Gå til innhold

Da prøver vi å snu mat-døgnet til snuppa.

Anbefalte innlegg

Snuppa har lagt seg til en dårlig vane med å spise mye oftere om natta enn om dagen. Har hatt intens amming på dagtid i et par dager nå, for å se om hun kanskje ville la meg få litt mer fri om natta. Har klart å lure henne til å spise litt oftere på kvelden, i alle fall, så det er jo bra. Men hvordan gjør vi resten? Hun må jo få forståelse av at det ikke er pupp å få hver time eller halvtime om natta. Jeg hadde tenkt å la pappaen få ta henne opp når hun våkner i natt, for å prøve å bysse henne i søvn igjen. Så skal jeg amme henne hver tredje time eller så. Det burde hun tåle.

Men så sover pappaen så innihelsike tungt, og ikke klarer han å roe henne når hun først våkner. Det er -kun- pupp som duger. Hun vil ikke ha smokk (prøvd alle mulige typer), ikke kopp, tar ikke flaske, ikke tutekopp med myk tut, hard tut. Suttekluten gir hun beng i, og forsøk på kos blir hun bare forbanna av når hun er trøtt og sulten.

Say the magic words! What dæven do we do?

Fortsetter under...

Har skrevet litt til lille-snupp på småtroll om dette...kanskje det kan være til hjelp for deg?

Hun her roet seg heller ikke uten pupp på natten, men pappan tok støyten i noen netter og vi klarte dermed å drøye tiden mellom ammingene noe...,men det var endel hyl og skrik de første nettene da....

Lykke til

Jeg tror vi må ha gjort -noe- riktig i natt, for i dag har hun vært skikkelig sulten. Har skrevet opp amming og soving i dag for å prøve å se hvordan mønsteret endrer seg. Hun har spist 9 ganger i løpet av 12 timer. Vanligvis ville hun spist 3-4 ganger, så dette har føltes omtrent som en skikkelig økedag. Venter i spenning på om hun klarer å holde ut lenger enn hun gjorde i natt. Uansett, det er bedre å amme annenhver time om natta enn hver time og halvtime. Puh.

Annonse

Snuppa sov i nesten 4 timer sammenhengende i går kveld. Fra litt over åtte til tolv. Dette har ikke skjedd siden hun var en måned gammel, nå er hun 4 1/2 måned. Hun var veldig sulten rundt tolv, så jeg tok henne opp og ammet henne. Hun sovnet ved puppen men våknet i senga si igjen litt senere, var antagelig ikke helt mett og ville ha mer mat. Etter dette, frem til halv ni, spiste hun 4 ganger til. Så den første søvnperioden var desidert den lengste.

Så hva sier dere, ammehjelpere, det ser ut til at dette virker, ikke sant? Skal jeg fortsette i samme duren? Tror dere det er noen stor sjanse for at jeg klarer å havne på 2-3 måltider per natt, og flere lange søvnperioder? Er det eventuelt noe mer jeg kan gjøre for å oppnå dette?

hiver meg på tråden din jeg,ikke fordi jeg har noen løsning, men fordi vi har samme problem..

Snuppa vår er 5,5 mnd, og nekter å spise morgen/formiddag, og spiser generelt dårlig resten av dagen, men kompenserer på natta.. Vi hadde det likt i natt.. la seg 10, pupp 23.30 og etter det holdt vi det gående ca hver 2-3 time...

Forskjellen er a vi har begynt med fast føde nå, da hun forstatt veier bare 6,5 kg, som er litt lite..

Bekymringen min er om hun får i seg lite veske om dagene.. Det sies jo at man skal amme før hvert måltid, men det nekter jo snuppa mi, pupp er kun interessant om natta.. Og vann smaker gift synes hun.. Det merkelige er jo at grøt/fruktmos det spiser hun dagen lang om hun får muligheten, så sulten må hun jo være?

skjønnner mindre og mindre jeg!

hehe - jeg hiver meg også på - ingen løsning, men interresant debatt.. Simon er seks måneder - og får fremdeles pupp med 2 til 4 timers mellomrom HELE døgnet. Og ja - det virker som om det er mye bedre med pupp om natten. "småen" her er vel 9,5kg...og kjempeaktiv.

Nekter plent å spise fast føde (prøver fremdeles ut middagsglass for å finne en han kanskje vil ha..) Og skal ikke ha flasken.

Jeg har lest at barn som roer seg i vognen, kan bysses i søvn i vogn om natten også (for en periode, så skal de liksom klare å sovne selv) - men han virker jo dødelig sulten når han våkner etter mat om natten!

Så det har jeg ikke turd å prøve ennå.

Tror kanskje det er for mye å se på om dagen til at han klarer å roe seg med pupp - så jeg tenkte at de siste måltidene hans før leggetid etterhvert skal foregå på et mørkt, stille sted..

Kanskje det hjelper ham å spise skikkelig?

lykke til!

klem

Anbefaler å amme der det er mørkt(Ikke ett lysglimt akn det være hos oss) og stille.

Tror dette er VELDIG vanlig...., men så lenge de har våte bleier og ikke virker slapp så får de i seg nok væske. Spiser de godt på natten får de jo væskebehovet sitt dekt for hele døgnet(selv om ikke det er helt ideelt - spesielt ikke for mammaen ;) ).

Trøst dere med at nysgjerrige babyer ofte blir oppvakte og interesserte senere i livet ;) , hvis det kan være til noen trøst akkurat nå da ;)

Annonse

Natt3:

Snuppa kjører sin egen vri på opplegget ved å plutselig nekte å ligge i senga si. Hun vil ikke sovwe med mindre hun får ligge inntil meg. Sovner til slutt, ikke med puppen i munnen, heldigvis, men tydelig fornærma ved siden av mor. Spiser kanskje 5 ganger ila denne natta.

Da var hun nok bare sulten, sulten, sulten den natten dere prøvde å bysse i søvn igjen. Så nå er hun redd for at du skal "glemme" henne om natten, derfor vil hun bare sove tett inntil deg. Gi henne den tryggheten hun ber om, men kanskje hun blir enda tryggere hvis hun føler seg mett lenger av gangen? Jeg tror jeg hadde begynt å gi grøt jeg. Høres jo ut som hun trenger litt skikkelig mat. Jeg vet at dette er somå banne i kirken, men hvis hun kunne velge, tror ikke du hun helst ville sovet godt om natten istedet for å våkne så ofte av sult? (Nå får jeg sikkert pepper)

Jeg vet at noen sier at barn ikke sover bedre om natten fordi om de får grøt, min gjorde ikke det før hun fikk skive. Men så ofte som lillejenten din våkner, tror jeg helt sikkert hun ikke ville våkne så ofte hvis hun fikk litt grøt/velling (eller brødskive oppblødt med morsmelk for de som ikke liker grøt).

Synes du jobber veldig bra ! :-)

Takk for støtten! Hun får smaksprøver på frukt og grøt allerede. Har prøvd å gi hene litt tynn maisgrøt om kvelden, men hun blir bare hyper av det og vil i alle fall ikke sove. Og så blir hun forferdelig tørst av grøt (uansett hvor tynn den er), så resultatet er at jeg må amme enda oftere. Og hun får nok det hun trenger og vel så det av bare pupp, hun veier nemlig 9 kilo allerede (4,5 mnd). Så hun lider nok ingen nød :) Men takk for forslaget!

Hahaha - høres ut som om vi har fått sjelefrender av noen babyer.

Simon blir også kjeeeempetørst etter å ha fått mat - både grøt og middag, de få gangene han har ville ha... Føles nesten som om han bare spiser mer da.

Har gitt opp sengen på ham.. foreløpig, altså - så han sover mest bare vedsiden av meg - med korteste vei til matfatet.

Men i natt har han bare spist en gang! Skjønte relativt lite da jeg våknet opp og så at klokken var blitt ni... sist jeg så på klokken var den halv to - og da fikk han mat!

Jeg ser lys i tunnellen! HANG IN THERE! ;)

klem

He, he. It's all coming back to me now...

Nå har ikke mine to vært like krevende i matfatet som disse beskrevet her, men jeg har ihvertfall sett et klart mønster på at fra rundt 4 måneder har det vært vanskeligere å "lure" dem.

Rundt 3 måneder har jeg prøvd å "lure" dem med smokken når de har våknet de første gangene på natten og det har fungert fint. Hadde flere netter der de sov fra rundt 12 til rundt 6 med et par "smokkedyttinger" imellom. (Må kanskje føye til at de har vært gode og runde gutta mine.)

Når de er rundt 4 mdnr virker det som om de begynner å bli mer bevisst på hva det er de eeeegentlig vil. Mye deiligere med mammas varme kropp og pupp enn å ligge alene i sengen. Ergo fikk vi plutselig oftere nattamming igjen. Prøvde imidlertid alltid med smokken først, og hvis den spratt ut med det samme så fikk de pupp.

Da begge mine var 6 mndr (og 10 kg) fikk jeg beskjed om at det var bare å kutte nattepuppen. Da hadde jeg enda ikke rukket å begynne med grøt, men iflg min (veldig ok) helsesøster hadde det ikke noe med saken å gjøre. De var store og runde og trengte ikke natteservice lenger.

Ergo stålsatte vi oss for litt skriking. Natt 1 ganske mye (40 min. totalt), natt 2 nesten ingen ting og natt 3 stille. Derfra har de sovet hele natten begge to stort sett. Godt for dem og godt for mamma.

Har en gutt på 5 mnd med akkurat samme problemet om natten, snill dagen lang, men terror om natten. Nå skal vi forsøke med at far tar støyten et par netter, for å se om det hjelper. Mor trenger sårt litt nattesøvn!

Døgn 4: Jeg gjorde noe dumt. Man blir jammen trøtt av å ikke sove noenting på en halv uke, så i forfjamselsen la jeg snuppa ved siden av meg da jeg skulle amme etter at jeg selv hadde gått og lagt meg. Så sovnet jeg. Resultatet var ar hun ble liggende inntil meg helt fra klokka 12 i går kveld. Hun spiste kanskje 3 ganger etter dette og så massemasse ganger på morgenkvisten bare så jeg skulle få sove litt lenger. Det var dumt!

Men jeg begynner seriøst å lure på om det beste vi kommer til å klare, er å få henne til å spise annenhver time. Hun har kanskje en eneste soveperiode som er lengre enn 2 timer, og den er som oftest den første perioden etter at hun har lagt seg. Og jeg orker ikke å legge meg klokka 7-8 lenger (gjorde det i begynnelsen).

Tips til å forlenge søvnperiodene? Har som sagt prøvd flaske og sutt, men hun vil ikke ha noen av delene.

Heia Dodge!

Et litt radikalt forslag siden pappaen ikke er så veldig effektiv i din prosess, og som faktisk virket fornærmende bra hos oss:

Hva med å be mormor til barnet hjelpe deg en natt? Det er nemlig slik at barnebarn oppfører seg mye "bedre" enn barn (frustrerende!), det kan jo ha noe med at besteforeldrene oppdro oss... Vi gikk fra amming hver time en natt til en hel natts soving den neste da hun sov inne hos mormor og morfar selv om de snorker så det durer (hun var 8mnd). Er du på godfot med mamma'n din og hun er innsatsvillig og i nærheten kunne det være noe å planlegge for helgen? Noen mormorer blir kjempestolt over å kunne gjøre sånn forskjell. En god plan som er pratet igjennom på forhånd er selvfølgelig viktig.

Hei, Expat. Takk for forslaget! Mormor og morfar bor ca en times kjøring unna, så kanskje de kunne ha gjort nytte for seg i helgen, ja. en da går jeg ut fra at det lønner seg at de er her, i vårt hus, og ikke omvendt? I så fall kan det by på problemer da vi faktisk ikke har plass til å ha både dem og oss her. Men problemet er egentlig det samme hos mormor som hos pappaen, hun får ikke roet ugen når det gjelder. Tiril godtar kun meg når hun gråter.

Går det an å endre på dette?

Vel det viktigste er vel at hun ikke lukter deg. Har mormor stort nok hus kan du kanskje sove på gjesteværelset, og tusle inn og amme hver tredje/fjerde time? Ha med reisesengen inn på mormors soverom? Du behøver jo ikke SLUTTE nattamming, du forsøker bare å drøye'n litt? Kanskje mormor og morfar kan gi deg en helg der du får sovet så mye som råd (alt blir lettere med søvn!) og avlastet litt på natten?

Det ville jo vært en drømmesituasjon, i så fall. Jada, de har kjempestort hus. Plass til meg hvor som helst. Men jeg synes synd på både dem og snuppa hvis de må prøve å trøste henne om natta når hun bare vil til mamma. Hm. Kanskje verst for meg uansett. Har selvsagt ingen plan om å kutte ut nattamminga, bare få litt lenger søvnintervaller på snuppelure. :)

Jeg anbefaler også expat sitt forslag, Vi hadde søvnproblemer med eldste mann og, men han sov alltid godt når mormoren og morfaren passet han!! Så det er absolutt verdt forsøket. Ellers ville jeg ha snakket med helsestasjonen, det er mulig å få hjelp der til å komme inn i god søvn rytme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...