Gå til innhold

Hvorfor skal aldri morsmelk varmes mer enn 40 grader???

Anbefalte innlegg

Skjønner jo at babyen vil ha den ved 37 grader, men tenker på til bruk i grøten...

Min erfaring er at hvis jeg har i morsmelk ved 37 grader sammen med grøtpulveret, så blir grøten iskald. Har derfor varmet morsmelka til kanskje 45 grader... men så leste jeg at det aldri skal over 40 grader... hjelp... har jeg gjort noe feil??

Har det med bakteriedannelse å gjøre? Immunstoffene? Men til grøt, da...?

Fortsetter under...

Pga bakteriedannelse. Du bør ikke gjøre det til en vane. Du får kjøpt et sånt termometer til å måle temperaturen i melka i babyutstyrbutikker.

Babyen MÅ ikke ha mat som måler 37 grader. Romtemperert fruktmos, vann etc. går ned på høykant her. Når babyen din får grøt, er han/hun såpass gammel at det går helt fint.

Men jeg ammer jo ved siden av... spiller det da noen rolle om hun ikke får i seg immunstoffene i grøten i tillegg?

Brannskader av 5 sek? Rører jo godt i grøten og tester før jeg gir henne, da...

HI

Nei, ikke sant, det er jo ikke så mange sekundene det. Men poenget er at da vil deler av melken være over 40 grader - med de konsekvensene det medfører(bakterier). Personlig ville jeg ikke ha brukt mikroen, men jeg har venninner som varmer mme i mikrobølgeovnen, og det går fint det. Så hvis du føler at det er greit, innebører det ingen STOR helserisiko.

Annonse

Jeg må arrestere deg her Hoppetussa - det er IKKE slik at bakterieinnholdet øker når melken blir varmet opp over 40 grader, bakterier trives i hvert fall ikke dårligere på 37 grader enn på 41, jf kroppens feberforsvar!

Bakterievekst er noe som skjer over tid, f.eks melk som ikke oppbevares kjølig eller frosset, om i liten grad fra en varmer opp melken til den er fortært 10 minutter senere.

Som Blomman skriver under her, er grunnen til at en bør varme mm over 40 grader at antistoffer i melken da blir ødelagt. I likhet med hovedinnlegger har jeg lurt om dette har særlig betydning for en enkelt gang - eller som for min del, i grøten jeg gir etter å ha ammet. Den er jo fremdeles minst like god melk som mme, skulle en tro.

Uff da, to skrivefeil - den andre viktigere enn den første:

I andre avsnitt skal det være "og" ikke "om".

I tredje avsnitt mangler det selvsagt et "ikke" i første setning, slik at det riktige er "er grunnen til at en ikke bør varme mm over 40 grader at antistoffer".

Så deilig å være i permisjon... :-)

Bruker å gi mm et oppkok, jeg........ For at grøten ikke skal bli suppetynn etter noen minutter. Men det er jo ikke anbefalt nettopp fordi immunstoffene og ensymene som finnes naturlig i melka da ødelegges. Men jeg tenker at det ikke er så farlig siden babyen får masse immunstoffer gjennom amminga hele døgnet.

Senere vil jeg bruke grøt som skal blandes med vann for å slippe å drive på med denne pumpinga.

Annonse

Vel, noen hs kan gi ganske "fengslende" råd... Jeg fikk beskjed om at det var best om barnet mitt fikk mme i stedet for mm, så han ikke slet seg slik ut med å die lenge - selv om han brukte godt innenfor normalen pr måltid...

Hmmm... var vel et synspunkt enkelte hadde da vi vokste opp?

Jeg fikk beskjed av en annen hs at jeg skulle gi mme i stedet for å amme hver halvtime-time, så jeg ikke sleit meg ut. Lurer litt på hvordan melkeproduksjonen min hadde vært nå om jeg hadde fulgt det rådet.

Ja, det var et råd også jeg fikk ved en anledning av den samme hs som jeg nevnte over - som jeg heller ikke fulgte. Ville vel ikke blitt mindre sliten av å skulle stresse med flaske i tillegg, og dessuten pumpet for å opprettholde/øke produksjonen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...