Gå til innhold

Blomman/Expat ang avvenning! Nå orker jeg ikke å kjempe mer :(

Anbefalte innlegg

Ammingen har hele tiden vært et styr for meg. Har slitt med lite melk hele tiden, og i begynnelsen pumpet jeg meg etter hver amming og hver 3. time om natten hvis snuppa sov lengre. Pumper fremdeles et par ganger om dagen nå for å holde det igang, siden lillesnupp har fått det for seg at pupp er teit... På denne måten har jeg klart å fullamme i 6 mnd, men etter at vi begynte med litt grøt for ca 14 dager siden har det blitt full puppenekt særlig ved 11-måltidet (tror hun husker at grøten kommer etterpå, og da er pupp uinteressant).

Har nå lyst til å starte nedtrapping, selv om jeg egentlig ville amme til 12 mnd. Men morgen og kveld er vel bra, det også?

Problemet mitt er at hun ikke skjønner hvordan hun skal drikke av andre ting (kopp, flaske etc - no way!). Klarer å helle i henne ca 20 ml fra tuteflaske (uten ventil) til grøten, men dette er jo ikke særlig mye væske til et måltid. Væskemengden i grøten er ca 50 ml.

Spm er: kan jeg starte nedtrapping av et og et måltid selv om hun ikke tar kopp ordentlig enda? Regner med å bruke en stund på nedtrappingen, og hun har kanskje forstått teknikken innen den tid? Har så lyst til å bare la være å tilby pupp til 11-måltidet i første omgang, siden det bare blir gråt og tenners gnissel hos oss begge uansett... :(

En annen ting er at hun har begynt å våkne ørten ganger om natten etter at vi begynte med grøt - er det et tegn på at hun kanskje egentlig ikke er klar for fast føde enda? Hun er jo 6,5 mnd.

What to do, Baloo? ;)

Fortsetter under...

Flott innsats dette her!

Slutt med det måltidet du liker minst. Og morgen og kveld og etter dupp kan du jo amme lenge enda. Og du må kanskje bytte til en annen grøt, evt forsøke grønnsaker først, det høres ut som om hun reagerer på maten.

Her du forsøkt sugerør?

Er hun villig til suge på fingeren din? For det finnes en løsning til. Man gjør nesten som ved hjelpebryst (ammehjelpen.no), kjøper en tynn matesonde på apoteket, klipper den i korte (10-15cm) stykker, og teiper den igjennom hullet på en tåteflaske. Så kan du enten holde den på innsiden av fingeren, eller teipe den fast med plasterteip, og så suger baby på den. Det heter Hazelbaker™ FingerFeeder

(http://www.medela.com/NewFiles/specialtyfdg.html)

Forøvrig likte vår lille å søle med tutekopp i badekaret. Ha vann i så kommer litt i munnen også!

Så grønnsaker er mer skånsomt, altså? Har Småfolks "mors lapskaus" i skapet, er det bedre enn grøt? (Inneholder forresten SALT!!??) Da legger jeg grøten på hylla en stund. Det gikk forsåvidt ned på høykant, men det er fryktelig slitsomt med all den oppvåkningen på natten for både liten og stor.

Skulle gjerne blitt kvitt 17-puppen, men hvis den skal byttes ut med mat blir kanskje nettene enda verre?

Jada, hun suger villig på fingere, så matsonde er kanskje tingen. Dette skal forsøkes! Tusen takk for tips!

Gjest Mamsidaisy

Fikk råd med min eldste om å prøve med litt banan som første smaksprøver da grøten ikke var så populær (var 6 mndr). Det funket kjempefint. Smaker litt søtt og godt og han vente seg fort til hvordan han skulle spise. Brukte samme på nr. 2 og der gikk det ned på høykant fra første stund.

Forsøk noe med en ingrediens. Du kan koke en gulerot, litt kålrot, eller en potet (skrell den tynt når den er kokt), og så mose med stavmikser sammen med litt kokevann eller morsmelk (hvis du har). Det tåler de fleste barna. Husk at evt banan må være gul, ikke grønn, for grønn kan gi forstoppelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...