Gå til innhold

Gruer meg sånn til hver gang gutten våkner...

Anbefalte innlegg

Sliter sånn med ammingen. Gutten min er 3 uker gammel nå, og har lagt på seg bra, så jeg får da i han mat, men jeg er så drittlei av å plages sånn med denne ammingen hver gang. I begynelsen gikk det ganske greit, men plutselig ble jeg så innmari sår og måtte begynne med skjold.I går var jeg på helsestasjonen for å få hjelp til å amme uten skjold. Det gikk superbra og jeg fikk låne med meg ei ammepute. Da vi kom hjem ble alt bare tull. Han slapp puppen både med og uten skjold. Jeg greier tydeligvis ikke å stappe puppen langt nok inn i munnen på han, noe som fører til at jeg blir sår og han slipper og slipper. Jeg fikk det sammenbruddet i går, trodde nesten jeg hadde fått fødselsdepresjon. Føler meg så mislykka som ikke får det til, og har ikke lyst til å være mamma. Kan jo ikke dra på helsestasjonen hver gang jeg skal amme heller. Hjelper ikke meg så mye at helsesøster greier å putte puppen inn i kjeften på lillegutt når jeg ikke greier det selv! Blir så frustrert av å ikke få det til, vet jo hva jeg skal gjøre og sånt, men greier det bare ikke. Føler at ingen kan gjøre noe mer for meg, må jo bare få det til!!

Fortsetter under...

Anbefaler deg å gå inn på www.ammehjelpen.no og se på tilkobling til puppen. Der er det til og med videoer. Har du prøvd forskjellige ammestillinger? Du kan også se forskjellige ammestillinger på ammehjelpen. I begynnelsen klarte jeg bare å ligge å amme, og da jeg mestret det, presset jeg meg veldig forsiktig til å sitte(tok 1,5 mnd).

Kontakt en ammehjelper(fortsatt samme side) hvis det ikke hjelper å se på det på egenhånd.

Du kan også bli henvist til en ammepoliknliikk.

Du er ikke alene om dette, og du er kjempeflink!!! Bla litt nedover i denne debatten og du ser at det er mange som sliter med det samme som deg.

Helt normalt å føle seg på felgen - tårer kan komme når som helst, og særlig når man sliter med ammingen. Kjenner meg igjen!

Jeg fikk kjempehjelp av ammehjelpen. De har også mulighet til å komme hjem til deg slik at du får hjelp til å "hekte ham på" ordentlig. Det er helt sikkert det du trenger for å slippe å bli sår.

Ellers må du prøve å la puppen lufttørke når du er ferdig med å amme. Klem ut et par dråper melk og la det tørke, gjenta et par ganger. Min erfaring er at morsmelk er den beste "sårsalven" du kan bruke!

Avent har også noen "kopper" man kan legge inni BH som gir brystvorta ekstra luft når du har på BH'n. Blir rene "Dolly Parton", men det gjør jo ikke noe ;)

Hei. Kjenner meg veldig igjen i det du forteller. Ikke gi opp, det blir bedre. For meg tok det seks uker før ammingen gikk i orden. Jeg hadde såre knopper, men fikk tips om å bruke avent oppsamlingskopper med luftehull. Det fungerte kjempefint og knoppene ble mye bedre etter bare et par dager. De er geniale da knoppene får stå rett ut i fred inne i koppene og leges bedre da. Det er imidlertid viktig at du bruker dem med luftehull. Krysser fingre og tær for at det skal gå i orden for deg. Lykke til : )

Hei hei:)

Jeg hadde store ammeproblemer i 3 mnd etter fødselen. Det var ekstremt såre brystvorter, brystbetennelse og infeksjoner. Nå er tulla mi 10 mnd, pupper enda masse og jeg er SÅÅÅ glad jeg ikke sluttet!!

Hvis sårene dine ikke gror så anbefaler jeg deg å be om prøver av vorten/melken. Grunnen til at det ikke ville gro hos meg var at jeg hadde gule staffelikokker(eller noe sånt). Det kan også være sopp. da vil det ikke gro, og så lenge du har smerter og sår ved amming så er det vanskelig å ha et avslappa ammeforhold. Dermed er det vanskeligere å "lære" beibien å amme..

Bruk skjoldene til han har fått mer erfaring med puppen, så kan du avvenne når det går bedre (anbefaler jeg deg virkelig):)

Lykke til! Du er ikke mislykka, men fantastisk som gjør ditt beste!

Så flink du er! Det er utrolig tungt å holde ut amminga når babyen ikke finner det riktige grepet. Men jeg synes du er utholdene som har klart det så lenge som nå. Kanskje er det litt trøst i at det ofte bedrer seg når babyen blir litt større og mindre fomlete? Jeg forsto ikke helt hvorfor du ikke bare kan fortsette med skjold? En dag er nurket klar til å slurpe seg fast uten...

LYKKE-LYKKE TIL!

Annonse

Takk for trøstende ord og gode råd. :) Føler det har gått mye bedre i dag, jeg har fått sovet litt mer, hjelper på humøret det og. Velve: Kan jo fortsette å bruke sjold, men synes det er så mye prakk med det og, så prøver å slutte. Er ikke sår lenger, men kjenner at gutten suger feil, og han slipper opp så ofte. Men som sagt har det gått bedre i dag. :)

Det er bedre å slutte med skjold jo før jo heller, med mindre du er sterkt plaget av såre brystvorter.

Flott at det går bedre! Jeg håper virkelig det ordner seg! Det er bare å holde ut, så løsner det seg! Nå har du vel også fått inntrykk av at du ikke er alene, de aller fleste sliter med ammingen de første ukene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...