Gå til innhold

er det noe fare å dra til mellomamerika tidlig i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det sies så mye rart,men jeg tror man tjener mest på å

ikke være hysteriske for alt mulig.

vi skal til usa (blir ikke helt det samme men..)i mai,og

kommer til å dra enten jeg er gravid eller ikke.

den dagene jeg blir gravid skal jeg leve mest mulig normalt!

det eneste er hvis man skal dra steder der man må vaksineres,

er gjerne ikke alle vaksiner man kan ta som gravid??

hør med legen din du.

Enkle forholdsregler for sydenturen

Av Jordmor Siri von Krogh

Det er helt i orden å reise til syden og andre land når man er gravid. Det er bare noen forhåndsregler som er lure å ta. Det er ikke så dumt å følge dem her hjemme heller, for det går an å bli syk her også.

Det er viktig at det vannet du drikker er rent. Derfor anbefales det at du drikker vann fra flaske, eller vann som du med sikkerhet vet at er rent. Her er det ganske mange forskjellige bakterier man kan få i seg, som kan være til dels ganske skadelige for både deg og barnet ditt.

På grunn av faren for å få toxoplasmose så bør kjøttet du spiser være godt gjennomstekt. Du bør også holde deg unna frukt og grønnsaker som du ikke skreller selv. Toxoplasmose smitter i første omgang gjennom kattens avføring, og kan derfor smitte på grønnsaker som har vokst på en åker og til kuer. Dersom du kommer i kontakt med katter bør du også vaske hendene godt etterpå, slik at du ikke risikerer å få smitten i deg fordi du er uvøren.

Melkeproduktene du inntar bør du sjekke at er pasteuriserte, dette for at du ikke skal bli smittet av listeria. Dette gjelder også importerte produkter til Norge. Sjekk alltid at ting er pasteuriserte. Pasteuriseringsprosessen dreper listeria bakteriene. Listeria er ikke så skadelig for fosteret viser det seg, men mor kan bli ganske syk av slik smitte, og det er jo ikke så bra det heller.

Du kan godt sole deg, men pass på at du ikke blir overopphetet. Man blir faktisk fortere brun når man er gravid fordi pigmenteringen er økt. For å unngå overoppheting kan du bade ofte, eller dusje deg. Det er meget viktig med mye væske som du drikker. Til vanlig bør du drikke rundt fire liter om dagen når du er gravid, svetter du i tillegg bør du øke mengden med et par liter. Det er mange som syns at det er godt med sitronvann. Dette kan du jo også bare ha stående i kjøleskapet og drikke av så fort du blir tørst.

De første tegnene på at du har fått i deg for lite vann er at du kan bli svimmel og få vondt i hodet. Kjenner du noe av dette, så drikk umiddelbart en liter med vann og se om det gir seg. En annen måte å se det på er at urinen din blir gulere i fargen og lukter sterkere. Gjør den det, så drikk mer!

Selve flyreisen er ikke farlig. Men det er en del flyselskaper som har restriksjoner. Innenlands kan man fly inntil de siste to ukene før fødselen. Litt avhengig av hvor langt du skal, så har man andre restriksjoner utenlands. Skal du på langtur, så er det ikke lov å fly de siste to månedene før fødselen. Dette er fordi man er redd for at du skal begynne å føde i luften, og det er jo ikke noen ønskelig situasjon for verken deg eller flyvertinnene!

Det kan også være lurt å sjekke hva forsikringsselskapet ditt dekker når du er gravid og ute og reiser, der kan det variere litt på hva de dekker. Det er bedre å være godt forsikret før man drar!

Hei Zanzibar,

Jeg bor i SoerOestAsia, og her er det 80% luftfuktighet nesten hele aaret og vanligvis 32-36 grader. Jeg blir her jeg, naar jeg blir gravid... =o)) Toerrere i SoerAmerika enn her, og min mage og hele meg er jo vant til bakteriefloraen her, men jeg tror jeg ville dradd. Man er bare litt raskere med aa gaa til legen, dersom noe skulle skje, og leger finnes overalt i verden. Spesielt er det enkelt for den som kan betale litt (dessverre) og det kan du jo som norsk i den delen av verden, saa du vil faa rask og god hjelp mest sannsynlig dersom du ikke er langt fra allfarsvei. Lokale generelle tips for besoekende angaaende hva man spiser osv er lurt aa lytte til, men jeg spiser nesten alt mulig og er ikke hysterisk i det hele tatt.

Lykke til paa tur, hvis du bor i Oslo, ta en tur paa Reiseklinikken for eksempel, de er veldig flinke og har lang erfaring med nordiske paa tur i fjerne himmelstroek. Bor du andre steder gaa bare paa naermeste sykehus aa snakk med de som gir vaksiner, ofte er det en globetrotter av en lege eller sykepleier med gode tips og ikke minst informasjon som vil gjoere deg rolig.

Heldige du som skal til SoerAmerika forresten! God tur...

Annonse

Hei Femina, tusen takk for alle gode tips. Så utrolig deilig det må være å bo i sørøstasia. Har selv reist rundt der i fem måneder for noen år siden. Thailand, Kambodsja, vietnam, sør-korea og Nepal. Hvor bor du?

Hei zanzibar,

Jeg kom akkurat hjem fra 3 uker i India og er 13 uker på vei. Jeg ville reist, særlig hvis du er vant til å reise. Jeg spiste ikke kjøtt og ikke melkeprodukter (men veldig lett å være vegitarianer i India). Fant ut det var lettere enn hele tiden å måtte spørre er dette paturisert, eller hvordan er det kokt etc. Spiste kalsium tabletter, masse frukt og passet på å drikke vann fra flaske. Det gikk helt greit og hadde en kjempe fin tur. Siden man ofte er mer trøtt enn vanlig kanskje best å ikke legge opp til en super hektisk ferie og ha litt fleksibilitet, så blir det kjempe bra. Mellomamerika er fantastisk så gled deg :)

Bare hyggelig, og ja, det er fint aa bo her. Skulle gjerne loffet rundt som du, vi er mer landfaste her vi da. Noen svippturer i ny og ne, det skal sies. Jeg bor i storby sentralt i SoerOestAsia, tror jeg vi faar si, hehe....vi er ikke saa mange vikinger pr land her, saa fint aa vaert helt anonym. Det er noe av den utrolige luksusen paa disse sidene her, og er nok grunnen til at kvaliteten paa praten er saa utrolig god, spesielt paa Bli Gravid sidene. Sorry at jeg er kjip paa det forresten.

God tur! ;o7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...