bowie71 Skrevet 7. januar 2007 #1 Del Skrevet 7. januar 2007 Gutten min kom 2 mnd før tiden (født 2. juni 06), og jeg har slitt med å holde på melka hele tiden. De første tre mnd måtte jeg pumpe meg fordi han ikke greide å amme. Siden har jeg fullammet fram desember. Da jeg merket han forsatt var sulten på kvelden, og jeg var tom. Har fått ett flaskemåltid på ca 150 ml hver kveld siden. Jeg har vært helt hekta på peppermynte-te de siste ukene, og leste i et innlegg nedenfor at peppermyntedrops kan hemme melka. Det samme må vel gjelde te? De siste to ukene har jeg nesten ikke kjent at jeg har hatt melk i puppene. Har selvsagt ammet, men lillegutt har ikke virket helt fornøyd. Har resultert i to flaskemåltider og smaksprøver, og han gaper som bare det. Virker både sulten og interessert. Jeg lurer på : -Hindrer peppermynte-te melka? -Vet noen her om det er korrigert termin eller fødselsdato man skal regne etter når det gjelder introdusering av mat for premature? -Hvis man starter med fulle måltider, men forsetter å amme noen ganger om dagen. Vil melka forsvinne fort da? -hvor mye må man amme for at det skal være et poeng i fht overføring av antistoffer Håper noen kan svare meg! Hilsen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7691441-kan-peppermynte-te-hemme-melkeproduksjonen-og-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katta&Eira Skrevet 8. januar 2007 #2 Del Skrevet 8. januar 2007 Hei! Peppermynte kan hindre melkeproduksjonen, men jeg la ikke merke til det da jeg blandet peppermyntete i ammeteen min for at den skulle smake godt uten sukker også. Men jeg hadde masse, masse melk... Vet ikke om man regner den ene eller andre datoen mht introduksjon av fast føde, men gutten din er jo syv mnd, eller fem hvis du regner fra korrigert termin, så da er han stor nok til å få smake litt uansett. Og det høres jo ut som han vil ha :-) Til å begynne med gir du ham pupp før hvert måltid (eller litt før og litt etter). Da beholder du melken, og enzymene i melken hjelper magen hans å fordøye maten. Etterhvert kan du gi pupp etter maten istedet. Så du bytter ikke ut pupp med mat ennå, du bare gir ham mat i tillegg til melken han allerede får. Kan hende du må gi ham litt mindre pupp mens du øker dosen fast føde, men det er fremdeles en god stund til han spiser et helt måltid med fast føde uten pupp. Slik er det ihvertfall her. Fullamming (dvs kun morsmelk til alle måltider) til fylte seks mnd er anbefalt mht fordøyelsessystemets modenhet og antistoffer, men han får ikke noe dårligere immunforsvar om du gir ham mat i tillegg til morsmelk. Hvis han viser interesse for mat er fordøyelsessystemet hans sikkert modent nok til å få litt fast føde. Det er bare hvis du gir fast føde istedet for morsmelk han går glipp av de viktige antistoffene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7691441-kan-peppermynte-te-hemme-melkeproduksjonen-og-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til/#findComment-7693903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetussa Skrevet 8. januar 2007 #3 Del Skrevet 8. januar 2007 Det er jo samme tilsetningsstoff i drops og te, på en måte, så ut i fra resonnering vil det jo hemme melkeproduksjon like mye. Når det gjelder introduksjon av fast føde for premature, skal man regne det fra fødselsdato. Nå kan jeg ikke dokumentere det(så skjønner ikke hvorfor jeg gir deg denne opplysningen), men jeg har lest at premature gjerne kan få fast føde før 6 mnd, var det pga jernlagrene, tro? Melka vil regulere seg etter etterspørselen. For å opprettholde produksjonen bør du gi pupp før grøt, slik at grøt bare blir påfyll. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7691441-kan-peppermynte-te-hemme-melkeproduksjonen-og-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til/#findComment-7694063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 8. januar 2007 #4 Del Skrevet 8. januar 2007 JA! Peppermyntete kan virke hemmende på melkeproduksjonen, på barsel stod det stort merke om dette på buffeten... Noen storprodusenter merker lite, da, men enkelte har stor effekt! Timian, provencalske/italienske krydder samt salvie reduserer også. Mens bukkehornsfrø, anis, fennel øker melken. Weledas ammete har dette i seg. De fleste er "tomme" på kvelden, det betyr at du nesten bare lager deilig fløtemelk. Det er ok å amme ofte da! Man regner mat fra korrigert alder. Men med så prematurt barn ville jeg antakeligvis selv snakket mye med helsestasjonen eller barnelegen du er tilknyttet til for svar fra helsepersonell! Ammer du noe som helst er det et poeng ihht antistoffer, det konsentreres faktisk når du har lite melk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7691441-kan-peppermynte-te-hemme-melkeproduksjonen-og-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til/#findComment-7694105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bowie71 Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 8. januar 2007 Tusen takk for svar, alle sammen! Hilsen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7691441-kan-peppermynte-te-hemme-melkeproduksjonen-og-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til/#findComment-7696281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå