Gå til innhold

Snuppa sover ikke rundt lenger...hvordan begynner man med grøt ol. hun er 4 mnd

Anbefalte innlegg

Hun har sovet fra kl 12 på kvelden til 09.30 hver eneste dag i 4 mnd...men nå har hun begynt å våkne flere ganger om nettene igjen for hun er sulten, helsesøster sier hun legger godt på seg og at jeg ik skal begynne enda...men har lyst å begynne jeg, er helt ødelagt hele dagene nå pga dette...hvordan starter jg m mat????

Fortsetter under...

sånn var det her og. da sønnen min var nesten 4 mnd begynte han å våkne flere ganger på natta.

jeg begynte å gi han litt grøt(begynte med mais vi da ) på kvelden. bare noen sjeer til å begynne med også økte jeg litt for hver kveld.

etter ca en uke var vi oppe i en liten posjon. etter det sov han faktisk mye bedre..

Støtter hs på dette. Det er dessverre ikke sånn at alle babyer sover bedre om natta ved introduksjon av fast føde. Hun har nok bare en økeperiode, som er nødvendig for melkeproduksjonen din. De har små mager vet du, og ikke plass til så mye av gangen, derfor er det bedre med hyppige måltider for dem av og til.

Vet det ikke er det svaret du ønsket.

Bare halvparten av alle barn sover bedre om natta, forresten. Og for mange blir det verre. Hvis du leter litt, finner du mange innlegg fra de som har gitt grøt og fått grinete og vanskelige babyer på natta.

Vi hadde det også som deg, hun hadde kjempefint søvnmønster, og vi var så stolte av oss sekv som klarte å være strukturerte foreldre. Hun våknet kanskje en gang om natten for mat av og til, men stort sett sov hun fra vi la oss, ca halv tolv til åtte-halv ni.

Jeg prøvde å gi henne grøt fra fire mnd, for da begynte hun å våkne flere ganger om natten, og hs her sa at jeg ogdt kunne gi grøt, selv om hun la godt på seg. (Gammeldags hs her i bedehusland...!)

Og det rådet angrer jeg på at jeg fulgte!

Jeg gav henne en liten smak av Demeter risgrøt med maltekstrakt de første dagene, så prøvde jeg å øke til større og større porsjon. Merket ingen forskjell på søvnen, hun våknet fremdeles like mange ganger. Det var nå det første. For det andre syntes hun ikke det var noe gøy med grøt etter den første uken med små smaksprøver, og hun nektet å spise grøt. Det har hun gjort helt til nå nylig, og nå er hun snart ti mnd. Jeg har også hatt store problemer med å få henne til å spise annen mat også, hun fikk tydeligvis "avsmak" av at jeg prøvde å gi henne grøt så tidlig.

Nå spiser hun ett og et halvt måltid med fast føde, resten av døgnet er det bare pupp-pupp-pupp, men hun våkner stort sett bare en til to ganger om natten.

Så mitt råd til deg er: Kan godt hende ditt barn vil sove bedre på natten med grøt i magen, kan hende ikke...Men ikke risikér at barnet ditt blir matlei slik at du får problemer med å mate henne senere!

Synes det er dustete og egoistisk å si at du blir helt ødelagt på dagtid av å gi mat om natten, herregud, alle må da det! Du er bygget for det, mamma! Kroppen din lærer seg å utnytte maksimalt de få timene du får av søvn, og i tillegg kan du sove samtidig som babyen sover på dagtid.

Det hører med spedbarnstiden å være så trøtt at man ikke vet hvor man skal gjøre av seg, du har lov til det, du er nybakt mamma. Denne tilstanden kan vare til barna er over året også, så bare hold ut!

Den trygge spedbarnstiden er først og fremst for barnet ditt, ikke for deg, dessverre. (Selvfølgelig er den for deg også, men du skjønner hva jeg mener?) Dette er foreldreprøven!

Jeg har fått skikkelig vond leddgikt etter fødselen og det er det som er grunnen til at jeg blir ødelagt på dagen hvis jeg ikke får sove skikkelig på natta og det er den eneste tiden jeg kan sove for babyen hun sover ikke før papsen kommer hjem..:)

Men uansett vi prøvde med grøt og hun våknet til vanlig tid idag blid som ei lerke uten å være sykt sulten...herlig...:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...