Gå til innhold

det er så mye snakk om at man må slutte å røyke....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er noe jeg fant på nettet.... 8 røyk om dagen er jo ganske mye, og det blir jo nesten 60 røyk i uken, 240 røyk i måneden.... og mye unødvendige utgifter (som du kunne brukt til utstyr til babyen etter hvert)

"Røyk er en annen risikofaktor. Både mor og far bør stumpe røyken før de skal ”lage barn”. Sikkert er det at stoffer fra tobakk finnes både i væsken der egget ligger for å modnes og i sædvæsken.

– Røyking fører til at det tar lengre tid å bli gravid. De små flimmerhårene i egglederne, som hjelper til så kjønnscellene møtes, fungerer dårligere hos røykende kvinner. Og sædcellene hos røykende menn beveger seg dårligere enn hos ikke-røykende. Det tar 74 dager å danne nye sædceller. Flott er det om iallfall disse dagene kan være røykfrie. Men jeg vet det kan være vanskelig for enkelte å stumpe røyken. Kanskje det er lurt å vente med å lage barn til dere har klart det?"

"Kvinner som begynner å røyke før første svangerskap har en betydelig øket risiko for å utvikle brystkreft sammenlignet med dem som starter senere; dvs. etter første svangerskap eller sammenlignet med de som aldri har røkt. Dette viser ny amerikansk forskning fra den anerkjente Mayo-klinikken."

"Konklusjon

Vår studie bekrefter at røyking er assosiert med økt risiko for ekstrauterint svangerskap. Røyking medfører også nedsatt fertilitet og økt risiko for en rekke andre svangerskapskomplikasjoner, som spontanabort, placentaløsning, lav fødselsvekt, perinatal død og dessuten for plutselig uventet spedbarnsdød. Råd om røykeslutt for kvinner i fertil alder er effektivt og bør være en del av legekonsultasjonen (23).

Sistnevnte hentet fra føgende artikkel:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=491454

Lykke til med valget om å røyke eller ikke å røyke!

Håper dette kan hjelpe deg til å ta et riktig valg!

Hadde ikke lyst til å slutte jeg heller. Jeg røyket ikke så mange som 8 røyk om dag, men noen ble det. Men mye mer når jeg var ute en helg eller på cafe (den gang det var lov)

Men slutta gjorde jeg =) Det er jeg veldig glad for i dag.

Kanskje det blir vanskelig å slutte sånn plutselig når du blir gravid? Kjenner de som synes det gikk veldig greit, og de som ikke syntes det. Lykke til med valget! :o)

Annonse

det er ikke vits i å prøve å slutte før man er 100% motivert.

jeg har røyket 3 dager siden 21. november (ganske stolt:-).

men nå er jeg skikkelig motivert da.

skal til ei venninne og drikke vin etterpå,og da blir det

vanskelig å ikke røyke,men da er det bare å bite det i seg.

jeg har tenkt på å slutte leeeenge,og nå var jeg klar.

tror det er en grei måte å gjøre det på.

men så lenge du klarer å slutte når spiren sitter så er jo

det kjempe bra!

lykke til!!!

Jeg har sluttet å røyke for 1 og halvt år siden.. Jeg røyket 20 om dagen, og slet med å slutte, men jeg leste den "slutte å røyke boka"

Jeg ville jo på en måte ikke slutte å røyke jeg heller, men det er en sinnsykt befrielse å ikke røyke.. Pluss at alt lukter bedre, maten smaker bedre, huden min er mye freshere og alt..

Jeg ville prøvd å slutte før jeg ble gravid for når du er gravid er det så mye hormoner i kroppen din, og da gjør du det dobbelt så ille for deg selv om du skal slutte å røyke oppå dette her igjen !

Men det er bare meg da ;) som tross alt er lykkelig ikke røyker etter 8 år med minst 20 røyk om dagen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...