Gå til innhold

2uker gammel baby - ammespørsmål

Anbefalte innlegg

1. Har nå hatt ett døgn hvor jeg lot babyen delvis selvregulere. Da endte ammingen opp med dette: 0700 - 0900 - 1230 - 1530 - 1800 - 1930 - 2300 - 0430 (jeg vekket henne) - 0630

Da har det gått 2 - 3.5 - 3 - 2.5 - 1.5 - 3.5 - 5.5 - 2 timer mellom hver amming. Er dette greit. Var 5.5 timer på natta for lenge? Hadde jeg ikke vekket henne, så hadde hun sovet lengre, kan jeg la henne det?

2. Det blir mye tull med den ene puppen. Hun liker den av en eller annen grunn ikke. Jeg ser det kommer masse melk, så det er ikke problemet. Hun vill ikke ta puppen, vrir seg, sutrer, suger ikke osv. Vi styrer gjerne på i 15-30 min før vi er i gang med denne puppen. Det er aldri tull med den andre..

3. Når kan jeg starte opp med pumping (for å ha ett lager i fryseren)? Er fortsatt litt nybegynner-sår på brystvortene, men dette bedres hver dag. Virker som jeg har greit med melk, men ønsker ikke å utsette brystvortene for mer sårhet enn nødvendig samt la brystene får "stabilisert melke mengden". Har elektrisk pumpe.

4. Babyen har ikke hatt avføring på 1.5 døgn nå, er dette ok? Mange våte tissebleier, ser ikke ut til å ha vondt i magen.

5. Senere, om en mnd eller to, kan jeg da gi mme hvis jeg skal være borte fra henne noen timer? Eller "bør" det helst være mm? Jeg tipper behovet ikke er så ofte, 1-2 måltider 1-2 ganger i mnd. Vi har ingen allergier i familien. Hvis det ikke er noe ulemper med å gi mme i disse situasjonene, hvilken mme er da "best"?

6. Sitter nå "veldig riktig stablet opp" hver gang jeg ammer, for å få belastingen på puppene minst mulig (har vært voldsom sår), Når kan jeg begynne å amme liggende? Er dette en dum ammestilling? Hvis det er ok, hvordan bør jeg gjøre det for å få minst belasting på brystvortene?

Takker masse for svar!

Fortsetter under...

Ett spørsmål til:

7. Jeg gir en pupp til hvert måltid. Hun vil ikke ha mer/sovner/slipper puppen. Er dette greit eller bør jeg tilstrebe at hun tar to pupper til hvert måltid? (da må jeg i såfall avslutte ammingen tidligere på den ene puppen for å bytte). Hun bruker ca 30 min suging på brystet til hvert måltid.

1. Har nå hatt ett døgn hvor jeg lot babyen delvis selvregulere. Da endte ammingen opp med dette: 0700 - 0900 - 1230 - 1530 - 1800 - 1930 - 2300 - 0430 (jeg vekket henne) - 0630

Da har det gått 2 - 3.5 - 3 - 2.5 - 1.5 - 3.5 - 5.5 - 2 timer mellom hver amming. Er dette greit. Var 5.5 timer på natta for lenge? Hadde jeg ikke vekket henne, så hadde hun sovet lengre, kan jeg la henne det?

Dette er greit- 5,5 t på natt er ok og- hun kan godt sove litt til og om hun gjør det av seg selv, går opp i vekt og du har nok melk ellers.

2. Det blir mye tull med den ene puppen. Hun liker den av en eller annen grunn ikke. Jeg ser det kommer masse melk, så det er ikke problemet. Hun vill ikke ta puppen, vrir seg, sutrer, suger ikke osv. Vi styrer gjerne på i 15-30 min før vi er i gang med denne puppen. Det er aldri tull med den andre..

Prøv en annen ammestilling på denne siden - kanskje melken kommer i en litt uvanlig retning der...... annen vinkel mellom baby og bryst kan hjelpe (tvillingstilling kanskje ?? - les på ammehjelpen.no)

3. Når kan jeg starte opp med pumping (for å ha ett lager i fryseren)? Er fortsatt litt nybegynner-sår på brystvortene, men dette bedres hver dag. Virker som jeg har greit med melk, men ønsker ikke å utsette brystvortene for mer sårhet enn nødvendig samt la brystene får "stabilisert melke mengden". Har elektrisk pumpe.

Du kan pumpe når du vil - bare prøv deg om du vil ha et lager til senere - noen pumper er slånsomme andre ikke - kanskje såret bør gro først. Sjekk om du har riktig sugetak - riktig sugetak skl ikke gi sår...

4. Babyen har ikke hatt avføring på 1.5 døgn nå, er dette ok? Mange våte tissebleier, ser ikke ut til å ha vondt i magen.

Fullammede babyer kan ha vaføring så sjelden som opptil hver 14.dag - uten at det er farlig...

5. Senere, om en mnd eller to, kan jeg da gi mme hvis jeg skal være borte fra henne noen timer? Eller "bør" det helst være mm? Jeg tipper behovet ikke er så ofte, 1-2 måltider 1-2 ganger i mnd. Vi har ingen allergier i familien. Hvis det ikke er noe ulemper med å gi mme i disse situasjonene, hvilken mme er da "best"?

Bare gi mme om du skal bort senere - mm er selvsagt best men, mme kan være lettvint av og til ;-)

6. Sitter nå "veldig riktig stablet opp" hver gang jeg ammer, for å få belastingen på puppene minst mulig (har vært voldsom sår), Når kan jeg begynne å amme liggende? Er dette en dum ammestilling? Hvis det er ok, hvordan bør jeg gjøre det for å få minst belasting på brystvortene?

Foreslår at du du leser om tillegging/ammestillinger på ammegjelpen.no evt kontakter ammehjelepr og evt får hjemmebesøk for å finne god ammestilling for deg - vansklig å ta det over nett...

så lenge hun blir mett av ett bryst og går opp i vekt er det greit å amme på annethvert bryst - gjort det i pver 11 mnd jeg ;-) 30 min er greit på et bryst - da får hun sikkert mye fet ettermelk og. etterhvert blir de mer effektive og noen kan tømme på 5 -10 min

Lykke til spør mer om det er noe.

Du kan og send email til ammehjelpen og be dem videresende Blomman og om du vil - da kan du få tlf mitt og ringe meg ;-)

God jul og kos deg med baby

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...