Gå til innhold

Så var det dette med alkoholen da! Fant dette på en svensk side. Hadde vært spennende å høre hva dere mener om dette


Ronja65

Anbefalte innlegg

 

 

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_10791695.asp

 

Men hva er moralisk og etisk i dette????

 

Selv synes jeg det er uakseptabelt at gravide drikker alkohol. Det finns en masse forskning som sier, at det kan være skadelig for fosteret. Ingen vet grensen for når barnet får en alkoholskade.

 

Rørte selv ikke alkohol i svangerskapet men har drukket små mengder vin under amming.

 

Hadde somsagt vært spennende å høre hva dere mener om dette.

 

.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er trist at media går ut med dette, når man vet at mange barn allerede lider under foreldre som har alkoholproblemer!!!!! Veldig trist.....................

 

Selv har jeg valgt å være totalavholds under svangerskapene mine, det er da det enkleste i hele verden - ønsker ikke alle å beskytte det kjæreste man har? Skulle det da være vanskelig? Her snakker jeg både om alkohol og sigaretter.....

 

Har så vidt nippet til et glass vin da jeg ammet, men noe i meg har faktisk gjort det så enkelt at det ikke har blitt verken hele glasset eller noe utover det. Nå ammer jeg ikke lenger, men er fremdeles forsiktig med alkohol, så lenge jeg har barn som skal tas vare på:-)) Og når det er sagt, så har heldigvis min sambo akkurat den samme følelsen inni seg og drikker like gjerne en Munkholm som en vanlig øl og det er jeg takknemlig for:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh.... jeg kjenner jeg blir tris...for at barn skades av alkohol er jo bevist før. Poenget er vel at det skal endel til, men de som bør høre at det er skadelig er vel kanskje de som drikker mer enn de bør i utgangspunktet...

 

 

 

ååååååååååååå kan ikke ungene bare få ha det bra???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er av den mening at alkohol i svangerskap er et ikke tema!! Det byr meg imot og drikke når jeg er gravid og det skjærer meg i hjertet og se andre gravide drikke!! :( Jeg er ikke noe glad i slike ting som sier at det skal litt til,det er jo ikke lenge siden forskning viste at en absolutt mengde ikke kunne angis for når det var farlig eller ikke. Dessuten så er jeg redd for som du var inne på dritgrei at de som nå vil trykke slik forskning til sitt bryst er de som i utgangspunktet nyter alkohol og gjerne mye,som trøst og beskyttelse for det de gjør!!! Nei la foster,spedbarn,barn slippe alkohol gjør de ikke noe godt i det hele tatt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gjenta det jeg mener på det sterkeste! Barn og alkohol hører IKKE sammen. Ikke i noen form!! Synes det er helt uhørt å ta sjanser i forhold til både fosterliv og babyer! Her mangler det vett og normal tankegang både hos såkalte forskerer og mødre/fedre som syntes slikt er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt avholds under svangerskapet. Det er gjort en del forskning som tyder på at barnet er svært sårbart i noen faser av fosterlivet. Enkelte barn som fødes med FAS (føtalt alkoholsyndrom) ser ut til å ha bli eksponert for svært små mengder alkohol (i den grad mødrene rapporterer riktig da). Det er dessuten ting som tyder på at noen fostre er mer sårbare enn andre og at skadene av selv små mengder alkohol blir merkbare resten av livet. Det der med "det skal litt til" er derfor i beste fall en tvilsom hypotese.

 

Jeg drikker heller ikke mens jeg ammer, men er ikke like sort-hvitt der. For min egen del er det overhode ikke fristende, men jeg er aldri noen stordrikker uansett. At andre tar seg et glass rødvin mens barna sover reagerer jeg ikke så sterkt på. Alkoholprosenten i brystmelka blir jo den samme som promillen i morens blod, så barnet blir i hvert fall ikke påvirket direkte. At barn kan påvirkes indirekte er selvfølgelig en annen sak. Samspillet mellom omsorgspersonen og barnet endres selvfølgelig når den trygge voksne er påvirket av alkohol. Jeg er dermed litt moralistisk også her. Barn og alkohol hører ikke sammen fordi det er skremmende for barn å oppleve at de voksne er "rare"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste artikelen i full fart, så jeg kan ha leste den for dårlig. Såvidt eg så, satte den ikke særlig skille mellom svangerskap og amming. I utgangspunktet er jo det (i såfall) veldig feil. Uhørt å la den gå på trykk også, dårlig info!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skremmende! gambling å drikke under graviditet! - og man bør heller ikke teste ut hvo mye et ammnede barn tåler.... deres lever er jo ikke som vår -så selv med lite alkohol i melken kan ,man jo ikke påstå at det er bra. Men et glass el to (etter at barnet er 6uker) skader jo ikke da.

Andre aspeker en må ta med under amming og alkohol er at utdrivningen kan skades for korte el lenger tid (evt varig skade)av å bli beruset eller av sterk alkohol. Og det er ikke godt å ha melkespreng, men ikke få ut melken (kan henvise til Snull herinne på dib - hunhar erfart det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...