Ella&jeg Skrevet 18. januar 2007 #1 Del Skrevet 18. januar 2007 sitter her og bare griner og griner, må jo være den mest uskikkete mor noengang.. jenta kom for en uke siden, og var mye kvalm pga fostervann i begynnelsen, og ville ikke ta brystet i begynnelsen i det hele tatt.. de gangene vi prøvde endte hun bare opp med å sutte feil, og vi måtte la det være en liten stund.. jeg fikk dessuten veldig såre brystvorter, sprekker og det hele.. vi pumpa litt på sykehuset, og fikk i gang melkeproduksjonen, og etterhvert ble hun mer og mer villig.. tredje dagen løsna det litt, og selv om jeg var fortsatt sår, sutta hun hvertfall bra, om en litt lettere på den høyre puppen.. første natta hjemme var vanskelig, og hun var urolig og kasta veldig på hodet da jeg prøvde å amme henne.. andre natta var mye bedre, og hun fikk bra tak, men brystvortene mine er tydeligvis ikke laga for sånt, for de sprakk enda mer opp, og det kom tom litt blod.. i går morges stakk jeg derfor tidlig ut å kjøpte skjold, begynte hver amming med å pumpe litt først, sånn at melka rant skikkelig, satt på skjoldet og det tok ikke lang tid før hu skjønte tegninga.. hadde stor, fin, åpen munn, og jeg merka at det var mindre sårt.. men ved første amming i natt tok hun helt feil tak i det jeg la henne til, og selv om hun kun rakk to sug begynte jeg å blø.. samme skjedde med den andre puppen! så da pumpa jeg, og matet henne med en liten plastskje..vil ikke gi henne flaske når hun fortsatt sliter litt med amminga.. det funka jo bra det - hu ble god og mett hvert fall.. har holdt på på den måten i hele dag, og latt brystvortene lufttørke etter hver amming for ågi vortene en pause.. men jeg er jo så veldig veldig sår, brystvortene er helt sprukket opp, og jeg har begynt å føle meg ganske shabby.. tok akkurat tempen, og har 38.7, så jeg er litt redd for at jeg begynner å få/har en brystbetennelse.. skal prøve å ringe ammehjelpen når jeg ikke griner mer (men kommer jo til å sette i gang med en gang jeg snakker om det, så vegrer meg litt for å ringe).. jeg bør vel få time hos legen i morgen for å skjekke eventuell brystbetennelse? kan jeg fortsatt gi henne melka jeg pumper, selv om jeg kanskje har betennelse? jeg er så redd for at jeg aldri skal klare å amme, det er så mye fokus på det at jeg føler meg så mislykket når jeg ikke får det til.. alle andre får det jo til å se så lett ut!! er det noen som har noen erfaringer eller gode råd? vær så snill, jeg trenger så sårt litt hjelp her.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7843432-ammeproblemer-hjelp-trenger-litt-oppmuntring-og-gode-r%C3%A5d-litt-langt-samme-som-skravle/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kajak&Daniel Skrevet 18. januar 2007 #2 Del Skrevet 18. januar 2007 Jeg har vært i litt samme situasjon som deg. Jeg var kjempesår i begynnelsen, og blødde også litt. Ene dagen på sykehuset pumpa jeg, og så brukte jeg brystskjold i noen uker etter det. Brystskjoldet gjorde at jeg klarte å amme i det hele tatt.. Et par dager etter jeg kom hjem fra sykehuset, hadde jeg feber og brystene verket, men det gikk over av seg selv. Jeg prøvde å håndpumpe under varmt vann i dusjen når det sprengte som verst... Men det ble bedre etter hvert! Jeg hadde altfor mye melk, og mye spreng i begynnelsen i tillegg til at jeg var kjempesår, men etter et par uker, hadde det bedret seg, og etter hvert ble det så bra at jeg klarte å amme uten skjold, og nå etter 2,5 mnd går amminga helt greit. Det hender jeg er litt sår iblant, men ikke mer enn at det går helt fint, så jeg regner med at det går slik med deg også. Brystvortene trenger bare litt tid til å herdes:) Tror nok du kan gi henne melka selv om du skulle ha brystbetennelse. Men pass på å være varm nok over brystene. Jeg var også redd for brystbetennelse i begynnelsen, og brukte fettvatt som jeg fikk på sykehuset eller tullet bare rundt et ullskjerf. Men du skal visstnok bli litt rødflammete på brystene om du har betennelse.. Er du det? Bit tennene sammen, så går det nok bedre etter hvert:) Og du er iallafall ikke mislykket! Er mange andre i samme situasjon:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7843432-ammeproblemer-hjelp-trenger-litt-oppmuntring-og-gode-r%C3%A5d-litt-langt-samme-som-skravle/#findComment-7843588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella&jeg Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 18. januar 2007 vel, jeg er ikke rødflammet, så det er jo bra.. takk for svar.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7843432-ammeproblemer-hjelp-trenger-litt-oppmuntring-og-gode-r%C3%A5d-litt-langt-samme-som-skravle/#findComment-7843689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimp Skrevet 18. januar 2007 #4 Del Skrevet 18. januar 2007 Jeg strevde veldig med ammingen i begynnelsen. Såre brystvorter og brystbetennelse iløpet av først euken hjemme. Hadde feber flere ganger og var generelt kjempesliten. 1 mnd etter fødselen fikk jeg det jeg trodde var enda en brystbetennelse. JEg masserte og varma puppen og pumpa og svetta og følte meg som verdens verste mor. Etter et par besøk på ammepoliklinikken, en ultralyd av puppen hvor de stakk sprøyte i puppen og tok test av melka og en pupp som bare ble hardere og tilslutt nesten blå fant de ut at den ene kjertelen i puppen var helt tett. En såkalt obsess (vet ikke hvordan det skrives). Jeg ble innlagt på sykehuset, de tømte kjertelen og satte et dren i puppen min. Det måtte jeg gå med i nesten en uke. Nå er det ca tre uker siden de tok det ut, gutten min er over to måneder og jeg føler endelig at jeg har fått grep om ammingen. Det var helt jævlig så lenge det sto på og jeg ga nesten opp amminga flere ganger. MEn nå er jeg glad for at jeg holdt ut. Jeg håper du får hjelp. Ikke vær redd for å stille krav til legen. Og ikke stress med ammingen. babyen din er så liten enda og det tar litt tid før alt stabiliserer seg. Håper ikke innlegget ble for rotete. Stor støtteklem. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7843432-ammeproblemer-hjelp-trenger-litt-oppmuntring-og-gode-r%C3%A5d-litt-langt-samme-som-skravle/#findComment-7848334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie*sin*mamma:-) Skrevet 18. januar 2007 #5 Del Skrevet 18. januar 2007 Hei kjære deg. Hadde det helt likt som deg. En uke etter Julie ble født ble jeg kjempe sår på begge brystknopper. Så begynnte jeg å blø. Og så kom det skorper på som hun sugde av ved hver amming. Det slutt ble det så vondt at jeg begynnte å grine bare hun våknet for da viste jeg at hun snart skulle ha mat. Og så fikk jeg 40 i feber og ble gørr syk rett og slett. Og det var brystbetennelse. Du trenger ikke være rødflammete på brystene for å ha betennelse. for når du er rålig og har sprekker på puppene kan det komme inn masse bakterier som kan føre til betennelse. Det jeg gjorde var: Jeg pumpet meg hver 3 time ( om natten hver 5 time, så sant det ikke var spreng) i en uke og gav på flaske. På den måten fikk brystknoppene mine hvile, og tid til å leges. Det er nemlig mye mer skånsomt å pumpe enn å amme. I tillegg gikk jeg på antibiotika, og syntocinon nesespray som hjalp slik at det var lettere å pumpe ut melken. Etter en uke begynte jeg veeeldig forsiktig å amme igjen. Det vil si at jeg gav Julie litt melk på flaske før jeg ammet, sånn at hun ikke sugde alt hun hadde de første gangene... Etter hvert ammet jeg mer og mer, og til slutt hele tiden... Jeg var heldig for julie tok puppen greit med en gang, til tross for en hel uke med bare flaske. Jeg var også nede på helsestasjonen den dagen jeg begynte å amme igjen for å få bekreftet at jeg hadde rett ammestilling og at julie hadde rett tak på puppen.Og husk at det er kjempe viktig å ha god håndhygiene når du er så sår. Vet ikke om dette er til hjelp for deg, men det funket iallefall for meg. Jeg ammer fortsatt. Vet hvor utrolig vondt det er, og føler med deg. Ring legen din i morgen og få en sjekk.... Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7843432-ammeproblemer-hjelp-trenger-litt-oppmuntring-og-gode-r%C3%A5d-litt-langt-samme-som-skravle/#findComment-7848448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 18. januar 2007 #6 Del Skrevet 18. januar 2007 Husk at ammehjelperne er frivillige mødre som aller fleste har hatt skikkelige problemer selv. Jeg har vært hvor du er nå. Og etter en forjævlig sjau så gikk det endelig glatt og vi ammet til 15mnd. Men det var så utrolig tøft. Så ikke vær redd for å grine til ammehjelperen, de vet akkurat hvordan du har det! Barsel har også kanskje ammepoliklinikk? Ring og spør, de har fremdeles ansvar for deg, trodde jeg. Du kan gi melka til barnet så lenge den ikke forandrer seg slik at det kommer puss i melka. Ser den normal ut så er det ok. Du må be legen om å få gi melkeprøve til dyrking, det er viktig. Gå til apoteket og be om den spesielle tutekoppen som brukes til spedbarn, Medela er et merke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7843432-ammeproblemer-hjelp-trenger-litt-oppmuntring-og-gode-r%C3%A5d-litt-langt-samme-som-skravle/#findComment-7848480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå