Gå til innhold

Dere som fikk første barn etter 35...(som jeg), tenker dere på flere barn, og satser på at...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

..det skal gå greit å få nr. 2 og evt. 3 rundt de 40?

Er selv 38 år nå, 'ung' i skinn og sjel (vel, ikke nødvendigvis klokka 06 om morgenen), og har et barn på snart 2 år. Tenker at jeg ønsker et søsken til barnet mitt om ikke så altfor lenge, kan ikke vente så lenge med det.

Spørsmålet er egentlig bare: Hvordan forholder dere dere til at klokka går rasende fort nå mht. planlegging av flere barn?

Leste om den kjente fotografen Annie Leibovitz at hun fødte sitt første barn som 52-åring, og fikk de to neste ved bruk av surrogatmor. Slikt får meg til å tenke at 'alt er mulig' nå framover, at en ikke har sånn hast etc.

Dette er bare tanker jeg kaster ut, lurer altså på hvilke temaet dere andre på min alder har?

Er anonym for øyeblikket ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble litt krøll her i nest siste setning:

'...lurer altså på hvilke temaet dere andre på min alder har?' (what?)

 

Mente tanker, ikke temaet...(:-})

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk mest bekymret med førstemann jeg. Og da var jeg bare 30 ;-) Nr 2 og 3 kom vel egentlig før jeg rakk å tenke så mye... For tiden er jeg litt på attpåklatttankene.. Mulig på grunn av at permisjonen snart er ved veis ende. Og i den sammenheng tenker jeg da at så veldig attpåklatt vil jeg ikke kunne få... Ble nettopp 37 og sambo snart 42. VI har vel kommet til at å få barn etter fylte 40 for meg og 45 for han er uaktuelt her i gården. Vi skal jo tross alt ha tid og overskudd til å følge opp alle sammen også ;-)

 

Men det er meg da. Har sett veldig mange flotte modenmammaer som får noen bedårende søte småttiser i langt mer voksen alder. Så har du tid, overskudd og hjerterom, så ville jeg ha kastet meg rundt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første da jeg var 30 og ble forlatt like etterpå. Etter å ha funnet ut at menn faktisk ikke er så ille allikevel, fikk jeg nummer to da jeg var 36. Vi ønsker oss et barn til, nå har jeg passert 38. Synes nok ikke at vi kan vente så lenge. Annie Leibowitz gjorde sine valg, men de passer ikke for meg. Vi starter vel prøvingen i løpet av 2007, går det ikke da, så tror jeg vi er fornøyde med de to vi har. Det er selvfølgelig mulig å få barn godt oppi 40-årene, men jeg tror ikke det passer for meg. Mannen min synes vi kan kjøre i gang nå, helst skulle jeg allerede vært gravid på nytt. Jeg holder litt igjen, minstemann er 16 mnd og jeg tror det ville vært veldig slitsomt å ha mindre enn to år mellom dem. Ser at andre får det til, men jeg ønsker litt avstand. Så jeg synes altså at klokka tikker og at det haster, men holder bitte litt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje av de eldste her tror jeg... Er 42 nå, og fikk min første da jeg var 35, nr to da jeg var 36, nr tre da jeg var 38 og til sist nr fire da jeg var 41.

Var heldig da jeg møtte mannen min - jeg hadde nettopp skilt meg. samt avsluttet et forhold til en særs upålitelig fyr - da vi to fikk klaff, og begge ønsket seg familie med flere barn. Ingen av oss hadde noen fra før, heller...

Trodde jeg var ferdig etter nr tre, men fikk plutselig så INNMARI lyst på en baby til... c",) Vi hadde alt på plass rundt oss sånn rent praktisk, meg god råd, god plass og faste jobber osv. så dermed ble det en liten "attpåklatt" tre år etter nr tre... c",)

 

Føler meg slett ikke som noen gammel mor nå, men det klart jeg av og til regner litt på hvor gammel jeg vil være når sistemann begynner på skolen, slutter på skolen, fyller 18 osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg heller ikke så utgammal nå, men tenker som Reveenka på kommende tider (herregud, jeg høres jo ut som en julesang...).

 

Hadde nettopp fylt 39 da jeg ble mamma for første (og siste) gang. Vi kan dessverre ikke få flere, men hadde helsen vært i orden, hadde jeg ikke vært i tvil om å få i hvert fall et barn til. Jeg er snart 41...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest irismor

Her holder det med den ene. Var 35 når hun kom etter mye slit. Hadde et tøft svangerskap som endte i 5 dager med igangsetting. Som igjen endte i et hastekeisersnitt. Så vi får kose oss med den vi har for jeg ønsker ikke å gjenta det.

Vi er heldige som har ei flott lita jente. Og skulle behovet for flere melder seg, så får vi tenke på adopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn som 52-åring er vel neppe et realistisk alternativ for de fleste. Et eller annet sted i 40-åra sier det vanligvis stopp. Synes du burde begynne å tenke på nr. 2, om du vil ha et barn til.

 

Jeg fikk nr. 1 da jeg var 37, og følte veldig at klokka tikka. Fikk derfor nr. 2 22 mnd senere. Lenger ville jeg ikke vente. Hadde jeg vært yngre ville jeg kanskje prøvd på tre barn. Men jeg er over 40, og tar ikke sjansen. Er heller ikke egentlig motivert for flere barn. Har all respekt for de som velger å få barn i den alderen, selvsagt.

 

Så ja, klokka går, så kom deg i gang ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 35 og et halvt. Nå er jeg 36 og et halvt. Jeg har lyst på ett barn til. Vet at vi bør sette igang om ikke så alt for lenge, max innen et år. Men kroppen min er aldeles ikke klar for en ny gravidet og fødsel, og jeg går og engster meg for at jeg aldri skal bli "klar" igjen. På grunn av dette tenker jeg ofte på hvordan kroppen min hadde fungert dersom jeg hadde startet produksjonen noen år tidligere. Ser med misunnelse og undring på de som er yngre som er i super form etter bare noen måneder.

Men ; jeg er ikke så veldig redd for at jeg skal bli for gammel for å få en til. Når jeg klarte å bli så raskt gravid som jeg ble da jeg var 34, så fungerer det sikkert igjen også tenker jeg. Men jeg vil helst starte på nytt før jeg er 38. Jo eldre jeg blir, jo enda skrøpeligere blir jeg og dårligere til å takle graviditet, fødsel og barseltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk førstemann da jeg var 34 og ble, som Maud, forlatt like etterpå. Heldigvis sendte livet meg en ny mann og nå får jeg hvis alt går bra nr 2 når jeg er 37. Jeg kjenner jo at det tar på, ikke minst siden det første året uventet alene med barn var tøft både psykisk og praktisk og er nok litt sliten fortsatt. Men vi har såpass lyst på en til at jeg regner med at vi kommer til å forsøke på nr 3. Men det blir ikke før minstemann er året, dvs at jeg kommer til å bli nærmere 39 før vi starter prøvingen. Tror det er der vi lander i hensynet mellom å få litt krefter til nye tak og det at vi gjerne vil ha flere barn. Det er jo mye snakk om at fruktbarheten daler raskt etter 37, men jeg krysser fingrene for at det skal gå greit, i alle fall var det klaff på første forsøk denne gangen og det gir vel i alle fall litt grunn til optimisme i så måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et par måneder så runder jeg 42. Min samboer er ni mnd eldre en meg. Jeg har tre store barn fra et tidligere forhold og lille Thyra på 9 mnd. Så var det dette spm om et barn til!!!!....Samboer er klar.... og jeg er lit usikker.. ikke pga alderen min...det ser jeg ikke som et problem. Men føler fortsatt at kroppen ikke riktig er klar enda. Men lysten... ja den kommer sakte...Måtte le av gubben her om dagen... Jeg:..Er det så at du fortsatt ønsker en til???...Samboer:Ja, om gud vill....Jeg begynner å le...Hvorfor skal du blande in han i dette da?????(Til historien hører det med at han er katolikk, stort sett bare på papiret:-)

 

Så vi blir enige i at jeg skal bli eventuellt klar først, så slutte med minipillen og sååå om gud vill så kommer det en til:-))).

 

Ekonomi...Ja... store barn koster flesk... det er solklart.. Men er man noen ganger fornøyd da???. Vi har mat på bordet. Vi trives på våre jobb...Bilerne ruller, et Ok sted å bo.Ungene går stort sett ikke glipp av noe. Klær kjøpes stort sett på de "billige" steder eller på salg.

 

Min tante var 49 år, når hun fikk den siste. Det har vært ukomplisert.... hun har heldigvis vært frisk og rask.

 

Ja det var meg...

 

Lykke til med ditt valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 39 og har bare et barn. Jeg vil gjerne ha et til, og føler at jeg ikke bør vente for lenge. Men så var det dette med å få overtalt min kjære, da :) Gode råd mottas med takk....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble 37 år 6 uker etter at jeg fikk min første og 40 ett halvt år etter nr 2. Trollfar og jeg var klare på at hvis vi fikk det til så ønsket vi oss mer enn ett barn. Nå føler jeg at vi er for gamle til flere barn (41 & 50 år) Trollfar sliter med noen kroniske sykdommer og barna er friske å raske.

Så mitt råd er: Kjør i vei :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke fortelle om sånne tanter - jeg er troendes til å løpe av gårde til legen for å sørge for at jeg kan produsere en til.... og nå hadde jeg jo egentlig bestemt meg for at jeg er ferdig...c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...