Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #1 Del Skrevet 15. januar 2007 Er helt forvirret:-)! Det haster , jeg trenger prevensjon.....men er livredd birvirkninger. noen som vet hvilken som gir minst bivirkninger? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7804855-kan-noen-forklare-meg-forsjell-p%C3%A5-hormon-og-kobberspiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #2 Del Skrevet 16. januar 2007 Hormonspiralen inneholder et hormon som forhindrer befruktning (gestagen-hormon). Den kan sitte inne i 5 år, og koster drøyt 1200 kroner. Noen får bivirkninger som dårlig lyst, vektoppgang, kviser, kvalme og generell uvelhet av hormonspiralen. Mens andre ikke merker bivirkninger og er veldig fornøyd. Hormonspiralen gir normalt mindre mens-blødninger- og smerter. Men det er vanlig å få en del småblødninger i starten før det gir seg etter ca 3 mnd. Kobberspiralen inneholder ikke hormoner, og du slipper de bivirkningene som hormonene evnt kan forårsake. Til gjengjeld er det vanlig med større mensblødninger, og mer smerter med kobberspiral. Så vurder litt hvordan mensen din er til "vanlig". Kobberspiralen kan også sitte inne i 5 år, og den er betydelig billigere enn hormonspiral. Det sies at hormonspiralen er noe mer sikker enn kobberspiralen. Jeg har kobberspiral selv, og er så langt fornøyd. I bruksanvisningen til min spiral, står det at den er 99,6% sikker. Så jeg synes det er rimelig sikkert. Men jeg tror hormonspiralen er 99,9% sikker. Spiralen settes inn av lege/gynekolog. Det er litt ubehagelig, men ikke vondt. Du kjenner antagelig et lite stikk/klyp i det legen fører spiralen gjennom et tynt plastrør inn i livmoren din. Men dette går over før du rekker å reagere på at det er vondt. Så er det vanlig å få litt lette mensmurringer en stund, og evnt litt småblødninger. Det kan være lurt å si i telefonen når du bestiller legetime at du vil få satt inn spiral, og hvilken spiral du vil ha. En del leger har ikke hormonspiralen på lager, så du må få respet og hente på apoteket selv først. Lykke til med valget. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7804855-kan-noen-forklare-meg-forsjell-p%C3%A5-hormon-og-kobberspiral/#findComment-7810608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå