Katta&Eira Skrevet 8. januar 2007 #1 Del Skrevet 8. januar 2007 Jenten min er ni mnd, og idag begynner jeg på jobb igjen... Skal bare jobbe et pår kvelder i uken og lørdager, så jeg er fremdeles hjemme med lillemor på dagtid. Siden jeg er på jobb ikveld, er det pappan som skal mate og legge henne, og der begynner problemene. Hun er nemlig ganske avhengig av pupp fremdeles (og hun tar ikke flaskemelk, bare flaskejuice). Ikke at hun må sovne på puppen eller noe sånt, men hun begynte å spise fast føde for bare to mnd siden, så nå er vi vel på 50-50 men morsmelk og fast føde. Prøver og har prøvd å få henne til å spise mer fast føde, men hun er visst ikke klar ennå. Liten og yndig dame dette, og jeg gjør det jeg føler er riktig. Arbeidsgiveren min vet ikke hva ammefri er for noe (det er helt sant, hun hadde aldri hørt om det før!), og siden jobben min går ut på å stå alene i en butikk fra 16-21, ser jeg ikke helt hvordan jeg skulle klart å gjennomføre ammepause heller. Jeg kan jo ikke dra hjem i arbeidstiden for å amme, og jeg kan ikke sette meg til å pumpe meg midt i en butikk. Hvis vi hadde hatt sterkere økonomi, ville jeg selvsagt valgt å ha permisjon i 53 uker med 80% dekning, men det hadde vi dessverre ikke råd til. Jeg er fortvilet og stresset, og jeg frykter at jeg kommer hjem til en frustrert, utslitt pappa og en hylende jente som ikke skjønner hvorfor hun ikke får pupp når hun er sulten... Overreagerer jeg? Kommer det til å gå bra? Hvordan gikk det da du begynte i jobb igjen? Følte du at det var altfor tidlig? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7693537-hva-ville-dere-gjort-trenger-tr%C3%B8st/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetussa Skrevet 8. januar 2007 #2 Del Skrevet 8. januar 2007 Du HAR krav på ammefri! Den generelle regelen er en time ulønnet i full stilling. Det innebærer enten at du får fri, elller pause til å pumpe deg eller amme barnet på jobb. Jeg spurte om det samme i en tråd lenger nede, om amming og jobb. Jeg går ut i jobb om en måned, da er snuppa 6,5 mnd. Det blir helt forferdelig,og jeg gruer meg. Prøver å klekke ut all slags mulig unnskyldninger for å kunne holde meg hjemme. Pappan er hjemme 50 %, og jeg er hjemme 50 %. Expat jobbet fulltid fra 8 uker - nå vet ikke jeg i hva slags stilling osv. men det må ha vært knalltøft. Jeg er ikke den rette til å si det, prøver å si det til meg selv, men tror ikke på det: Det ER faktisk godt for babyen din at den blir litt mer uavhengig av mamman i den alderen. Ok? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7693537-hva-ville-dere-gjort-trenger-tr%C3%B8st/#findComment-7694111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 8. januar 2007 #3 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg gikk ut i jobb, full tid, da barnet var 8 uker (bor i utlandet). Og endte med å amme til 15mnd. En god pumpe er helt klart viktig hvis du vil pumpe da... Du har rett på en times (ubetalt) ammefri hvis du jobber full dag i næringslivet. Så hvis din ellers fulle dag er 7 1/2 time, kan du komme eller gå tidlig og jobbe 6 1/2, eller ha en time midt på dagen (eller hvor lang tid det tar å amme/pumpe). Selv om man ikke har full stilling, men jobber fulle dager så har man rett på ammefri. Det står mer om dette på ammehjelpen.no. Mange har pappa'n komme forbi og ammer barnet. Forøvrig er ofte pappaer kjempeflinke, og selv om håret står rett opp når du kommer hjem, så klarer de det så fint så! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7693537-hva-ville-dere-gjort-trenger-tr%C3%B8st/#findComment-7694229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katta&Eira Skrevet 11. januar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 11. januar 2007 Takk for svar :-) Det gikk faktisk kjempefint med pappan og jenten, men mor fikk melkespreng... Jeg vet at jeg har krav på ammefri, men jeg kan jo bare kreve til jeg blir grønn, for ingenting blir innfridd der jeg jobber. Dessuten er det bare fem timers-vakt, så da mener arbeidsgiver at jeg ikke "trenger" å ha fri. Men hva vet vel de om mine superproduserende melkemaskin-pupper?! (hehe...) Jeg er også HELT alene på jobb, og jeg kan ikke stenge butikken for å pumpe, det er nemlig imot kjøpesenterets regler å ha stengt i senterets åpningstider. Jeg har meldt fra til arbeidtilsynet, men de virket ikke som om de brydde seg mer enn min arbeidsgiver, så nå lurer jeg nesten på om det er MEG det er noe galt med. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7693537-hva-ville-dere-gjort-trenger-tr%C3%B8st/#findComment-7739621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 11. januar 2007 #5 Del Skrevet 11. januar 2007 Ang sprengen din, hva med å ha på deg melkeoppsamlere etter noen timer i butikken? Det eneste som kreves da er at du er noenlunde oppreist hele tiden. Er du av de som lekker når du har spreng, så vil da en glad tanke om baby få litt melk til å lekke ut i oppsamlerne, og du kan fiske dem ut etter en halvtime eller så, og var de rene kan du tilogmed spare melken. Avent har noen fine med silikonbakdel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7693537-hva-ville-dere-gjort-trenger-tr%C3%B8st/#findComment-7739950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå