Gå til innhold

Leggemetode - vil gjerne ha kommentarer fra dere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i jula har vi vært på besøk noen kvelder, og snuppa har blitt veldig trøtt, så jeg har prøvd å legge henne, og både mamma, svigermor og ei venninne(som ikke er mor riktignok) har kommentert min måte å legge henne på. Innledningsvis vil jeg også si at de egentlig ikke har noe med det, men jeg tar meg nær av sånt.

Problemet er at hun er veldig sein med å sovne. Legger jeg henne og hun er STUPtrøtt, ligger hun gjerne i senga 20-30 min med smale øyne, og skriker gjerne litt før hun sovner. På "dårlige dager" gråter hun(ikke sår gråt, mer sutring i ca 10 min) og jeg går og ser til henne og sier at jeg er der, og går ut igjen mange ganger.

Disse "besserwisserne" mente at jeg ikke skulle la henne skrike i det hele tatt, for "deres barn gjorde ikke det". Men så sovnet vi med en gang vi ble lagt ned, har jeg blitt fortalt.

Jeg liker ikke at hun gråter, men har på en måte innfunnet meg med det. Det er fryktelig slitsomt å bruke en halvtime på å få henne til å sove hver gang. Jeg bysser henne aldri og hun sovner aldri på fanget. Har pleid å vugge henne, men nå er hun så stor at hun bør avvennes med det(6 mnd)

Legging er bare et problem på dagtid.

Hva mener dere jeg bør gjøre? Gjør jeg noe galt?

Skrevet

Hei, jeg har sliti med min vesle gutt som du beskriver med datteren din. Hver gang jeg har lagt han på dagtid så kan det være en lang stund bare med sutring, en gang holdt jeg på i nesten 40 min for å få han til å sove en halvtime..

Jeg har funnet ut at han sovner og sover mye bedre når jeg legger han på siden! Hvorfor vet jeg ikke, men sutring er historie hvis jeg legger han å siden. Kanskje det har noe med assosiasjoner med amming og trygghet å gjøre? Uansett, før kunne han våkne når vi kom inn på soverommet når vi skulle legge oss (han har vært veldig var) men i går sov han seg gjennom rakett skudd og alt. Og det var i sideleie.

Når jeg prøvde å legge han tilbake på rygg etter at han hadde sovet et par timer, så tok det 2 minutter så våknet han..

Om det er "feil" å legge på siden vet jeg ikke, men jeg har bare lært at det er galt å legge på magen. Men istedenfor å slite så er det kanskje verdt et forsøk?

Og ang innblanding fra andre så er hver unge forskjellig, verken din mor eller svigermor eller noen andre kjenner jenta di som du gjør og kan derfor ikke vite hva som er best for henne. (har hatt mange diskusjoner med min egen søster, hun er ikke mamma men har sterke meninger!). Har en svigermor selv som kommer med tydelig "stikk" når hun har meninger om noe, og jeg viser henne ganske tydelig hva jeg mener om hennes innblanding med å dra uinteressert på skuldrene eller svare stikkende tilbake. Men spør jeg om hennes råd har vi en god tone, hun er en klok dame som tross alt har hatt barn selv. :o)

Skrevet

Jeg gjør akkurat det samme som deg og barnet mitt er også 6mnd. Jeg lar han skrike litt før jeg går inn,men aldri lengere enn 5min. Hvis han er urolig står jeg hos ham og klapper på ham,men tar han sjelden opp. Det hendt et par ganger hvis han er veldig urolig, da setter jeg meg sammen med han på soverommet med lyset av. Har lest at du skal være forsiktig med å venne barnet til byssing osv+la det ligge alene å skrike i lengere enn 10min. Jeg tror du gjør det helt riktig, jeg.

Godt nyttår

Skrevet

Takk for tips! Hun er forøvrig ikke så vanskelig å legge her hjemme, mest borte, selv om hun sutrer et par minutter her også. Hun har vært betydelig verre før å legge, det at hun i det hele tatt kan ligge i senga aleine uten å illskrike, bare sutre er et framskritt for meg. Spurte hs, men fikk til svar at så lenge hun er grei å legge for natta må det bare gå seg til på dagtid! :S

I barselgruppa vår kan de fleste babyene bare legges ned og så sovner de... Misunner de jeg, altså!

Hvor gammel er babyen din? Hvorfor sideleie ikke er anbefalt er fordi de lett kan snu seg på magen.

Skrevet

Min er helt håpløs å legge borte, da sover han bare et par minutter i slengen. Til og med i bagen eller i vogna si.. På julaften måtte vi reise hjem kl 22 fordi han var helt i svime pga søvnmangel, han sov ikke fra kl 15 her hjemme. Prøvde å legge han til brystet slik at han kunne sove litt til det, men ikke snakk om det heller.

Ørjan er 5,5 mnd. Jeg passer på å pakke dyna godt rundt han, mellom armene og litt under knærne slik at han tipper litt mot ryggen istedenfor fremover. Han ligger så rolig når jeg legger han på siden at han ikke sparker vekk pledd eller dyne :o)

Skrevet

Tror jeg skal prøve det, det vil jo bare være på dagtid dessuten at jeg gjør det, ettersom hun sover greit om natta. Da har jjeg jo henne under oppsyn hele tida også.

Det er så godt å høre at det er andre enn meg som har sånne babyer! Føler meg så slem av og til når jeg skal legge henne...

Skrevet

Det er ihvertfall verdt et forsøk, de trenger jo så sårt den vesle søvnen de kan få. Og Ørjan er ikke den som sover mest heller, kanskje 2,5 timer i løpet av dagen og 10 om natten, med flere ammetider.

Og det er ikke slemt, tenk på at et barn som gråter egentlig spør deg om hva som er feil, og du gir henne svaret ved å gi henne mat, få henne til å sove, kose med henne osv. En baby vet ikke hva som er viktig :o)

Kjempemasse lykke til, håper det funker for deg da :o)

Skrevet

høres ganske så normalt ut synes jeg.. men har du prøvd å legge henne ute i vogna?

det gjør vi uansett alltid på daeg og da sover han så godt!!

Tips i hvertfall.. vigna kan man jo ha ned på besøk.. trygg og god;)

Skrevet

Gutten min på 3 mnd.har også hatt problemer med og sovne borte i jula på dagtid.Natten har gått fint..

Nå liker ikke jeg og la han ligge å skrike selv.Min mamma mente jeg var altfor rask med og trøste og ta opp,hun har da 4 barn og dette er min første..Jeg så etterhvert at om jeg lot han ligge og sutre en stund kunne han sovne etter en liten stund.Så har nok vært litt for rask jeg da...;)

Men andre ganger går sutringen over i overtrett gråt og da er det bare og trøste og bysse som hjelper,ofte putte i vogna og ut på tur.

Håper at han kan finne roen på dagtid nå når vi er kommet hjem!Tror det kan bunne litt i at det er nye omgivelser og de er så nyskjerrige,for han ville se på alt hele tiden:)

Har egentlig ingen gode råd,men ville bare si at det ser ut til at du gjør det helt fint:)Tror det er viktig at man finner sin egen måte å gjøre ting på,det som føles rett for dere.Det er mange ulike meninger om alt,like mange som man spør.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...