele tiden jevnlig kontakt, siden vi var venner. Vi har i dag en datter på 2 år som trives like godt hos begge to, og gleder seg både til å dra til pappa og hjem igjen.

Hvis det går lenge mellom hver gang, spesielt i den alderen der barn begynner å bli skeptisk (7-8 måneders alderen) så kan det bli vanskelig for deg om barnet gråter og ikke vil til pappa. Da er det bedre å ha det litt oftere og litt kortere. Skjønner godt at du gruer deg, men husk at det kommer barnet tilgode at dere klarer å samarbeide og finne de beste løsningene for alle tre.

Skrevet

Min sønn er 10 mnd gammel, og jeg kunne ALDRI ha sendt han til pappa`n sin!

Det synes jeg rett og slett ikke han er gammel nok til.

Når pappa`n og mini skal ha samvær er vi sammen alle tre.

Etter noen dager kan gutta få trille seg en tur alene, eller jeg kan dra ut en tur.

Jeg kommer ikke til å la mini ligge over hos pappa`n sin før han er minst to år gammel, men pappa`n er hjertelig velkommen til å ligge over hos oss når han måtte ønske det.

Når mini blir litt større kan jeg dra bort mens guttene er hjemme alene en natt eller to, men da skal det være i mitt hus- barnets trygge omgivelser.

Mulig at jeg er litt "hysterisk", men jeg synes ikke noe om at så små barn skal ligge over hos andre folk uten mamma`n sin. Heldigvis er jeg og pappa`n enige om at det beste for barnet er å være der det føler seg trygt.

Hvordan er forholdet mellom deg og barnefaren?

Kunne dere ha klart å vært sammen alle tre under samvær?

Skrevet

Forholdet er ikke noe særlig nei... Vi var sammen i en knapp mnd. å da jeg gjorde det slutt var jeg "drittlei" han.... Så etter det har jeg egentlig hatt han "opp i halsen".... Gruer meg til hver gang jeg må se ham... Så ikke noe veldig aktuellt att vi skal ha samvær sammen nei... Må ha det de første gangene nå , har jeg fått beskjed om på Fam.vernkontoret.... Når det blir mere enn en time han skal ha ham blir jeg stressa.... Men forhåpentligvis har forholdet våres endret seg innen desse tre mnd. ...slik at jeg kanskje kan orke å ha far hjemme hos oss... dette fungerer ikke nå, desverre... Får helt vondt av å levere min 2,5 mnd. gamle baby til faren å reise igjen.... Ville jo helst de skulle vært hjemme hos oss i rygge omgivelser.......*SUKK*

Skrevet

Jeg har og hadde faren oppi halsen så her var det heller ikke aktuelt med samvær alle tre. Syns det var vondt å levere fra meg snuppa de første gangene men man blir vant med det.

Skrevet

her er det samvær ca en gang i uken.. eg ammer gutten min så overnatting og lignende er ikke aktuelt for øyeblikket... men begynner på skolen igjen til høsten så da blir det mer.. men ang overnatting osv så må det bli en gradvis tilvenning... både for meg, pappan og gutten:)

Skrevet

Min sønn er 6 mnd nå, og vi var til mekling ang. samvær sist uke. Ettersom jeg ammer og gutten er for liten enda, blir det ikke aktuelt med noe overnatting før han er fra 1-1/2 år, noe vi alle var enige i inkl.mekler. Han skal komme hit til oss å tilbringe timebasis, hver lør fra 9-14 og søn fra 11-17, og hver ons fra 16.30-22 (her får han ikke mye tid før gutten legger seg men jeg får tatt meg ut hvis jeg ønsker det). Vi må samarbeide for gutten sin del. Og jeg skal også få ham til å være barnevakt 1-2 helgekvelder pr.mnd, noe jeg syns var herlig. Som flere her har sagt, har gutten bare 2 ukers hukommelse, så jeg presser stadig på at han skal se ham oftere, ikke for min del, men for guttens. Jeg syns det er veldig viktig, så han ikke blir redd eller uttrygg etterhvert som han vokser og en dag skal overnatte og være hos far annenhver hele helger. Vi er fornøyd med dette. Men vi kan også være fleksible. Det er viktig å prøve å strekke seg litt ekstra for barnets skyld, selv om du er bitter på ham. Dette trer i kraft når seperasjonspapirer er mottatt.

Skrevet

så megling er tingen altså;) men kan pappan ta med seg barnet til seg og farte rundt som han vil da i de timene?

Skrevet

Når en er gift og har barn under 16 år må dere til mekling ang omsorgsretten for barnet/barna. I vårt tilfelle byttlåner vi bil ettersom han har 2-seters firmabil og jeg har overtatt stasjonvogna med bilsete. Det er helt i orden at han får dra ut på besøk til farmor og tante og onkel til gutten, de må jo også få lov til å se barnebarne. Her har vi nettop begynt med det, jeg trodde det sku være vanskeligere, men de var kun borte 2-3 timer og jeg fikk gjort unna mye husarbeid. Og det gikk helt fint. Men aldri lenge hvis de skal ut på kjøretur. Vi må alltid snakke sammen og ha en dialog. Jeg må stole på far, og vi er jo venner i vårt tilfelle.

Skrevet

Nå må man til mekling uanset gift elr ugift så lenge man har vært samboere å har barn under 18 år..

Skrevet

vi har ikke vært samboere, men regner med det blir megling etterhvert uansett pga pappan vil ha barnet mer enn det eg vil...:(

Det vil si at han vil ha delt omsorg, noe som eg ikke mener er noe særlig når guttungen er så liten...

Skrevet

Hvis ungen er så liten, blir det ikke aktuelt med delt omsorg, vet ikke om du ammer, da er det ihvertfall helt uaktuelt. Det er ikke til barnets beste å måtte bo like mye hos begge når det er så lite, viktig med trygghet og stabilitet. Vi skulle snakkes senere om å endre avtalen når barnet ble eldre. Så nå ble det timebasis, så får vi komme tilbake til mer samvær etterhvert. Du kan jo si det til mekler. Alltid så vanskelig når det er snakk om en baby. Blir lettere når barnet blir eldre.

Skrevet

Delt omsorg skjer jo aldri dersom du ikke er enig i det melkemor.

Jeg hadde aldri gått med på delt omsorg med mindre barnet var så stort at det ytret ønske om det selv. Jeg er i den tro at barnet har det best med ett hjem, men at det kan være hos far så mye det vil, også utenom vanlig samvær dersom barnet ønsker det.

Men en uke her og en uke der tror jeg ikke er det beste for alle barn. Kan hende det funker for noen når f.eks mor og far har bodd sammen i mange år å barna er vokst opp med begge to osv.

Skrevet

en psykolog skrev i bam at barn ikke skal være borte fra moren sin lenger en det var måneder gamelt.

det betyr at en baby på 3 måneder ikke skal være borte fra moren lenger en 3 timer.

fra 4 måneder aldren så kunne du dobble timene.

men barnepasset skulle skje hjemme hos barnet.

dette fordi små barn er utrolig knyttet til mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...