Gå til innhold

kan noen hjelpe meg ifht 5 mndr baby og fast føde ?

Anbefalte innlegg

lillen er 5 mndr. og har begynt å smake på grøt. HS sa vi måtte øke litt for hver dag. har blitt litt uregelmessig, en liten periode hver kvald, nå har d gått noen dager uten grøt i d hele tatt. har nå fått grøt av 4 skjeer, i formiddag. kan jeg begynne å gi både formiddag og kveld, eller burde jeg la d gå lenger før jeg gir så mye?

har lyst til å begynne med litt middag og frukt også. når kan jeg det, og hvilken frukt er best for disse små?

ellers andre gode tips i fht dette?

mamsnTEmsn

Fortsetter under...

Vi har akkurat begynt selv:) Gir grøt kl 1130 melk etterpå. Og litt frukt og melk kl 1530. Melk de to siste måltidene. Har ikke så mye erfaring ennå, vi heller:) De sier vel at melk skal være hovedmaten ennå litt til. husker ikke hvor lenge, jeg... Vi bar prøver oss frem, vi.

Lykke til!

Hei.

Min gutt er nå 7 mnd. Vi begynnte med grøt rett før 4 mnd. Vi tok det helt rolig, men økte litt hver dag. Men noen ganger ville han ikke ha mer, og gikk av og til perioder der det ikke var økning, så det må du se litt an.

Jeg begynnte med grøt på kvelden, og ganske raskt med et lite måltid om morgenen og. Syntes det var bedre enn å presse han til å spise mer og mer på kvelden når han var mett. Han fikk også frukt etter grøten, som en type "belønning" ( har hunder, så oppdragelsen på hunder og baby blir brukt om hverandre hehehehe...) Da fikk han pærepure, kjøpte slike glass. Gav også eplemos, og blåbær og eple. Er forskjellige slike som er fra 4 mnd i butikken. Epler er lett å få luft i magen av, og blåbær kan virke fastende på magen, så vær litt obs på det. Pære tror jeg er veldig vanlig. Ellers banan, men den er også fastende på magen. Den er også lett å bare mose med gaffel, og så gi med skje.

Etter 3-4 uker med grøt, begynnte jeg med middag. Kjøpte da glass fra 4 mnd. Hipp sin gulrot og potet var veldig populær, søt og god. Startet rolig, og gav mer og mer. Etter litt fikk han et halvt glass, og så et helt glass. Laget etter hvert middag selv, var veldig greit. Hadde gulrot, potet og brokkoli. Ble veldig populær den og!

Nå, og siden han var ca 6 mnd, får han mme tidlig morgen, grøt med frukt som dessert ca 08.30, mme og frukt kl 12.30, mme og middag kl 16.30, ofte litt frukt i 18-tiden, og grøt og litt vann ca 19.30 og så i seng. Etter han var 6 mnd får han middag med kjøtt i også, enten kalkun, kylling, lam osv. Har laget disse også selv, litt mer arbeid, men han liker dem bedre, for mange av nestle sine middagsglass i den aldersn inneholder mye streke krydder som ikke alle liker.

Det er godt å gi litt frukt i sammenheng med grøt, kan hjelpe til med fordøyelse. Dersom han får for mye grøt kan han få hard mage, men dette regulerer seg ofte når magen blir vant med å fordøye det.

Håper ikke dette ble for mye mas, og langt. Håper det er noen tips som du kan bruke, for vil ønsker jo alle å gjøre ting på vår egen måte! hehehehe.... Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...