Gå til innhold

Hva kan man kreve av skolen?

Anbefalte innlegg

Har en sønn i 2 kl,med adhd,han har assistent 22 timer i uka,men dette er ikke godt nok,ingen som har hatt han hitils har noen form for utdanning.Vi har ikke hatt noen innvirkning på hvem skolen ansetter som assistent.Kan man kreve spesialpedagog?Han har ikke knekt lese og skrive koden enda og vi fortviler.Han er veldig ukonsentrert og jeg er redd han bare skal være der uten å lære noe,beg å bli lei av å mase og krangle med skolen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7830888-hva-kan-man-kreve-av-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klipte dette fra www.adhd-oslo.no

SKOLESITUASJONEN

SFO

Det kan være behov for ekstra resurser på SFO. Disse kan brukes til å hjelpe barnet til å finne seg til rette samt å bistå ved lekselesning, slik at foreldrene slipper å mase med dette hjemme.

SKOLEN

• Ekstra støtte

De fleste ADHD-barn har behov for støtte (ekstra ressurser) og spesiell tilrettelegging i

skolesituasjonen. Det er viktig at støtten spesialtilpasses til det enkelte barns behov.

Man kan søke assistent- og/eller spesialpedagog timer, dvs. ekstra støtte til undervisningen for barnet alene eller disse ressursene deles med andre barn med tilsvarende behov. Foreldrene bør påvirke til at ressursene brukes der barnet har mest behov - dvs. ofte i ustrukturerte situasjoner som gymtimer, skifting i garderoben, friminuttene el. eller kun til faglig opplæring som lesning, matte mv. dersom dette er behovet.

Det kan tenkes at spesialpedagogen skal brukes til de faglige tingene, mens assistenten skal dekke opp barnets behov for trygghet og skjerming i ustrukturerte og utrygge situasjoner.

Godt samarbeide mellom skole og hjem er en forutsetning for å få tilrettelagt god undervisningen for barnet, og det er lovbestemt at foreldrene skal ha sterk medbestemmelsesrett.

Det er viktig å velge støttepersoner som trives med ustrukturerte og spennende barn.

• IOP (individuell opplæringsplan)

Dette skal utarbeides for alle barn med funksjonsnedsettelse. Planen skal settes opp med konkrete mål for neste halvår og måles etter halvårets slutt.

Målet kan eksempelvis være å lære bokstavene fra a - f både store og små, eller 4 og 5 "gang'ern" eller andre helt konkrete mål. Erfaringsmessig er de IOP'ene som oppsettes for lite detaljerte/konkrete, slik at det er vanskelig å måle om barnet har oppnådd det man ville.

• Ekstra skolebøker

ADHD-barn har ofte behov for 2 sett skolebøker for å kune gjøre lekser - dvs. ett fast sett liggende hjemme. For mye mas om å huske bøker kan virke negativt inn på barnet, så eget skolesett hjemme er oftest det greieste.

• Plassering i klasserommet

kan være avgjørende for om ADHD-barnet klarer å følge med eller ikke. Ofte er plass bakerst, vekk fra vask eller vindu lurt, men enkelte barn fungerer bedre når de sitter nær lærer og kan ha nær kontakt med vedkommende (klapp på skulderen når noe er ok, tydelig ansiktmimikk mv.).

• PC med skriver

De fleste ADHD-barn har problemer med motorikken og følgelig skrivevansker. Enkelte har også lesevansker eller dysleksi i tillegg til ADHD. Det er hensiktsmessig å benytte PC så tidlig som mulig - før barnet får følelsen av å mislykkes og før det blir hengende for langt etter. PC innvilges av hjelpemiddelsentralen og søkes om via PPT.

• Drosje

Enkelte ADHD-barn har behov for drosje til og fra skolen. Man vil ofte få faste sjåfører, slik at barnet kjenner vedkommende og kan kjenne seg trygg.

Takk for svar ;).Jeg har ikke tro på at jeg får SFO til å hjelpe han med lekser,de er ikke de mest tålmodige,underbemanna og ikke helt kontroll,han hadde ei på seg i fjor ,men i år er det mer klare seg sjøl.Skolen er ikke noe bedre.Det jeg lurer på er kan jeg KREVE dette?Har akurat meldt oss inn i ADHD foreningen og håper å komme i kontakt med andre foreldre med adhd barn,skjønner ikke hvorfor det skal være så tabu å ha en unge med adhd.

Jeg har selv en sønn på 9 år som nylig har fått diagnosen. Søknaden om assistent på skolen blei avslått, og her står vi nå. Skal selvfølgelig gå videre med det :) Og det må du også. Men det er ikke lett å finne fram i altet.

Har akkurat meldt oss inn i ADHD foreninga, noe jeg tror kan være nyttig.

Hvor i landet holder dere til? Vi bor i Hedmark :)

Du kan vel egentlig ikke KREVE noe, det finnes ingen nasjonale retningslinjer for dette og det er lokale variasjoner. Jeg tenker som deg at han burde hatt noen timer med spesialpedagog i tillegg til assistenten. Vet du om det er en spesialpedagog som har overordnet ansvar for hans faglige tilbud? Jeg anbefaler deg å ta kontakt med PPT eller å lese hva de eller BUP tidligere har skrevet i forhold til hvilke behov han har. Der jeg selv jobbet tidligere (PPT), fikk gjerne elever i småtrinnet med ADHD to-tre timer med spesialpedagog og denne brukte forberedelsestiden som er innbakt i antall timer til å utarbeide den overordnete planen som assistent og klasselærer forholdt seg til. Ser at en annen under her snakker om IOP, men det har man bare krav på dersom man er tildelt spesialpedagogisk hjelp.

Stå på krava, spør hvordan skolen opplever situasjonen og spill på dem det er mulig å spille på. Skulle ønske det ikke var sånn, men altfor ofte må foreldrene rope for at noe skal skje.

Hei,vi bor i Oslo.Alt har egentlig gått knirkefritt helt til han beg på skolen,hadde spes ped i bhg og vi har avlast 1 helg i mnd,og det fungerer kjempe.Men det er skolen som svikter,bare ufaglært,og de aner jo ikke hvordan de skal motivere han.Han har timene men mangler gode nok folk.vil jo at ungen skal lære.

Annonse

Jeg jobber som lærer, og det første som slår meg, er hvor heldige dere er som har assistent 22 t i uka...

Det kan ofte være langt mellom det optimale og realiteten.

Jeg skjønner godt at dere ønsker en spesialpedagog til lese- og skriveopplæringen. Og det skal dere selvfølgelig jobbe mot, om dette er noe dere mener er avgjørende for deres sønn.

Men jeg tror det er viktig å ikke drukne seg helt i misnøye.

På skolen jeg jobber har vi hatt mange elever med ADHD diagnose.

Noen har fått noen timer assistent - mange har ikke fått noe ekstra.

Jeg sier ikke at du skal ta til takke med noe du ikke opplever som godt nok - men husk og sett pris på det som er bra.

For om assistenten er ufaglært, er det mye hjelp i en voksenperson som kan hjelpe ditt barn spesielt med alt som skal holdes rede på i en hektisk skolehverdag.

( Og til slutt; ikke uvanlig at barn ikke har knekt lesekoden et halvt år uti andre klasse. )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...