Amelia*Okt06+juni09* Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 Lillegutt på 10 uker sover uregelmessig om natten og er veldig vanskelig å legge på dagtid. Han skriker mye på dagen og jeg har inntrykk av at han er mye trøtt, men ikke klarer å finne roen til å sove når han burde. Han er bare blid og fornøyd i 10-15 minutter om gangen før han begynner å vise tegn på å være sliten, og må da bysses og bæres i søvn. Den eneste gangen han kan legges for seg selv er når han blir lagt for natten, det går veldig greitt. Natta varer som regel fra 22 - 07, men han har et veldig ustabilt sovemønster. Noen ganger sover han seks timer i strekk, andre ganger våkner han hver 2. time hele natten. Han virker fortsatt trøtt kl. 07, men vil da ikke sove mer i vogga. Står opp med ham og som regel begynner han å skrike etter en halvtimes tid og vil sove mer, men da bare på armen eller i bæreslynga. Han roer seg ikke bedre ved å ligge sammen med oss i dobbeltsenga, så det er ingen løsning. Han er heller ikke noe særlig flink til å ta smokk. 1. Bør vi legge ham tidligere på kvelden? Han sovner veldig ofte på fanget vårt i halv åtte-tiden, men vi har som regel latt ham sove der en times tid for så å vekke ham for å gi ham mat før han blir lagt i vugga ca. 21.30. 2. Hvordan få ham til å sove lengre om morgenen? Når vi har brukt et par timer om natta til amming så er kl. sju aaaltfor tidlig for meg, jeg er stuptrøtt.... 3. Han våkner ofte om natta bare 1.5-2.5 timer etter at han sist fikk mat og virker da egentlig ikke så sulten, men jeg ammer ham likevel for at han skal sovne fort igjen. Burde jeg prøve å få ham til å sove uten mat? Hvordan gjør jeg i såfall det? 4. Har lurt litt på å legge ham på eget rom for å se om det hjelper på nattesøvnen, er det noen som har erfaringer rundt det for en så liten baby? 5. Om dagen sover han bare i bæreslynge, på armen eller i vogna på tur. Har fått ham til å sove i senga et par ganger, men da sover han bare i 30. minutter og er fortsatt trøtt når han våkner. Noen tips? Takker for alle innspill
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 Prøv legg han i vogna når han skal sove. Og vogn med lange raske tak, frem og tilbake. Utrolig effektiv måte å roe de små. Men stopp før barnet sover og prøv å la de sovne selv. Skriker de, vogner du med raske tak på nytt. Her holder det å vogne i 10 sekunder. Prøv å la babyen din sove mer på dagen. Søvn avler søvn. Kan være lurt å legge de før de begynner å bli spent i kroppen og gråter. Da er de ofte overtrøtte og vanskeligere å få de til å sove. Følg med og legg han rett før han begynner å bli urolig. Og stapp mette babyer sover godt. Ville ventet med å ha han på eget rom. Ikke anbefalt før 6 mnd. Lykke til!
Amelia*Okt06+juni09* Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2006 Dytter for flere tips!
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 29. desember 2006 #4 Skrevet 29. desember 2006 hei:) kjenner meg SÅÅ godt igjen.. Lille Odin Alexander er ca like gammel som din ser jeg Jeg har slutta med å gi mat mer enn 1 gang på natta-... men heldigvis tar han smokk.. han får ikke bruke meg som smokk!!! men vi måtte trene lenge for å få han til å ta smokken da..om natta er vi tålmodige.. han legger seg ca 22.. våkner ca 1-gir smokk og LAR HAN LIGGE I VOGGA.. IKKE TA HAN OPP!!! våkner igjen i 3 tiden ca.-GIR MAT ,SNAKKER IKKE MED HAN MEN LEGGER HAN RETT NED IGJEN .. IKKE NO DILLDALL!! VÅKNER IGJEN I 6 TIDEN.. GIR SMOKK OG ROER UTEN Å TA HAN OPP.. SOVER TIL 730.. PS DET VAR VELIDIG LIKT SLIK DERE HAR DET FØR HER OG.. MEN VI OPPDAGET AT SOVER 3-4 TIMER PÅ FORMIDDAGEN OM VI SETTER VOGNA UTE,, så formiddags luren er fast UTE. Og han er blitt mye mer fornøyd etter at vi begynte med det så mitt råd er JA prøv å la han sove uten mat.. eller dvs med 1 natt måltid da.. og legg han rett ned i vugga igjen.. ikke no dilldall..ha det kjølig på soverommet og ikke kle for mye på han ..men ha på liten lue;) her står vinduet oppe på natta.. liten sprekk og han sover bedre nå Lykke til;) Og VIKTIGST AV ALT ::: hvis han sover så IKKE vekk han!!! la han sove til han våkner av seg selv!!!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #5 Skrevet 29. desember 2006 Mitt eneste råd er å prøve å nullstille forventninger om hvordan han skal sove, og gjør det du kan for at han kjenner seg trygg og ivaretatt - 10 uker er VELDIG liten! Og det er helt normalt for så små babyer å spise annenhver time om natten - kroppen deres er nemlig laget slik!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå