timich Skrevet 23. januar 2007 #1 Skrevet 23. januar 2007 Dere som er i uke 15, eller over det, hvor høyt står/stod livmoren deres i uke 15? (altså kanten, fundus). Jeg ligger omtrent ved navlen, eller litt over, og føler kanskje at det er litt vel høyt? Lurer på om jeg kan ha feil termin...(eller tvillinger, hehe) Men jeg har jo også hørt at det er store variasjoner, derfor lurer jeg på andres erfaringer? Jeg må kanskje legge til at jeg har noen kilo for mye (omtrent 15...), så det er kanskje en faktor som gjør at jeg ikke klarer å måle helt nøyaktig?
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 jeg har også noen kilo for mye,men det legger seg alltid på magen :-( men er 16 uker imårra,tror i kjenne livmoren ved navlen.hardere rett under navlen enn over
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Du kan sjå gjennomsnittet her i alle vekene (men på babyverden reknar dei ikkje veker som her, så viss du feks. er 14+3 er du i veke 14 iflg babyverden) http://www.babyverden.no/templates/Article____380.aspx Eg har høg livmor, men ikkje tvillingar og ikkje lengre på veg enn eg trudde. Men jordmora påpekte at eg har høg livmor, og mage som viser godt. Har ikkje tatt SF-mål enno. Men eg synes det virka ganske høgt å ha livmora heilt opp til navlen i veke 15.
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Jeg er 16+2 og kanten min går et stykke under navlen! Jeg synes selv den har vokst litt lite i det siste, så jeg skal spørre legen på kontroll på torsdag, men for 14-dager siden var jeg på kontroll, og da så alt helt fint ut! Da var jeg 14+4 og kanten på livmora var ca midt mellom navlen og skambenet. Så hvis din er over navlen vil jeg tro det er flere, eller du har kommet lengre!
junijente_med_3søte Skrevet 23. januar 2007 #5 Skrevet 23. januar 2007 Hei Jeg er 16 uker og livmoren kjennes midt mellom symfyse og navle..
Gjest Skrevet 23. januar 2007 #6 Skrevet 23. januar 2007 å så fint å høre noen som er lik meg! da er kanskje ikke livmora mi så treg allikevel!
zzzzz-frøken Skrevet 23. januar 2007 #7 Skrevet 23. januar 2007 Jeg er 16+0 i dag og klarer ikke å kjenne livmoren tror jeg (har ikke prøvd så mye heller da). Men i forrige uke da jeg var akkurat 15 uker på vei var jeg hos legen og hun kjnet på livmmoren og tok symfys-fundusmål (= avstanden mellom skambenet og toppen av livmoren). Den var vel omkring 14-15 cm som er gjennomsnitt for 15 uker. Menda stoppet altså livmorskanten omtrent midt mellom skamben og navle. Dersom livmorskanten din stopper ved navlen er det som noen andre har skrevet to muligheter: du er lenger på vei elelr har tvillinger. Et tredje altrenativ er at det du tror er livmorskanten ikke er det likevel. Krever litt trening og kunnskap for å klare å kjenne hva som er hva der inne Når var du hos lege/jordmor som kjente på livmoren din sist og hva sa h*n?
timich Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 23. januar 2007 Jeg var hos jordmor den 2.januar, og da sa hun bare at jeg kjentes større ut enn det som var vanlig når man var kommet så langt... Hun målte ikke SF-mål med målebånd, sikkert fordi jeg ikke var kommet så langt at det skulle registreres ennå, men hun sa det bare... Så nå går jeg selvsagt og tenker på dette og kjenner og kjenner. Jeg er rimelig sikker på at det er livmorskanten jeg kjenner, dette er min fjerde graviditet, så jeg føler at jeg klarer å kjenne det nå. Og så skal jeg jo ikke til jordmor igjen før 7.februar...Arg! Så lenge til altså... Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet...
zzzzz-frøken Skrevet 23. januar 2007 #9 Skrevet 23. januar 2007 Ja skjønner at du blir utålmodig! Men siden du er nokså sikker på at det du kjenner er livsmorskanten, kan du ikke prøve å ta SF-målet selv? Ble jo litt nysgjerrig jeg nå Så kan du se hvordan hva målet du kommer frem til ligger an i fht SF-kurven på helsekortet (litt sånn hobby-jordmorsaktivitet mens du venter på neste time
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 23. januar 2007 #10 Skrevet 23. januar 2007 har det også sånn.men hvor begynner skambenet??vis i ska måle selv??e det der men tar keisersnitt ca???
zzzzz-frøken Skrevet 23. januar 2007 #11 Skrevet 23. januar 2007 Har virkelig ikke noe nøyaktig kunnskap om dette, men tror det er der venusberget slutter - altså omtrent der håret slutter å gro (kommer selvsagt nn på hva slags hårvekst du har da Har bare vært "borti" dette selv i forbindelse med legebesøket i forrige uke jeg.
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 23. januar 2007 #12 Skrevet 23. januar 2007 oki..tror i fikk det til...tror i da..hehe..var ca 15,5 ca,tror i får vente te neste uke hos jordmora..ho får det nok til bedre :-)
zzzzz-frøken Skrevet 23. januar 2007 #13 Skrevet 23. januar 2007 Ja det høres ikke så gæærnt ut med 15,5 Du kan jo prøve hjemme rett før jordmor besøket i neste uke og så kan du jo sammenligne med "fasiten" når hun har målt
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 23. januar 2007 #14 Skrevet 23. januar 2007 tenkte i sku gjøre det :-) :-)
prinsen kom 12.07.07 Skrevet 23. januar 2007 #15 Skrevet 23. januar 2007 hei er å i uk e15 å klare nu ikke kjenne nå¨.. av åtil trur æ at det e litt hardere nån cm under navelen... men stortsett like mykt over alt.. har vel alt for mange kg fra før på magen å tenke vel at det må væare grunn...fint å se at flere e litt usikker...
MathildeC Skrevet 23. januar 2007 #16 Skrevet 23. januar 2007 Da jeg var hos jordmor for noen uker siden sa hun jeg hadde stor livmor, til like under navlen (var da uke 13). Så jeg også har stor livmor.. Men venter ikke tvillinger. Lurer på om det er derfor jeg ikke har noen søt gravid-mage men en heller jevnt over stor mage..... Ser ikke gravid ut, bare mye fetere..
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 23. januar 2007 #17 Skrevet 23. januar 2007 sonia,sånn e det med meg å+at i har litt ekstra spekk på magen.hehe...føle å syns ikkje i ser gravid ut..hehe...menmen...ikkje bare i som har det sånn sikkert,men av og til føles det slik,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå