Gå til innhold

mister troen på at jeg kan amme nå jeg (hjelp meg)..

Anbefalte innlegg

Lillegutt og jeg har slitt i 5 uker for å få til amming. Det har vært tøft, og vi har vært gjennom alt av hjelpemidler.

SÅ ENDELIG går ammingen knirkefritt.jeg følte jeg hadde fått mer melk, og lillegutt trenger mindre og mindre tillegg. Jeg var så stolt!

Helt til 6 ukers kontrollen i dag... Fødselsvekt: 3640 og nå: 4530 Det er visst ikke nok vektøkning. Så nå har jeg fått beskjed om å gi mer tillegg, og da tenker jeg at min melk ikke duger, og at det nok er bedre at han går over på mer tillegg og mindre pupp.

Jeg er så fortvila. Er det like greit at jeg slutter å amme?? Etter alle de ukene med slit...

Kjære ammehjelpere, hjelp meg.

Fortsetter under...

Støtter innlegget over her. Ta et par dager til på bare pupp, forsøk å ta en litt løvemor-holdning til dette, altså ikke panikk-stress, men heller growl-detta klarer jeg! 8-12 amminger i døgnet. Er du lei deg så grin det ut, det hjelper på melken.

Det forbauser meg litt at du ikke har veiet imellom fødselen og 6uker? Og, når og hva var minimumsvekten? Det er den man regner fra. Akkurat nå er du 2g under 150g per uke (det man skal helst ha, regnet fra minimumsvekten), det er ikke akkurat dramatisk? Teller du bleier, får du mye gule bæsjebleier nå?

Eller er det siste uke som er for lite?

Ikke mist troen!!

Vi slet i 8 uker før vi fikk det til. Prøvde ALT, og fikk tilslutt hjelp av akupunktur og ammepoliklinikken på Haukeland (som forøvrig skal legges ned nå).

Hadde ikke hørt på HS hvis jeg var deg. Ungene vokser i sitt eget tempo, og synes det er fryktelig demotiverende av dem å fortelle deg at du må gi tillegg når du endelig får til ammingen. Hvis pjokken din er i godt humør og ser ut til å trives, bør du stole på egne instinkter, og gi ham puppen så ofte han vil (eller minst hver 3t).

Lykke til!

Sånn hadde jeg også det i begynnelsen, masse pes fra hs ang vekta. Jenta virka forsåvidt fornøyd, litt sutrete på kvelden.

Det jeg gjorde var:

*Ga henne mme men trappet ned kveld for kveld (ga henne minst minst mulig, slik at hun heller tok pupp, og ga henne mm/mme fra en hjelpebyste, ikke flaske (det er ikke så "styrete" som det ser ut til, se ammehjelp.no - super demostrasjon av hjelpebyste).

*Prøvde helst å pumpe på natten/morgenen for da hadde jeg gjerne litt ekstra, prøvde å gi henne dette istedenfor mme på kvelden.

*Veide henne hver eneste uke for å følge nøye med på vektøkningen, ble nesten en besettelse det der med vekta... (det rare var at da vekten begynte å bli bra, slappet jeg nok av for da kom melken).

*La henne til brystet OFTE, følte jeg satt med henne på puppen støtt, dette øker din produksjon og babyen får i seg melk selv om den kanskje ikke etterspør det der og da.

*Prøv og slapp av og si til deg selv at du har nok!

Som en lege sa til meg, de fleste mødre har nok melk og noen babyer har noen gang en liten "dupp" i sin vekstkurve før de går opp igjen. Kan jo være at han la dårlig på seg i begynelsen men at det nå begynner å gå seg til. Men følg med på vekten hans og prøv om du orker å ikke gi deg. Jeg fullammer min datter på 4,5 mnd nå, men var gjennom mye styr i begynnelsen.

Lykke, lykke til!!!!!!! Dette klarer du! Husk at om du er sliten på kvelden og tenker at dette orker jeg ikke, våkner man som regel med ny giv morgenen etter;-)

Hvis vi tar utg.pkt i fødselsvekt og 6ukersvekt (skal jo egentlig ta utg.pkt i laveste vekt..) så har han lagt på seg ca 150g pr uke. I virkeligheten har han lagt på seg mer, han gikk vel ned litt etter fødsel? Jeg spurte hs hvor lite babyene skulle legge på seg før hun anbefalte litt tillegg. Ca 100g pr uke var hennes svar:) Sikkert delte meninger om dette, men i følge min hs er da nisseguttens vekt helt ok faktisk:):)

Mitt tips; ikke ta absolutt alt hs sier for å være den store sannheten, mange av de er flinke, men de er jo bare mennesker de også. Bruk flere kilder, som her, så ser du at det er delte meninger. Ta diskusjonen med hs om nødvendig, spør hvorfor hun anbefaler tillegg nå. Hvilke argumenter har hun? :)

Annonse

Hei

Nissegutt på vei: Syntes vekta hadde gått fint opp jeg:) Min gutt var 3090 da han ble født, og 3440 på seksukers kontroll. Fikk beskjed om at vekten var helt grei, han var bare ikke megastor:)

Jeg fullammer, så det skal ikke være noe i veien. Høres ut som du har kjempegod og næringsrik melk!! Du gjør en flott jobb :)

Ja nå som jeg har fått natta på meg kjenner jeg at jeg faktisk blir litt irritert på hs. Han er veid nesten hver uke, og det er egentlig bare nå de siste 2 ukene det har gått "lite" opp. Han har strekt seg veldig også, Og dessuten går han på vanndrivende medisin pga en forestående operasjon. Dette vet jo helsesøster om, så det er nesten litt merkelig.

Jeg stoler på at han får nok melk. Gir uansett tillegg på kvelden, for da har jeg litt lite melk.

Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...