Gå til innhold

Hvor mange måneder var barna deres da de fikk 4 måltider med fast føde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min blir 9 mnd om 1 uke, og i det siste har han sovet mer urolig enn før. Pleide å starte dagen med en flaske mme på ca 220-240 ml. Resten av dagen er det fast føde med drikke til. Leste en plass at grunnen kunne være at han trengte mere mat på dagtid. Hva er deres erfaringer med det?

Ga han litt grøt vedsiden av flasken sin i morges, og da virket han super fornøyd. Han får jo alltid spise til han blir mett, men jeg er ikke helt sikker på når man ''bør'' starte med fast føde til hvert måltid.

Når startet dere med det?

Og en ting til.. Når er det ok at de smaker på vanlig melk? Er det 11 mnd? Husker ikke helt her.

Skrevet

12 mnd er det for vanlig melk, 10 mnd for mat med litt melk i.

Her får lillegutt på 6,5 mnd grøt til frokost og kvelds. Middag i firetiden og frukt til lunsj.....

Vil tro at din kanskje er klar for et måltid til,ja.

Skrevet

Her innførte vi grøt som frokost ganske raskt når vi visste at grøt var ok for magen. Var vel 6 mnd når hun fikk grøt til frokost og kvelds, det holdt ganske lenge. Ved 7,5 mnd innførte vi brødskive til lunsj, og rundt 8 mnd var vi oppe i grøt - brødskive - middag - grøt. Hun får vann til grøt og middag, mme til brødskiva, og en flaske mme etter kveldsmaten - litt som kos også. Den blir vel bytta ut med vanlig melk eller evt. vann etterhvert tenker jeg.

Men for å svare på spørsmålet ditt: ca 8 mnd tenker jeg, med 4 måltider fast føde :o)

Vanlig melk er ok rundt 1 års alder, men går sikkert an ved 11 mnd også.

Skrevet

6 mnd og får 4 måltider om dagen

Skrevet

Har opplevd akkurat det samme som deg. Jenten min blir ni mnd på lørdag, og i det siste har hun sovet urolig. Hun får fremdeles pupp en gang om natten, men hun har i grunner nøyet seg med bare èn pupp. I det siste har hun villet ha begge om natten, og hun har våknet flere ganger. Hun spiser veldig lite til hvert måltid, så siden fredag har jeg gitt henne fire små måltider med fast føde og pupp til, i tillegg til bare pupp når hun våkner om natten og om morgenen. Den første dagen spiste hun like mye til hvert måltid som hun har gjort når hun bare har fått tre måltider, og sov som en engel natten igjennom for første gang på tre mnd! Men dagen etter ville hun nesten ikke ha noe mat, og sov selvfølgelig dårlig, våknet to ganger for å spise.

Jeg tror jeg har lest at man godt kan la være å gi barn kumelk til de er ett år. Men hvis han får mme er han jo vant til kumelk allerede, og de fleste barn får vel grøt med mme i og kanskje yoghurt før de er ett år, så jeg vet ikke.

Skrevet

Takker alle sammen for svar :)

Ser ut som det er på tide at han får mer enn bare flaska til frokost da ja :) Sistt jeg snakket med HS mente hun jeg skulle fortsette med det fordi vekstkurven hans var så jevn og fin. Men jeg synes det er viktigere at han blir mett og tilfreds, og da er det fint å vite at det er helt ok med 4 fast føde måltider nå :)

Han pleier å få:

- over 220 ml mme om morgenen

- grøt/brød til lunsj + vann (m/bittelitt eplesaft på glass oppi, siden han nekter å drikke rent vann enda*sukk*)

- Middagsglass + vann m/litt saft

- Grøt og mme før legge tid.

Men da er det vel egentlig bare å gi litt grøt vedsiden av til frokost da, så får vi håpe at lillegutt blit fornøyd :)

Skrevet

minstesnupp er 7 mnd og får 4 måltider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...